Kylvä pois, minä se olen täällä aikaisemmassa kuin yleensä. Usein on kylvetty vasta perunanistutuspäivänä 6.6.
Kyllä porkkana ehtii vielä kasvaa ennen talvea. Jos vaan on riittävän kosteaa,niin itää kesän lämmössä huomattavasti nopeammin kuin aikaisin kylvetyt.
Pää lyö tyhjää enkä nyt muista niiden keltaisten matojen nimeä, mutta tiedän, mitä tarkoitat. Ainakin ovat jonkin verran haitaksi perunan viljelyssä. Nehän kyllä sitten katoavat, kun maata muokataan ja viljellään.
Porkkanan ehtii vielä hyvin kylvää. Porkkanan siemenet voi esi-idättää.
Ripottele pokkanansiemenet keittiöpaperille, kastele hyvin, laita sanomalehden väliin ja lehti muovipussiin. Kylvöstä pitää kastella päivittäin, että siemenet pysyvät kosteana. Tarkkaile siemenien itämistä. Kun siemenien päässä näkyy hieman itua ne ovat kylvökelpoisia (3-5 päivää). Keitä vedestä perunajauhoilla suurustettu kiisseli ja anna sen jäähtyä. Kaada kiisseli johonkin nokalliseen kannuun ja ripottele itäneet siemenet kiisseliin ja sekoita. Kylvökiisseli kaadetaan tasaisesti kylvövakoon. Voi käyttää myös muovipussia, josta leikkaa kulman auki ja pursottaa kiisselin. Kylvös peitellään esim. hiekalla ja vielä harsolla. Näin toimien porkkana itää nopeasti, taimia ei yleensä tarvitse harventaa ja ne ovat "erillään" toisistaan, joten on helppo nyppiä taajat kohdat harvemmiksi. Kiisseli antaa kosteutta itämiseen ja porkkanat ehtivät taimelle ennen rikkaruohoja.
Hyvä vinkki tuo kostean paperin päällä idättäminen. Kiiselin olinkin kuullut aikaisemmin mutten kokeillut itse vielä koskaan . Tänään pitä kokeilla:)
Hei kiitos vastauksista ja nopeista sellaisista! Kyllä tämä pentti on vaan erihuippu palsta! KaValle kiitos idätys- ja kiisselivinkistä. Täytyypä laittaa siemenet idätykseen, niin saa alkuviikosta kylvää.
Vielä pieni lisäkysymys: voiko tuota idätyssysteemiä käyttää muillekin siemenille, kuten purjo, pinaatti, juuripersilja, salaatti…?
Kyllä, mutta paras hyöty tulee hitaasti itävillä lajeilla.
Monesti kokeilen myös itävyyttä vanhoista siemenpusseista tällä systeemillä.
Kiitos jälleen! Ei kun idättämään.
Peeäs, kuinka iso kiisseli tarvitaan pussilliseen porkkanansiemeniä? Nimim. Uusavuton
Montako rivimetriä ajattelit kylvää? Pussillisesta tulee tosi paljon.
Kiisseliä saisi olla paljon ja siemeniä harvassa, jotta kosteus säilisi taimettumisen ajan.
Itse olen käyttänyt vain osan pussin siemenistä ja käyttänyt seuraavina vuosina loput. Vähän kesä-, syys- ja talviporkkanoita, joten on aika vaikea sanoa määriä. Itse olen keittänyt 3-5 litraa kiisseliä ja siitä jakanut sopivasti eri siemenille.
Kokeilemalla löytää itselleen parhaat käytännöt.
Itse olen kylvänyt porkkanat näin jo 15 vuoden ajan. Kyllästyin rikkaruohoihin ja harventamiseen. Jossain näin sitten tällaisen idätysvinkin ja hyväksi olen sen havainnut.
Kysynpä vielä, kun sanot käyttäväsi myöhempinä vuosina loput. Monenako vuonna voi mielestäsi kylvää samasta pussista ja missä säilytät siemenet?
Tänä vuonna kylvin pussinpohjan porkkanasta "Autumn King 2", joka oli parasta ennen sept.08. Iti vielä kohtalaisesti. Nyt on taimella.
