Maire, ainakin, jos mullassa on paljon kiviä, täytyyhän porkkanan syvemmälle tunkeutuessaan väistää niitä. Onko ruokamultakerros liian ohut? Myös joidenkin ravinteiden, kuten boorin, puutos aiheuttaa häiriöitä kasvussa. Voi tulla kuivia halkeamia, pitkiä juurikarvoja, vaaleat naatit, aneemiset porkkanat jne. Kalkin puute taas estää ravinteitten saannin. Syitä voi olla monia.
Maaperä kyllä pitäisi olla kunnossa. Kalkinnutkin olen ja kompostia lisännyt. Naapuri valitti juuri samaa, että porkkanat ei menesty, muut kyllä. Tuota booria on vielä kokeiltava. Kiitos Fiia.
Muistan kyllä nähneeni joskus puutarhakirjassa kuvan, jossa maa oli pinnastaan kuohkea mutta syvältä liian kovaa, ja se aiheutti porkkanoissa vänkyröisyyttä. Kuinka syvään on maa möyhennetty?
Maa on tosi kuohkeaa, oikein Mantiksella möyhennetty. Jostakin muusta on syytä etsittävä.
Liian tiivis maa aiheuttaa tosiaan monihaaraisuutta porkkanalle, joten jotain kuohkeuttavaa maahan olisi saatava. Kovin savinen maa tiivistyy kesässä vaikka olisikin syvämuokattu keväällä. Kohopenkit, joiden maa on kuohkeutettu lehtikompostilla auttaa. Jatkuvasti sitä kompoostia ja kariketta on savimaahan lisättävä ja sitten se kateviljely - katteen alla savikin pysyy tasaisen kosteana eikä kuiva välillä kivikovaksi kuten paljaana.
En ole kunnostautunut porkkananviljelyssä, mutta kotona isäni oli aina tarkkana, ettei porkkanamaassa saanut olla yhtään pikkukiviä. Se hänen mukaansa aiheuttaa haaroittumista, juuren törmätessä kiveen. Samoin muistaakseni porkkanakemppi aiheuttaa tuota haaraisuutta.
Jos puutarhakempistä on vaivaa on helppo konsti ja sen voi tehdä vieläkin - sipulia samaan paikaan kun porkkanaakin. Laitan aina sipulit ja porkkanat samaan penkkiin vuororivein eikä ole ollut tuholaisista haittaa ja satoa tulee niin että heikompia hävettää.
Aikaisempina vuosina en saanut satoa porkkanasta enkä sipulistakaan ennenkuin hoksasin tämän loistavan kumppanuuden.
Porkkanantaimet ovat ilmestyneet näkyviin. Tai ovat kyllä jo olleet useamman päivän, mutta kuitenkin. Ja valitsin palloporkkanaa, koska arvelin että tämä maa ei ainakaan hiekkaista ole (mitä porkkanalle suositellaan) vaan enemmän savista ja kovaa ja kurjaa. Mutta pallolle on kuohkee maata se kymmenisen senttiä, niin se varmaan jaksaa kasvaa kunnollisen muotoiseksi.
Viime viikonloppuna minä potagerini vieressä ääneen kirosin, että saisivat porkkanat mokomat itää, niin tietäisi ottaa rikkaruohot pois. Isäntä seisoi vieressä ja näytti, että tuossa on porkkanan taimi ja tuossa ja tuossa ja tuossa ja osoitteli semmoisia kolmen sentin mittaisia taimia. Olen minäkin varsinainen porkkanankasvattaja...
IIIH!! ihka ekat oman "maan" porkkanat! Jos pelkästään parvekelaatikossa kasvattaminen on näin kivaa niin voi elämä kuinka minä vingun ilosta kun saan omaa kasvimaatakin
Söpöjä pieniä rapeita ja makeita n.n
Kuvanlaatu on taas luokkaa webcam mutta onneksi se ei ole tässä nyt tärkein asia n.n
Kokeilen ensimmäisen kerran porkkanan kuivausta. Niinkuin tapoihini kuuluu, teen ensin ja alan sitte katselemaan ohjeita, että miten PITÄISI toimia. Niinpä lukaisin ensimmäisen satsin jälkeen kuivurin ohjekirjaa ja niinhän se oli että pitäisi tehdä tämäkin toisin , kuin olin tehnyt.
Ohjekirjassa sanotaan , että porkkanat pitäisi ryöpätä ennen kuivausta. Miksi ? osaako joku sanoa liittyykö se jotenkin säilyvyyteen vai mihin ? Minusta vain on harmi keittää, kun mielestäni maku kärsii ja miten on ne vitamiinit, meneekö ne veden mukana miten te muut teette ? Kuivasin keittämättä ja kyllä ihan hyviä tuli ja tosi maukkaita.
Koska ne porkkanan syyskylvöt pitäisi tehdä? Onko niihin olemassa joku oma lajike vai voinko viskaista keväällä ylijääneen kylvönauhan maahan nyt syksyllä?
