Siirsin tähän (6 edelläolevaa viestiä) muualla harhailleen porkkanan säilytystä koskeneen keskustelunpätkän. Em viestien alkuperäiset kirjoituspäiväykset ovat lokakuulta 2007. Siirrettäessä viesteihin muuttuu päiväykseksi siirtopäiväys. Siirretyt viestit on helppo tunnistaa punaisesta "siirretty" -tekstistä.
Täällä ei niin proo -viljelijä pohtii, että jokohan noita porkkanoita voisi kylvää vai olenko jopa peräti myöhässä? Minulla kun on niitä ulkomaaneläviä, joissa on vaan ohje, että kun maa on + 10 astetta… milläs sen nyt mittaan…
Mittari vaan kainaloon Mun mielestä porkkanan voi mainiosti kylvää, onnistuuhan se syyskylvönäkin.
Kiitos Paulastiina, taidanpa roiskaista menemään!
Jaahan, että mä olenkin sitten jo myöhässä kylvojeni kanssa... Jostain kuulin (radiosta siis), että porkkanan varhainen kylvö ehkäisee porkkanakempin tuhoja. Mikä sitten on "aikainen". Lounais-suomalainen puutarhanmaani on muiden joukossa ekana kylvetty. Vähän se panee ihmettelemään, että onko heillä muilla jotain "salaista" tietoa joka minulta puuttuu. Kovin ikävää kun on oppia kaikkea kantapään kautta...
Lajikkeina mulla on tänä vuonna keltaista ja Huoneistokeskuksen punaista mainosporkkanaa. Keltaisesta saa aivan ihanaa salaattia!
No höh, minä sain ohjeen, että kannattaa kylvää vasta juhannuksen jälkeen, ettei kemppi iske. Mitä tässä nyt taas sitten uskoa…?
Se on joko aikaisin tai sitten vasta juhannuksen jälkeen.
Lähdenpä tästä Harlekiini-porkkanoitten istutukseen hitsi, kun niitä ei ole pilleröitynä tai siemennauhassa… Pitää koittaa olla malttavainen ja yrittää kylvää riittävän harvaan jo lähdöissä. Senkin opin viimevuotisia porkkanoitani katsellessa, että kannattaa laittaa korkea, möyheä kohopenkki. Pääsee esiin se porkkanan kaunis, pitkä ja hoikka muoto
Ei kemppi iske jos vuoroviljelee ja laittaa sipulia samaan penkkiin. Niin minä olen tehnyt jo vuosia ja kempittöminä on pysytty - kop kop kop kopistelen otsaani…
Minä kokeilin tehdä porkkanalle syyskylvön ensimmäistä kertaa viime syksynä. Malttamattomana odotan, että nouseeko sieltä mitään. Kannattaisikohan laittaa harso päälle?
Heh, edellisvuotinen syyskylvö tuotti yhden porkkanan. Ehkäpä vuosissa on eroa, tuntuu että varmasti tämän talven jälkeen olisivat lähteneet kaikki.
Minulla on porkkanat parin sentin taimella kesäkeittiössä.
Tarkoitus istuttaa tänään maahan ne.
Tein viritelmän vessapaperirullista eli laitoin ne multaa täyteen ja muoviastiaan pystyyn.
Niiden päälle sitten kylvin porkkanan ja hyvin on itäneet.
Tarkoitus laittaa sen rullan kanssa ne maahan ja toivoa sen maatuvan.
syksyllä (14.11.) kylvetty porkkana - ja tilli - ovat taimella.
vähän hirvitti, että tulee uusi työ, kun talvi oli mitä oli, mutta onneksi eivät olleet itäneet vielä väärään aikaan.
Onkohan mun porkkana viljely menny pieleen, kylvin nuo maahan 2 viikkoa sitten ja sitten tuliki nämä kylmät säät? Ei ole maasta mittään noussu vielä.. Tein noitten päälle aikani kuluksi kasvihuoneen, eli vanhoja ikkunoita noitten päälle ja sivuille puukehikko.
Miten kosteassa pidän noita siemeniä tuolla maassa?? En ole nyt uskaltanu kastella ku on niin viileätä..
Samaa mietin mun kesäkurpitsan ja ruohosipuli viljelyksen kanssa, ne kylvin samaan aikaan maahan ja ei ole mittää noussu... Kai ne sieltä nousee kun sää lämpenee?
Werro, koska porkkanaa voi kylvää loppusyksystäkin, ei vaaraa ole, että olisi voinut mennä pieleen! Kestää kylmän.
Kesäkurpitsaa en näin kylmillä kylväisi ulos, maahan, vaan esim. minikasvariin. Mutta uskon, että sekin nousee, kun lämpiää. Onko harsoa päälle laitettavaksi?
Ruohosipulista en tiedä muuta kuin että minulla se oli sisälläkin hidasta ja ulkona ei näy vielä mitään, kylvin varmaan kanssa 2 vk sitten!
Harsoja olen pitäny ahkerasti ja tulen pitämään koska yöpakkasia on luvassa tänne päin edelleen. Virittelin noitten päälle minikasvihuoneen vanhoista ikkunoista.
Mitä tehdä kun porkkana kasvimaalla on muurahaisia? Niitä on kasvimaallani (lavalla).. Miten niitä torjuisi kotikonstein? Vai pitääkö ostaa jotain torjunta-ainetta?
Kokeile ensin kanelia, sen sanotaan karkottavan muurahaiset.
Minullakin näyttää harso taas houkutelleen muurahaisia. Viime vuonna laitoin kahvinporoja (pentin neuvoja sekin) niiden kulkureitille ja ainakin vaihtoivat suuntaa:D
Muurahaiset hakeutuu kuivaan paikkaan - kokeilepa kastella kunnolla.