Säilytän siemenet keittiön kaapissa pusseissansa.
No niin, nyt on kiisselit vaossa. tirsk Kyllä oli kuulkaa kammottavaa iltasella olla itikkapataljoonan maalitauluna! Ei. Enää. Ikinä.
No yhtä kaikki. Porkkanat olivat päässeet itämään vähän liikaakin, kun ei ollut aikaa istutella aiemmin. Sain siis riipiä niitä paperista irti ja pärskin tietty ympäriinsä, kun huidoin hyttysiä tiehensä. Että ei pidä ihmetellä, jos nurmella kasvaa porkkanaa tuonnempana.
En tietenkään huomannut KaVan neuvoa kiisselin määrästä, joten pussillinen (tai se, minkä sain paperista irti) meni noin parin litran mukana yhteen vakoon. Että harvennetaan sitten kesemmällä. Purjoa olikin sitten maltillisemmin ja se oli itänytkin vähemmän. Huomattavasti kiitollisempi käsitellä.
Vielä jäi yksi pussillinen itäneitä porkkanoita kylvämättä. Ei pystynyt enää toimimaan tuolla hyttysmäkäräparvessa. Ajattelin tehdä niin, että otan sakset kauniiseen käteen ja suikaloin sen talouspaperin “kylvönauhoiksi”. Kiisseli sitten vaikka siihen päälle antamaan sitä kosteutta, jota nyt tottatosiaan tarvitaan. Eilen päästin noin puoli tuntia vettä per nelimetrinen penkki ja silti haratessa pöllähteli kuiva maa. Eikä vesi edes näyttänyt valuvan kokonaan hukkaan. Toivottavasti viikonlopuksi luvatut sateet kastelevat maan läpikotaisin. Löytäisivät kanatkin matoja ilman, että kaivavat maata Kiinaan saakka.
Tänä vuonna taitaa olla oikea hyttyskesä!
Olen sekoitellut sisällä siemenet kiisseliin ja se seos kestää vaikka pitemmänkin kuljetuksen kylvöpaikalle. Valmiiksi itäneet voisi laittaa jo sinne kiisseliin ja säilyttää siellä, vaikka ei juuri sinä päivänä ehtisi itse kylvöhommaan. Paperissa pitkään olleilla on vaarana, että siemenitu katkeaa, kun nyppii paperista niitä irti. Kiisselissä niillä ei ole mikään hätä, kun kosteutta riittää.
Joskus olen paloitellut keittiöpaperin kiisseliin siemenineen päivineen, kun ovat olleet niin tiukasti kiinni.
Idättämisessä on ainoa huono puoli se, että pitäisi ennakoida etukäteen milloin ehtii kylvämään. Joskus vain ei ehdi, kun tulee muuta yllättävää.
Minkähän aikaa porkkanoita pitäisi odotella? Laitoin 13.5. porkkanat maahan ja yksi rivi näyttää kunnolliselta. Lopuissa on enemmän tai vähemmän ihan liian harvassa porkkanat (eli esim. 2/3 rivistä puuttuu). Laitanko jo uudet siemenet?
Nih, mitäs älyä on laittaa aikaista porkkanaa, jos se myöhäisempi aina ehtii ensin? Tänä vuonna laitoin oikein kunnolla riveihin merkit, että varmasti tiedän kummat ovat kyseessä ja niin kuin ennen olen arvellut, niin nyt tosiaan on niin, että aikainen laatu ei ensinnäkään idä kunnolla, eikä sitten kasva edes ne vähät. Vaatiiko se enemmän vettä tai lannoitetta tai jotain muuta vai mikä tässä nyt on vikana? Harsoa en ole käyttänyt.
Mua kans kiinnostaa, miltä muiden penkit tähän aikaan näyttävät. Mun porkkanoistani on itänyt kunnolla vain aniharva. Myöhemmin kylvetyt tais mennä pilalle kokonaan ja ensinnä kylvetyssä penkissäkin on vain kymmenkunta kunnollista tainta. Vasta sirkkalehtien jälkeiset lehdet on näkyvissä. Tuleeko noista enää mitään? Kylvin siis 10.6. vasta.