Kuikuillaanpa uudestaan, jos nyt paikalla olisi joku porkkanaspesialisti.
Eli, koska ne syyskylvöt pitäisi tehdä? Onko niihin oma lajike vai kaikkiako voi syksylläkin kylvää?
Ja toinen: jos minä jätän osan porkkanoista maahan, niin tuleekos niistä sitten ensi vuonna kukkia? Ja sitten siemeniä?
ei spesialisti mutta *kokenut kaiken tietää*-sarjalainen. kylvetään vasta, kun maa on routaantunut. ja siltikin eipäs-juupas talventulon takia voi olla liian aikainen ajankohta.
ei ole erityistä lajiketta käytössä ainakaan minulla. kevään jämiä käytän, jos on ja parasta oikeastaan aina syksyllä ollakin, koska puutarhakaupassa on joskus katsottu pitkään, kun kyselee porkkanan ja tillin siemeniä kaikkien tyrkkytulppaanien keskellä. - nauhoista en osaa sanoa, kerran semmoisia sain lahjaksi ja tietenkin piilotin maahan. muuta kerrottavaa ei siitä satokaudesta sitten olekaan, mutta jos nauhoitetut sinulla hyvin kasvoivat keväällä laitettuina niin eivät ne puolessa vuodessa ole itävyyttään menettäneet, jos ne oikeaoppisesti olet säilyttänyt.
porkkanakin on kaksivuotinen. jos sen saat maassa talven yli pysymään hengissä (hyvin paksun auman alla saattaisi nykytalvina onnistuakin) niin ensi kesänä se kukkii ja voit kerätä omakasvatussiemenet. juuri ei silloin enää ole syömäkelpoinen.
muistelen, että nimimerkkki jussa on onnistunut joidenkin juurikasvien kanssa tuossa siemenkasvatuksessa. ehtisikö hän vastailla?
Syyskylvää voi ihan tavallisia lajikkeita.
Kylvöaikaa en osaa sanoa, itse kylväisin hieman myöhemmin. Tätä täytyy viisaampien vielä valaista
Ja maahan jätetty porkkana kukkii seuraavana kesänä, ja tekee siemeniä, niin kuin arvelitkin. Voi sen porkkanan istuttaakin keväällä.
(Säilyneekö porkkana helposti maassa talven yli? Itse olen kokeillut huvikseni vain tuota keväällä istuttamista.)
Kiitos molemmille vastauksista, pidätän sitten vielä hetken kylvöinnostustani.
Täytyy kokeilla, että talvehtiiko se siellä maassa talven yli. Eipä tuo ota jos ei annakaan. (Tuleekos minusta sitten "vaivainen kaiken kokee" -sarjalainen )
Nanikka, jos porkkanat säilyvät hyvin kellarissa kevääseen, ne voi aikaisin keväällä istuttaa maahan ja odotella niitä koiranputkea muistuttavia kukintoja. Kyllä ne yleensä ehtivät syksyyn mennessä valmistua ja tuleentua, ja voi leikata sitten sisätiloihin kuivumaan. Niitä siemeniä voi sitten irroitettuna hieroa varovasti kämmenien välissä, niin niistä saa poistettua ne pienet väkäset tai piikit, joita on niiden pinnassa. Se on sikäli välttämätöntä, että muuten siemenet takertuvat toisiinsa ja niitä on hankala kylvää keväällä.
Jos kellari ei ole riittävän hyvä, voi maahan kaivaa 30-40 cm syvän kuopan ja laittaa pohjalle hiekkaa, johon porkkanat laitetaan pystyyn. Yläpää jää hiekan yläpuolelle. Päälle olen laittanut styroksin palasen ja sitten multaa sen päälle. Kannattaa kaivaa tällainen säilytysauma johonkin korkeammalle kohdalle, ettei vesi talvella keräänny sinne. Tai sitten voi tehdä salaojan tai käytävän kuopasta jonnekin alemmaksi, jonne vesi voi juosta. Käytävään voi laittaa verkon palan tai vaikka katajan oksia estämään myyrien pääsyä aumaan. Olenpa joskus laittanut katajan oksia porkkanoiden väleihinkin ja päälle.
Keväällä ne sitten kaivetaan hyvissä ajoin sieltä esiin ja istutetaan lopulliselle paikalleen kukkimaan.
Porkkanat voi tietenkin jättää talveksi kasvimaallekin paikoilleen, mutta on onnen kauppaa selviävätkö ne siinä kevääseen. Pakkanen voi tehdä tehtävänsä ja jänikset ja myyrätkin pitävät niistä...
Tietäisikö kukaan voiko porkkanan naatteja käyttää ravintona esim.eläimille vaikkapa kuivattuna?
Muistelen että porkkanan naatit ovat ainakin hevosille myrkyllisiä
Kiitos :=)
Onko muilla kokemuksia / tietotaitoa kuin meillä kahdella?