Porkkana, Daucus carota

Kuukkeloin juuri, hakusanoilla ''porkkanan'' ja ''naatti:'' haun mukaan ainakin marsuille voi antaa kuivattuja porkkanan naatteja.

Kyllä porkkanan naatit ovat hyvää ja mineraali+vitamiinipitoista sapuskaa ihan kaikille. Omat konit ovat syöneet menestyksellä ja hyvällä ruokahalulla vuosikaudet kaikki porkkanan naatit. Elossa ovat edelleenkin ja oma porkkanasato on vielä nostamatta tältä vuodelta.

Useat yrttiviherjauheiden tuottajat kuivaavat ja jauhavat porkkanoiden naatit niiden ravinnepitoisuuden vuoksi.

Eli ihan käyttökelpoista kamaa. Eläimille ja ihmisille. Tietenkin naattien määrää pitää vähän suhteuttaa eläimen kokoon. Hiirelle vähemmän kuin hevoselle.

Kiitos Jussa. Täytyy laittaa mietintämyssyyn miten päin tekee ja kannattaako ylimalkaan kokeilla. Auman rakentaminen kuulostaa kyllä turhan työläältä.

Eipä ole meidänkään kanitus nenäänsä nyrpistellyt porkkanannaateille. Yleensä syö porkkanan niin päin, että ensin naatti ja sitten vasta juuri. Minulla on semmoinen teoria, että elukat tietää mikä on myrkyllistä ja mikä ei. Myrkylliset jättää syömättä.

Meidän edesmenneen pupun herkkua oli myös porkkanan naatit. Pannuhuoneessa kuivasin talvenvaralle, kuivuivat nopeasti. Kesällä pyysin kaupoista naatteja, kun myivät nippuporkkanaa. Lehmät, jotka ovat saaneet, osaavat myös odottaa herkukseen! Piti vielä sanomani, että multa niissä on myrkkyä, kaikille. Eli mahdollisimman siististi käsiteltyjä ruuaksi!

Nanikka, ei siihen muutaman porkkanan aumaan kovin suurta monttua tarvita. Muutaman lapionpiston kokoinen riittää...

Porkkananvarsia meidänkin kanimme tykkäsivät ainakaan syödä ja kaikkia muitakin juuresten naatteja. Punajuuren naateilla menekki ei ollut kovin hyvä, niin muistelen.
Sen sijaan itse aikanaan syötiin punajuuren harvennustaimien naatit, voissa paistettuna. Olivat hyviä! Piti vain ensin huolellisesti huuhtoa ne hiekasta puhtaaksi...

Vääntäkääs nyt (taas) viisaammat rautalankaa. miten toimin kun nostan porkkanat ylös talvisäilöön ja missä olosuhteissa ne säilyy tuoreena parhaiten?

Minä laitan ne saaviin kuivahkon turpeen tai kostean (ei märän) hiekan sekaan. Saavi on kellarissa ja kellarin lämpötila talvella 1-2 astetta. Hyvin säilyy...

Hiekkaan tai turpeeseen laitan porkkanat sen vuoksi, että kellarimme on tavallista kuivempi, ja porkkanat nahistuvat talven mittaan jos ne ovat astiassa sellaisenaan.

Pitkä kasvukausi tuottaa pitkiä (ja paksuja) porkkanoita. Huhti-toukokuun vaihteessa kylvetyt porkkanat vieläkin osittain maassa, lämpöä jatkuu, tänäänkin +12 astetta. Suurimmat porkkanat reilusti yli kiloisia ja kuitenkin ihan hyviä syötäviä.

