Porkkana, Daucus carota

…ja paljonkos porkkanatupsujen väliin pitäisi jättää tilaa? Olen kuuklettanut ihan eläimenä, mutta kun ei löydy. Siemenpussikin on tallessa, mutta sekin on ihan hiljaa aiheesta :slight_smile:

No se riippuu vähän mitä porkkanaa kasvatat. Pussissa on kyllä yleensä maininta taimivälistä ja rivivälistä. Jos ei aukikirjoitettuna, niin sitten kuvana.

Minun porkkanapusseissa oli aikaisen kevätporkkanan kohdalla taimiväli 2 - 4 cm ja syysporkkanan 5 cm.

Minä aattelen silleen, että jos toivon porkkanan kasvavan esim. 3 cm halkaisijaltaan, niin siitä porkkanannaatin kohdalta pitäisi olla naapuriin ainakin 4 senttiä tilaa. Eli porkkanan toivottu halkaisija + 1 cm.

Tuumari, vielä ehtii harventaa täällä Oulun korkeudellakin - porkkana kasvaa pitkälle syksyyn eikä ole onneksi mitenkään hallanarka. Hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää että kahden taimen väliin tulisi jäädä viitisen senttiä. Jos et vielä raaski noin paljoa harventaa niin harvenna nyt vähemmän ja sitten kun kasvavat niin harvenna lisää.

Porkkanan harvennuksessa on lähinnä kahta tapaa: toiset harventavat kerralla tarpeeksi harvaan, toiset taas harventavat kahteen kertaan eli alkukesällä harvennetaan parin sentin välein ja loppukesällä otetaan joka toinen pois - näin nämä jälkimmäisen harvennuksen porkkanat ovat jo senverran suuria että niitä voi syödä. Itse kuulun jälkimmäiseen kastiin - harvennan siis ensimmäisen kerran kun varret ovat reilut viisisenttiset (jos ovat kovin pieniä on harvennus vaikeaa), kitken samalla ja levitän väleihin ruohosilppua. Loppukesällä harvennan siiten vielä uudelleen siten että käyn päivän-parin välein hekemassa harvennusporkkanoita syötäväksi. Kun ne pesee hyvin ja leikkaa kannan pois ja laittaa kylmään veteen, ovet todella hyviä naposteluporkkanoita.

Minä laitoin 19.2. porkkanansiemeniä 10 l ämpäriin. Tällä hetkellä 2 cm pitkiä taimia. Ajattelin nostaa ämpärin ulos kun säät sallii ja kun on valmiita niin keskelle ruokapöytää- ei voi perhe valittaa, ettei ole tuoreita vihanneksia kun voi nostaa suoraan "maasta" lautasellepomppivaa hymyä.

minä kasvatin viimekesänä niitä pieniä pyöreitä porkkanoita styroks laatikossa.ensimmäinen satsi oli kylvetty jo syksyllä.lapsenlapset söi ne aika pieninä,sitten alkukesästä kylvin uuden satsin ja niitä sitten riitti syksyyn saakka.oli kiva juosta hakemaan porkkana!!nyt minulla on taas muhimassa porkkana maa kasvihuoneessa!

Hyvähän se on isossa kasvihuoneessa kasvatella!

Minkälaiset kasvuolosuhteet porkkana tarvitsee? Voiko kasvattaa ihan huoneenlämmössä vai pitääkö olla viileämpää/lämpimämpää? Ajattelin ensin, että laitan porkkanat suoraan maalle kesällä, mutta tulin toisiin ajatuksiin, että jos sittenkin esikasvattaisi...

Enpäs ole kuullut että joku olisi porkkanaa esikasvattanut. Sitä voi olla aika hankala siirtää purkista maahan, kun se juuri ei saa mennä yhtään mutkille. Miksi muuten esikasvattaisit? Porkkana ehtii ihan hyvin kasvaa suoraan maahan kylvettynä täällä V-vyöhykkeelläkin. Olet varmaankin vähän etelämmässä?

Porkkana ei ole kylmänarka, sen voi kylvää maahan heti kun maa alkaa olla sula. Jotkut kylvää jo edellisenä syksynä valmiiksi kevättä varten. Kun porkkanat kylvää maahan, kannattaa laittaa harso päälle ettei porkkanakemppi tee tuhojaan. Harso pitäisi pitää paikallaan heinäkuun alkuun asti jotta siitä on hyötyä. Rivien väliin kannattaa laittaa katteeksi heinäsilppua tms., jotta rikkaruohot ei kasva ja kosteus pysyy hyvänä. Jos sinulla on tavallinen puutarhamaa ei porkkanoita tarvitse kastella juuri muuta kuin kylvön yhteydessä ellei nyt ihan mahdoton hellekesä tule.

