Polaskia

Kuvassa juuri hankkimani Polaskia chichipe crest (eli cristate), joka on siis pylväsmäisen Polaskia chichipen muunnos, jolla on useita kasvupisteitä.

Alkuperäinen kirjoittaja: Meritähti

Olen niin ihastunut Polaskia chichipen sinivihreän laikukkaaseen väriin, että tilasin Italiasta vähän isomman crest-muodon.

Koska molemmat Polaskia chichipe crestini mätänivät talvilevon aikana (ks. "Kaktusten hoidosta" s. 6), tilasin Italiasta uuden.

Luin, että tuolle ei saisi oikein antaa vettä talvilevon aikana. Sitä pitäisi kuitenkin kastella sen verran ettei juuret kuole. Voin jo melkein varmuudella sanoa, että minulla ei Polaskiaa enää talven jälkeen ole. Vaikuttaa sen verran hankalalta tapaukselta.

Mun Polaskiat kuoli siihen, että pidin niitä lasitetulla terassilla loka-joulukuussa noin 2 kk. Lämpötila vaihteli nollan ja +10 välillä. Pidin ne rutikuivina, mutta Polaskiat mätäni silti. Luin myöhemmin, että ne ovat erittäin herkkiä kylmälle, joten alle +10 asteen lämpötila oli niille kyllä liian alhainen (saattoi joskus käydä pakkasellakin). Asiaa ei varmaan auttanut se, että pidin kylminä öinä keraamista kattolämppäriä niiden yläpuolella, mikä varmaankin lisäsi kosteutta ja saattoi lämmittää yläosaa liikaakin. Ei niiden kanssa ole ongelmaa, jos pitää ne huoneenlämmössä talven yli. Silloin tietysti pitää antaa hiukan vettä (1-2 kk välein lämpötilasta riippuen). Kaikki aavikkokaktukset täytyy pitää rutikuivina, jos niitä talvettaa viileässä (mullan täytyy ehtiä kuivua kokonaan jo ennen kuin ne siirtää viileään). Huoneenlämmössä voi (ja pitää) sen sijaan antaa hieman vettä. Itse olen antanut isoille 2 kk välein ja pienille 4-6 viikon välein.