Joo pittää kastella enemmän... Kun oon vähän arasti kastellu noita.
Kastele muutaman kerran ja kunnolla - muurahaiset ei tykkää vedestä ja hakeutuvat kuivempaan paikkaan.
Mulla on vain muutama porkkana itänyt... Vieläkös ehdin kylvää uudet?
Eleonora, vielä ehtii - itsekin kylvin vasta toissapäivänä, tosin ollaan täällä aika paljon ylempänä.
Lähes kaikki porkkanan siemenet iti maassa, ja viellä nousee lisää... Millonkohan kannattais harventaa?? Luin jostain. että kun on 3 lehteä niin sillon pitäs harventaa.. Eli minkä laisia lehtiä tuolla tarkotetaan?? Nitä sirkkalehtiä vai ihan porkkanan lehtiä??
Porkkana kannattaa harventaa silloin, kun näyttää että niillä alkaa olla liian ahdasta. Tuo kolme lehteä tarkoittaa tavallisia lehtiä. Liian pieniä on hankala harventaa kun ei niistä saa edes kiinni.
Ei porkkana ole kovin tarkka. Itsellä tahtoo porkkanat kasvaa yli viisisenttisiksi ennenkuin harvennan. Samalla kun harvennan, kitken rikkaruohot ja levitän ruohosilppua rivien väleihin niin ei tarvitse kitkeä enää kertaakaan sen jälkeen.
Ja muistathan pitää harsoa juhannuksen yli, jotta porkkanakemppi ei pääse tekemään tuhojaan! Eli harso on koko ajan päällä, nostetaan vain harvennuksen ja kitkemisen ajaksi pois.
En ole tuota harsoa harrastanut ennen, mutta nyt ajattelin kokeilla. Otanko harson kastelun ajaksi pois?
Löysin eilen kivan yllärin porkkanapenkistä. Siirsin yhtä isompaa multapaakkua, ja kas, paakun alla oli satamäärin muurahaisia ja niiden munia! Toivottavasti eivät ole porkkanaa syövää lajia… en ole koskaan ennen sellaisia muurahaisia nähnyt, ne olivat hiukka normaalia sokerimuurahaista isompia, mutta sellaisia kuparinvärisiä! Ei siis tavallisen keltiäisen näköisiä. Mitä lie, mutta voisivat korjata luunsa muualle!
Mulla on varmaan samanmoisia murkkuja Pottageenini punajuuri-valkosipulilohkossa.
Minulla on kasvamassa varhaista lajiketta porkkanasta (Crona),milloinkahan sitä olisi hyvä mullata? Vielä en ole kertaakaan sitä tehnyt.
Voit mullata vaikka heti (kunhan ovat kunnolla itäneet.)
13.4. sisälle vessapaperirulliin esikasvatukseen kylvetyt porkkanat alkaa olla syötäviä ja hyviä ovat.
Ihania porkkanoita Alishalla. Minä kaivelin omani vesiheinän seasta juhannuksen seutuun:) Jospa loppusyksyllä pääsisi maistelemaan.
Millonkohan on porkkanat parhaimmillaan, kun kylvin ne toukokuun puolessa välissä? Harvennus on tehty. Syksylläkö otan pois? Elokuussa ja sen jälkeen? Olen ensikertalainen porkkanan kanssa.
Werro, riippuu lajikkeestakin, laitoitko kesä- vai talviporkkanaa? Ja onko tarkoituksena säilöä porkkanoita talveksi vai syödä niitä heti kun mahdollista? Nyrkkisääntönä voisi sanoa että kun naatit alkavat olla mielestäsi jo aika isoja, voit kokeilla yhden naatin juuresta sormilla rapsuttaa multaa pois ja katsoa, näkyykö siellä minkäkokoinen porkkanan tyvi. Jos näyttää jo syötävän kokoiselle, siis jotain sentin paksuinen, niin voit jo ottaa porkkanoita syötäväksi. Porkkanahan ei ole varsinaisesti raaka eli sitä voi syödä minkä kokoisena haluaa. Ja suoraan maasta nostettu porkkana maistuu todella hyvälle! Tyvessä olevaa vihreää osaa ei kannata syödä, porkkanan tyvi vihertyy helposti valossa, siihen auttaa se että laittaa porkkanoiden tyville multaa jos sitä oranssia osaa näkyy. Varsinaisesti porkkanat nostetaan maasta pois myöhään syksyllä, ne kun kasvaa niin pitkälle kuin lämpöä riittää. Porkkana ei ole kovin kylmänarka, itse nostan porkkanat joskus syys-lokakuussa. Noin puolet porkkanoista syödään kesän mittaan suoraan maasta, ja loput eli noin puolet nostetaan syksyllä pois maasta ja ne säilön pakkaseen (pesen, kuorin, viipaloin ohuiksi tikuiksi, keitän 3 minuuttia suolavedessä, laitan pienissä minigrip-pusseissa pakkaseen).
Minä kylvin sekä tavallista että ei-tavallista porkkanaa, eli niitä eri värisiä porkkanoita, joista aikaisemmin kyselin. Nyt on nostettu jo valkoista, keltaista ja oranssia, ja kaikki näyttävät ja maistuvat porkkanalle, oikein makeita. Ei onneksi tullut sitä mai-leen naulaporkkanaa Musta tai violetti, mikä nyt onkaan, on vielä testaamatta, ne ovat olleet liian pieniä. Mutta eiköhän nekin ihan hyviä ole!
Olisi vaan pitänyt kylvää enemmän. Meillä on ollut porkkanoilla niin kova kysyntä, että ne on kohta jo kaikki nostettu, vaikka yksikään ei ole edes täysmittaseksi porkkanaksi asti ehtinyt.
:-) "Musta tai violetti, mikä nyt onkaan..." minä onneton kun kokeilin juuri ja vain ja ainoastaan tuota, kun ei siihen aikaan mitään mukavia sekovalikoimia myyty. siitä ne rautanaulaporkkanat tulivat. odota, ehkä saat sinäkin...
Jaa-a, pitänee valmistautua pahimpaan. Jostain syystä niitä tummia on todella vähän. Ehkä niiden siemenet ovat aavistuksen painavampia, ja ovat painuneet siemenpussin pohjalle. Vaikka yritin kyllä raivistella ja sekoitella pussia ennen kylvämistä juuri tuosta syystä. Tai sitten sekoitukseen ei ole osunut tasapaljon eri siemeniä.
Nuo siemenpussit on kyllä sellaisia ylläripusseja, että! Jos pussin päällä lukee kylvönauha, niin minä ainakin kuvittelin, että siemenet ovat todellakin valmiiksi nauhoitettuina pussissa. Porkkanapussin kun avasin, niin nauhasta ei tietoakaan, vaan siemenet olivat pussin pohjalla huiskin haiskin. No, aina ei voi voittaa.
Tosi blondi kysymys: miten porkkanat olisi pitänyt harventaa? Kylvin kai ekan kerran innossani liikaa, n. sentin välein. Olen kitkenyt, mutat enpäs tajunnut/muistanut harventaa lainkaan. Nyt on semmoisia parin millin paksuisia rivit väärällään.
onko tämän kertainen sato menetetty - vai jos vielä harvennan, niin ehtivätkö Oulunkorkeudella edes puoli senttiä paksuiksi?
Harvenna vaan, mitäänhän et enää menetä. Kun ei taas etukäteen tiedä minkälainen syksy on tulossa, niin voipi vielä hyvinkin ehtiä kasvamaan. Jos et harvenna, niin sitten ei ainakaan kasva.