Joo kyllähän tässä etelämmässä ollaan.

Kun pussissa luki "voidaan myös esikasvattaa" En kyllä tiedä, kuka nuo ohjeet noihin pusseihin on laatinut, kun minulla luki tomaateissakin että kylvetään maaliskuussa, ja kaikki ovat sanoneet, että se on liian myöhään. Avomaankurkuissa myös luki maaliskuussa, ja se taas on kuulemma liian aikaisin. Mutta mitäpä voi odottaa kun oli niin halpoja siemeniä ärtynyt Itävyys kyllä oli hyvä, että ei siemenissä mitään vikaa ole, ohjeet vain tuntuvat olevan ihan mitä sattuu vihainen Eikä noissa pusseissa paljon muuta ohjeita olekkaan, kuin kylvöajankohta ja taimivälit.

Jos kokeilisi jonkun porkkanan kasvattaa laatikossakin, niin mitenköhän syvä sen pitäisi olla? (porkkanalaatikkoa ;-))
Jos nyt laittaisi sisälle niin saisiko juhannukseksi porkkanat.. edes pienet ;-)

On tää kyllä. Maalla kasvanut, kotona aina omasta maasta perunat, porkkanat yms yms, nyt maanvijelijän vaimona. Ja mistään en tiedä mitään! No, kotona hääräsi äiti, täällä anoppi. Vaikka maatila on virallisesti meidän, niin anopilla on omat kuvionsa joita ei viitsi ruveta sekaamaan.. Nyt on oikeastaan ensimmäinen aika kun on _oma_ maapläntti laitettavana, johon ei tule muut mielipiteitä jakelemaan, kiinnostaa huomattavasti enemmän pomppivaa hymyä

Tavalliselle porkkanalle laittaisin sellaisen 30-40 senttiä mullansyvyyttä. Ikkunalaudalla entisessä yksiössäni kasvatin menestyksellä sormiporkkanoita ihan tavallisessa parvekelaatikossa :slight_smile:

viime keväältä tämmöinen tieto "torstai, 1.

toukokuuta

2008 - klo 15.
52
syksyllä (14.11.) kylvetty porkkana - ja tilli - ovat taimella."

tänä keväänä syyskylvetty porkkana oli taimella 15.5. ja niin tasaisen kauniisti, ettei paikkauskylvöä tarvitse edes ajatella. harventamaan taidan joutua. (tilli sitä vastoin ei ollut itänyt vielä eilenkään. sen kylvin uusiksi.)

talvivalkosipulit taimettuivat kolme viikkoa viime vuotta myöhemmin, porkkana sentään vain kaksi. ehkäpä tässä ehditään vielä normaaliin kesärytmiin.

Kurkistin eilen kasteluntarvetta harson alle. Isot taimet oli jo porkkanassa, vaikka kylvin ne vasta 2 viikkoa sitten. Nyt kun kirpat ja kärpäset vaan pysyisivät poissa...

Minulla ei porkkana itänyt laisinkaan :frowning:

Minä olen jo kerran vähän harventanutkin :slight_smile:

Hmph, just.:wink: Porkkanahan on niitä helppoja kasveja, joita lapsillekin suositellaan alkajaisiksi. Varmana oli jotain vikaa siemenissä :smiley:

Vieläköhän ne ehtisivät, jos kokeilisi uudelleen?

Varmasti jonkunkokoiseksi ehtivät. Eihän kukaan tiedä vielä kuinka pitkälle syksylämpöiset jatkuu, eikä porkkana ole kovin arka syyskylmälle.

Harventaa? Minä odotan poikia mökille, kyllä ne siitä sitten harventuu ihan itsekseen :slight_smile:

Luin tämän ketjun alusta asti, ja jossain kohtaa sanottiin, että juhannuksen jälkeenkin ehtisi. Eihän minulla ole sitten vielä kiirekään :slight_smile: Ja sipulia pitäisi laittaa kaveriksi. Hmm, pitänee ostaa uusi pussi sipuloitakin, kun ei niissäkään näy mitään elonmerkkiä. Tämä hyötyviljely ei totisesti ole minun alaani, huoh.

Ai niin, olenkin unohtanut kylvää porkkanat kokonaan. Hyvä kun tuli puheeksi, täytyy poiketa siemenostoksilla.

Koirani on jo tottunut odottamaan että tuon kasvimaalta tullessani sille aina porkkanan . Ei pidä tuottaa tänäkään kesänä sille pettymystä. Vaikka kelpaa sille herneenpalotkin.