Melkoisia jötiköitä!

milli, vastaan sinulle erikoisporkkanakysymykseesi täällä. - laiska kun olen kopioin taas oman vastaukseni vanhalta puolelta.
lissu oli edellä kysynyt, miksi samurai-porkkana aloittaa kukinnan melkein heti. periaatteessahan porkkana on kaksivuotinen. pitäisi siis kukkia vasta "ensi" vuonna. oikeata vastausta en ole edes yrittänyt löytää. on ollut mukavampi ottaa kerrasta opikseen ja kylvää vanhaa hyvää nantesta syksyllä myöhään:-)

mai-lee (5945 kpl) tiistai, 2. elokuuta 2005 - klo 12. 28 (yli 2 vuotta sitten)
voi kun joku varmaksi tietäisikin. - jartsap:hän kertoi amerikan ihmeistään, jotka kukkivat heti melkein. itse yritin viime kesänä mustaaporkkanaa. kukkivat ja juuri oli kuin kokolias rautanaula.
oma arvaukseni on, että ovat mokomat ulkomaanelävät lyhyenpäivän kasveja eivätkä ymmärrä meidän alkukesämme jatkuvaa valoisuutta. vrt kiinan- ja vuonankaali tai toisaalta lapin puikula, jonka mielestä hgin korkeudella on liian pimeää.

jatkoa - noissa ostopusseissakin on aina välillä mukana sotkusiemeniä. viime kesän sadosta minulla pieni osa oli keltaista porkkanaa. niissä ainakin on joku lajike sellainen, joka hyvin menestyy myös täällä II:lla. harmi vaan, ettei tietenkään ole aavistustakaan, mikä on nimeltään se väärä...

Kiitos mai-lee! Mitenkä oli makupuoli? Menikö sekin naula-osastolle? Toivottavasti ei…

ei kun ne kukkivat kaikki. ei niitä päässyt ollenkaan maistamaan:-) kun ei puukko pystynyt, en riskeerannut hampaitani.

Ou nou! Siis ihan kirjaimellisesti tarkoitit nauloja!! Toivottavasti en koe samaa kauhistuttavaa kohtaloa…

Miten porkkanat säilötään turpeeseen? Pitääkö turvetta ensin kastella jotenkinOlen monenna vuonna säilönyt turpeeseen mutta porkkanat nahistuvat kylmiössä.

Jos se turve on ulkosuojauksiin tarkoitettua säkkiturvetta, se on liian kuivaa porkkanoiden säilytykseen. Sitä pitää todellakin kostuttaa. Ulkona säilytetty turve lienee tarpeeksi kosteata.Turpeen pitää tuntua käteen kostealta, mutta märkää se ei saa olla. Liian märässä turpeessa juurekset alkavat kasvattaa lisäjuuria ja ovat sitten aika "partaisia" käytettäessä.

Porkkanat ladotaan turvekerroksen päälle, sitten taas uusi turvekerros ja taas kerros porkkanoita jne.

Hiekkakin käy

Näin on, ja se on yleensä sopivan kosteatakin...

Kokeilin porkkanoiden talvisäilytystä juuri tuossa kuivassa säkkiturpeessa ja minulle kävi niin että kasvoivat sielläkin. Johtunee kai siitä, että juniori kävi kaverinsa kanssa kaivelemassa porkkanoita ylös turpeesta ja saivat valoa ainakin viikon ennenkuin huomasin - sillä porkkanansäilytyslaatikot olivat talvetushuoneessa, jossa on vähintään +5°C ja ikkuna etelään.

En kostuttanut turvetta mutta laatikko oli melko umpinainen, muovinen, joten ehkäpä porkkanoista sitä kosteutta riitti. Samoin palsternakat ja purjot lähtivät iloiseen kasvuun. Olen saanut eräältä lukiolta kauniita puisia kirjalaatikoita, joihin tekisi mieli kokeilla säilytystä hiekassa tai turpeessa, mutta pitäisi vuorata ne laatikot ensin vaikka sanomalehdillä...

Ratkaisin oletettavasti meidän maakellarin liiallisen kosteusongelman (ilmanvaihtorööriin unohtunut muovipussi) joten voisin taas kokeilla juureksille kellarisäilytystä .

Juu, kyllä kunnon maakellarissa säilyy vaikka ilman mitään. Minun maakellarini tahtoo taas olla liian kuiva. Se on kuivassa hiekkarinteessä ja joudun talven mittaan muutaman kerran heittämään vettä lattialle, että ilman kosteus olisi edes jonkinlainen. Juurekset tahtovat siellä kuivua, jos ei ole jotain sitä estämässä. Mutta kuivuivat porkkanat tuossa rutikuivassa suojausturpeessakin...