Jokohan porkkanan voi kylvää? Eikös sen voisi laittaa maahan jo syksylläkin?
Onko kylvöksen harsottamisesta apua?
Jokohan porkkanan voi kylvää? Eikös sen voisi laittaa maahan jo syksylläkin?
Onko kylvöksen harsottamisesta apua?
Kylvin porkkanat jo syksyllä ihan kokeen vuoksi kun sanottiin että niinkin voi tehdä. Ei ainakaan vielä mitään maasta pilkistä. Samalla taisin laittaa multiin myös valkosipulitkin ja mitähän muuta....
Porkkanan voi jo kylvää, ja itse ainakin käytän aina harsoa.
Porkkanat itää hitaasti, kosteuttakin vaativat, nyt kylväminen kannattaa (syyskylvöä harrastan itse),
mutta nin kasvavat rikkaruohotkin joten pitäääääää muistaa kitkeä. Yleensä plen ja harventamassa ja kitkemässä syksyllä kylvettyjä kun toiset vasta kylvävät.
Eleonora, minä kylvin sunnuntaina talviporkkanat. Kastelin hyvin ja vetäisin päälle Lidlistä ostamani muovitunnelin ja yhden harson. Kaaret olikin jo valmiina. Sitten vaan katsoin taivaalle ja toivon ettei kova takatalvi yllättäisi. Mutta nostinhan unohtunutta porkkanaa maasta vielä joulukuussakin, niin että porkkana ei vähästä hätkähdä. Palsternakka kuuluu samaan sarjaan, samoin persilja.
Oletteko kukaan liotelleet porkkanan siemeniä? Minulle sanottiin, että kolme (!) päivää pitäisi liottaa. Onko näin?
Anita, olen kuullut, että niitä liotetaan, mutta koska siemenet ovat pieniä ja porkkana kyllä meillä hyvin ennättää kasvaa ilman temppujakin, en itse ole niitä koskaan liottanut enkä kyllä usko kovin monen niin tekevän...
Anita, olen kasvattunut porkkanaa useita vuosia enkä ole koskaan liottanut sen siemeniä, en tavallisia enkä pilleröityjä siemeniä. Kastellut vaan hyvin. Ja aina on kunnon satoa tullut.
Kuinka kauan suunnilleen kestää kylvöstä ekaan satoon jos ei kasvata isoa porkkanaa? Entä ihan pikkusilla sormiporkkanoilla?
Ja nyt arsyttää taas kun ei pääse vielä muokkaamaan edellistä viestiään.
Piti vielä kysellä, kun kuulin, että porkkanan lehtiäkin voisi syödä, niin onko ne hyviä? Voiko ihan oikeasti syödä kun salaattia ja pitääkö ottaa jotain pitoisuuksia huomioon (esim. nitraatti)?
Iski kova kyselyikä kun leikin tänäkesänä hullun kemistin sijasta hullua puutarhuria :D
Kääk! Hei! Porkkananviljelijät! juuri tuli mieleen, että entäs kun kylvän sormiporkkanaa kahden sentin välein halpis parvekelaatikkoon, niin entäs rivivälit? Uskallanko laatikkoon laittaa kaksi senttiä vaan siihenkin suuntaan vai jokohan ne protestoi?
En ole porkkanaa laatikossa kasvattanut mutta luulisin että jos laitat vähän enemmän, vaikka 3-4 senttiä, niin ainakin riittää. Sopii se varrentupsu siihen kasvamaan. Mulla on kasvimaassa joskus aika naftit rivivälit, kun ''''''''maa'''''''' loppuu kesken niin kylvän vielä yhdet rivit rivien väliin. Ja ihan hyvin ovat sopineen kasvamaan.
Meidän pupu ainakin syö porkkanoista naatit. Jos se saa itse valita, niin se syö naatit ensin ja sitten vasta porkkanan tai jättää porkkanan syömättä. Ainakin sen mielestä ne naatit siis on hyviä. Eikä se naatti nyt hirmuisen myrkyllinen voi olla, jos tuommoinen puolen kilon jätkä syö porkkanakilosta naatit yhdeltä istumalta
Parvekelaatikossa kasvattelin sille naatteja pari vuotta sitten. Hyvin tekivät kauppansa. Itse porkkanat jäivät kovin pieniksi. Olivat varmaankin liian tiheään kylvetty (naatit kasvoi toisiinsa kiinni), eikä ravinteiden määrä ja kastelukaan ollut ehkä parhaasta päästä.
Tein tänään ekan harvennuksen porkkanoille . Kivaa puuhaa kun oikein istuin kasvimaan viereen ja mulla on pienessä maassani n. 1,5m porkkanaa yhdessä rivissä. Kivasti kasvavat harson alla; mutta totta niin kasvavat rikkaruohotkin.
Kyllähän porkkanat voi kylvää aika tiheään, kunhan muistaa sitten aina nostaa joka toisen syötäväksi. Näin jää muille tilaa taas kasvaa.
Kun kattaa porkkanoiden välit kasvimaalla ja vielä peittää homman harsolla on kasvuvauhti aivan sairasta. Perkaaminen on tosi helppoa kun kylväessä käyttää porkkananauhaa ja sitten vielä kattaa...rikkaruohot eivät mahdu kuin porkkanoiden väliin rivissä ja siitä ne on helppo nyppiä pois ja tulevat juurineen kun kate pitää maan kuohkeana.
Kokeilin sitä porkkanan syyskylvöä muttei vielä näy mitään. Talvivalkkarit ainakin siinä penkissä itävät joten ei luulisi että mitään katastrofia olisi tapahtunut.
Käykö katteeksi nurmikon haravointi "jätteet"? Vai onko parempia ehdotuksia?
Täytyy varmaan mennä vapaaehtoisena haravoimaan naapurillekin jos saa palkaksi "jätteet" . Ei nimittäin meinaa omat riittää, kun haluisin kompostiinkin täytettä...
Jos on niin aktiivinen henkilö että haravoi nurmikon leikkuun jälkeen saa palkinnoksi mahtavaa nurmikatetta kasvimaalle
Laitan nurmen leikkuujätettä kasvimaalle pitkin kesää ja kyllä maaperä onkin vuosien mittaan tullut muheväksi. Että siitä katteesta on sekin hyvä puoli. Peitän samaisella katteella käytävätkin, kun tämä mun kasvimaa on vielä niin vanhanaikainen. Mutta auta, kun saan sen potagerin tapaiseksi.
Haravoisihan sitä, jos tuotosta tulisi ämpäriä enemmän Että kyllä käyp katteeksi ne, joiden saalis on kottikärryllinen tai jopa enemmän.
Voisiko joku neuvoa, mikä porkkanoita vaivaa kun kasvavat epänormaaleja vänkyröitä. En aikonut enää kylvää lainkaan, mutta kokeilin vielä kerran. Punajuuret ja muut kasvit kyllä menestyvät. Lajikettakin kokeilin vaihtaa.