Harso kyllä auttaa itämiseen ja pitää tuholaiset aika hyvin loitolla. Pidän itse harsoa heinäkuun puoleen väliin, jolloin alan nostaa harvennusporkkanoita, syötävän kokoisia. Kylvän toukokuun alkupuolella. Kevätkosteus myös auttaa itämiseen. Kastelussa on syytä olla varovainen kylvön jälkeen ennen itämistä, jotta siemenet eivät mene veden mukana. Kovin syvään ei pidä pientä porkkanan siementä myöskään kylvää. Teen kylvövaon haravan varrella ja tasoitan vaon pohjan tähän tarkoitukseen tekemälläni yksinkertaisella työkalulla. Vuosien mittaan olen oppinut onnistumaan melko hyvin, mutta en täydellisesti.
Koska harso on kallista, olen ostanut sitä pari kertaa kokonaisen rullan ja saanut näin halvemmalla. Käytän harsot moneen kertaan. Pesen ne käytön jälkeen koneessa. Ihan ehjät harsot niille, joita haluan suojella tuholaisilta ja vähän risatkin kelpaa, kun tarkoituksena on itämisen parantaminen. Kaikkein risoimmilla suojaan moninkertaisina kesäkurpitsoita kevät- ja syyshalloilta. Aivan riekaleista revin paloja ruukkujen pohjalle, jotta multa ei valu ruukusta ulos tai jos teen ruukkuun salaojituksen, niin kivien ja mullan väliin harsoa, että pysyvät erillään. Loppu meni jo vähän ohi aiheen.
Minä kylvin aikaisia porkkanoita kesäkuun alussa ja hyvin nuo näyttävät kasvavan. Tällä hetkellä naatit ovat noin 15 cm.
Siis näitä tavallisia:
PORKKANA 'Nantaise 2' (suurpussi)
En laittanut harsoakaan penkkiin. Leveässä penkissä on kaksi riviä porkkanaa ja sinne väliin olen tiputellut valkosipulisiivuja ja olen silpunnut sinne myös talvivalkkarin kurjenkaulat. Valkosipulin pitäisi torjua mm. porkkanakemppiä. Porkkanat näyttävät hyvinvoivilta ja niiden juurikin on jo kohtalainen “porkkana”.
Harvensin porkkanat noin 1 cm välein, kun ne olivat pikkuisia. Puolikuusta voisin harvennella lisää, että saa salaattiin makupaloja.
Nobile
Varmaan melkein saman kokoista on kuin Nobilella, siis ne jotka on itäneet ja kasvaneet, ne myöhäiset, laitettu toukokuun puolella. Laitoin joihinkin riveihin rivimerkeiksi sipulia ja joka sipulin vieressä on porkkanoita, vaikkei muualla rivissä niin olisikaan. Eli onkohan tosiaan joku ne jo pienenä syönyt, vai onko sipuli muutoin edistänyt porkkanan kasvua? Mun siementen peittely on muuten tällä paikalla vielä vähän hankalaa, kun savimulta on niin kokkareista.
Mulla on aina niitä samoja Hyötykasviyhdistyksen aikaisia Nantes-porkkanoita. Hyvin säilyvät koko talven. Sen verran olen kokeillut muita, että olen tullut siihen tulokseen, että tuo käyttämäni lajike sopii savimaahan. Keväällä savimaan muokkausajankohta on tosi kriittinen. Jos sen tekee liian aikaisin, kun on liian märkää, tulee isoja kokkareita ja jos sen tekee liian myöhään, kun maa on kuivunut liiaksi tulee taas isoja kökkäreitä. Just oikealla hetkellä voi saada hienorakenteisenkin maan. Ajankohdan kriittisyys tietysti hiukan helpottaa, kun maata jatkuvasti parantaa.
Mun porkkanat on nyt ehkä 30 cm. Kerran harvennettu ihan pieninä sentin välein. Ja nyt sitten ehkä viikon päästä alkaa toinen harvennuskierros. En harvenna kaikkia kerralla vaan rivi kerrallaan sitä mukaa kun syödään. Viimeinen rivi tai kaksi viimeistä jää elokuun puolelle.