(Perennat: “Saruma henryi” (kutsumanimi: upright wild ginger)
- Suomenkielinen nimi lisätty 11.6.2026 / Nuu
(Perennat: “Saruma henryi” (kutsumanimi: upright wild ginger)
Onko Sarumasi jo kukkinut ja oletko siemenestä kasvattanut vai mistä hankkinut? Mielenkiintoinen kasvi!
Onko tällä suomenkielistä nimeä? Mielenkiintoisen näköinen (ainakin kuukkelin kuvissa)
Tietoa Saruma henryi:stä myös tämän linkin takana. Kutsumanimi näyttäisi olevan Wild Ginger, villi inkivääri suoraan suomennettuna.
Kasvin löysin Vakka-Taimesta viime kesänä ja muutaman kukkasen teki
harvakseltaan loppukesän aikana, kukat ovat keltaisia ja ryppyisiä.
Tämä on nyt nuppuvaiheessa.
Kukkkanen lähikuvassa, ei tämä ole niitä räiskyvämpiä kasveja vaan jotenkin herkän
n viehättävä,
romantikko kun olen kuten härät yleensä…
Hyvin mielenkiintoinen kasvi. Jos saat siemeniä talteen niin mie olisin kiinnostunut, tällä seudulla ei juurikaan näitä erikoisuuksia ole tarjolla.
Juu tarvii yrittää seurata tekeekö siementä, todennäkoisesti tekee se on eri asia olenko silloin
sopivasti paikan päällä! Kasvi on muuten sukua taponlehdeille, Asarum ja niinpä tämä nimi
Saruma on hauska sanaleikki taponlehden nimestä.
Laita pieni harsokankaasta ommeltu pussi siemenkodan päälle. Langalla vaan kiinnisidottu. Toimii hyvin kasveilla jotka karistavat siemenensä huomaamatta. Miulla on nyt kasvamassa neljää sorttia taponlehteä.
Siemenkota
Tässä vielä siemenet tallella. Usein kerkiää tiputtamaan maahan ja vain tyhjän kuoren löytää.
Saruma henryi onkin siementänyt viime vuonna,olin jo varma että nyt kuoli tämäkin ihanuus.Mahtaakohan vielä
kukkia näin loppukesällä? Pelkään ettei muuten säily talven yli…
[
“Saruma henryi” , kutsumanimi: upright wild ginger
(suora suomennos: pystykasvuinen villi inkivääri. Ei nähtävästi ole vielä suomenkielistä nimeä)
Ruohoinen monivuotinen kasvi, jonka varret ovat haarautuneet, pystysuorat ja joissa on vaaleanvihreitä, sydämenmuotoisia lehtiä, joiden halkaisija on enintään 10 cm. Koko kasvi on pehmeän karvainen, mikä antaa sille hopeanhohtoisen ilmeen varsinkin keväällä. Keltaisia, kolmiterälehtisiä kukkia syntyy oksien kärjistä ajoittain keväästä kesään.
Puolivarjo/varjo.
Lähde: rhs.org.uk/plants
Oiiii…mikä tuo on ![]()
Mistä tuollaisen olet löytänyt, aivan ihana, pieni ja keltainen, niistä tykkään.
Turun kasvitieteellisestä puutarhasta ostin viime vuonna, näkyi sitä siellä taimipöydällä nytkin muutama olevan.
Siellä tulee käytyä joka vuosi vähintään kerran ja usein enmmänkin , kun se on niin lähellä.
Harvinainen kasvi, keksitty jo näköjään suomalainen nimikin sille “Pontalehti”, mikä on kyllä ruma nimi Saruma on parempi. ![]()
Täytyy tää ketju sit nimetä uudelleen. Kiitos tiedosta ![]()
Pontalehti? Kas kun ei sontalehti.
Saruma on parempi! ![]()