laitan kuvan tännekki foorumille.. eli mun compacta raukka
mitä mä teen tälle et lakkais tuo kellastuminen.. leikellyt oon jo monesti..

laitan kuvan tännekki foorumille.. eli mun compacta raukka
mitä mä teen tälle et lakkais tuo kellastuminen.. leikellyt oon jo monesti..

täällä eivielä aurinko paista kuin matalla ja tuohon ikkunaan aamuaurinko vielä paista… suihkuun voisin viedä…
Monasti se paahtava patteri pakottaa kastelemaan vähän useammin mitä valo-olosuhteet määrää näin pimeän aikaan. Mie kastelisin sinun kasvia ihan pikkiriikkisen enemmän ja miedolla lannoitteella jo nyt ja sumuttelisin ainakin kerran päivässä. Se, miks lannoitetta, niin jos kasvi vaikuttaa siltä, että se kasvaa mielellään, niin ravinnonpuutteessa se vetää vanhat lehdet “tyhjiksi” jotta saisi uudet tilalle versojen kärkiin. Eli ravinteita kantsii kokeilla. Noh, hyvä yleissääntö että paljon kaikkea
Lisävaloa, edes niitä violetteja kasvihehkulamppuja…
Samaa mieltä, kuin hoyabella, hyvältähän tuo näyttää ![]()
Minullakin on kuollut muutama Hoya on niin pimeetä ollut monta kuukautta että uskon syynä olevan valonpuutteen.En taida paljon tilailla tänä vuonna kun nuota lajikkeita on saannissa niin niukalti vai oisko minulla liikaa ettei enää kiinnosta pitäis saada tosi Extraa.Minä käytän tuota Pinjan parkkia koska se valkoinen rae pölyttää niin paljon allergia tykkää huonoa. En taida tietää kovin paljon Hoyista itse olen oppinut kokeilemalla eri paikkoja ja vaihtelevia lämpötiloja siitä saa parhaiten selville missä kukin laji viihtyy.Patterin päällä on kaikista huonoin paikka kuivuu liikaa täytyy olla tarkkana kastelun kanssa tuo 18-20 on sopiva lämpö useimmille mutta on paljon lajeja missä on 18 astetta ihannelämpö.Minä olenkin ratkaissut lämpöpatterien kuumuden laittamalla kukkahyllyn ja patterin väliin hyllyn ettei se kovin kuumuus pääse kasveihin käsiksi.Minulla ei ole viherhuonetta vaikka kyllä sellaisen haluaisin toivotaan että joskus saan.Minä käytän Kekkilän tavallista kukkamultaa siinä lisänä Luonnon turvetta ja pinjanparkkia lannoitteena Orkidea lannoitetta (Esbau)sitä maaliskuun alusta syyskuun alkuun 2 kertaa kuukaudessa kaikkiin Hoyiin.Juurrutan Hoyat Sade metsän pohjasta kuivatetussa turpeessa sitä ostin ensin Göteborgista tuttava minulle sitä tilasi viimme kesänä ostin sitä Haaparannasta ja nyt kun kävin Akvaario liikkeessä heillä oli jotain sademetsän pohjaa pikku pussukoissa se oli valmista ei muuta kun käyttöön.
Laitinpa ihanne lämmöksi 18 vaikka tarkoitus oli 16 astetta
Minullakin tuo Calychina on ruskottanut lehtiä ja tiputtanut mutta muuten ovat ok.Täytyy myöntää että kun kasvi on kuolemassa ei pistokkaat enää juurru vaikka mitä yrittäisi minä haluaisin sen oliko Nooh joku ja yhen Carnosa lajin mutta syksyllä kun oli myynnissä Traderalla pikku tiitti maksoi 360 kruunua alkaen minusta se on aivan liikaa muistaisin että myytiin 590 kruunulla siis yksi lehti n.10cm varrella.
Katsotaan onko tulossa jotain jännää meillä on loma tulossa Helmikuun 2 viimeistä päivää ja 2-3/3 jos pääsisin käymään Sundilla kun tullaan veljen tykö.Voin laittaa juurtumaan Calychinan minulla on kaksi sain miniältä syksyllä toisen.
Carnosa Arcentea ja toinen on Incrassata Moonshadow Eclipse ostin viimme syksynä pikkuruisen Carnosa Hollianan siinä on 3 minikokoista lehteä ja on pari senttiä korkea aivan ihana vauva mutta ei tuo ole kasvanut yhtään mutta on kova talvi osittain takana päin.
Tuo Carnosa on voimakkaasti valkotäpläinen ihanuus ja tuo toinen muistuttaa lehtikuvioiltaan tricoloria mutta juovat ovat aivan valkoiset ja lehdet eri malliset.Traderalla niitä on ollut myynnissä.Atiaca nurseryllä on myös mutta ne ei myy Suomeen.Imperialis Mosaik ois myös yksi suosikki.
Mie oon ymmärtäny, että H. australiksen eri lajikkeilla on vaihtelevasti karvaisia ja karvattomia lehtimuotoja, onko näin? Nimittäin olen häkeltyny muutamaan otteeseen kukkakaupoissa, kun olen näkevinäni vain australiksen, mutta kun kosketan sitä se tuntuu eriltä kuin omani ja saattaa olla pyöreämpilehtinen ja isompilehtinen...
Löysin jo vastauksen edelliseen kysymykseeni
H. australis ssp. australis on sellainen nukkainen muoto ja H. australis ssp. tenuipes on vahamainen. Minulla on tuo vahamainen ja olen kaupassa törmännyt tuohon nukkapintaiseen. Onneksi en ostanut sitä, kun ei ole tilaa kotona lajikkeille. Komea se kyllä oli.
Täältä löytyi juttua aiheesta:
http://www.myhoyas.com/Hoya%20australis.htm
Haluaisin, että palstan konkarit tai ne, joilla on H. kerrii kukkinut, tunnistaisi tästä kuvasta, onko tuo todella kerriin kukan alku? Se tuli siihen jo loppusyksystä ja on tehny myös toisenkin mokoman ylemmäs varteen. 
(tällä palstalla puhuttu "kukkatapista" mutta oikeampi nimitys taitaa ehkä olla kukintoranka Puutarhurin kasviopin mukaan... vaan ei kai sillä väliä mitä termiä käyttää)
oi loistavaa
Onko sulla hoyabella valoisaa kuvaa kerriin kukasta?
eikös tuo H.kerrii ole se posliinikukka jota näkee aina ystävänpäivä myynnissä? Mistä ihmeestä olette taimen hankkinut!!! …ei ainakaa omiin silmiini ole osunut täällä suomessa>>>> siis versollista yksilöä noiden lehtien lisäksi…
Minä ostin pistokkaan täältä. Kaupassa en ole koskaan nähnyt muuta kuin niitä yhden lehden ihmeitä.
Kyl niitä kunnon kerriin alkujakin näkee, muutama lehti ja piippana- varsi osoittaa ylös, semmoisen minä ostin. Ostin sen Helsingin stockmannilta kylläkin missä tilattiin Hoyia ihan asiakkaan toiveesta, mutta näin samanlaisia taimia esim Iisalmen eräässä kukkakaupassa joulukuussa, hylättynä nurkkaan.
Nätti kukka.
Mille tuo kukka tuoksuu ja tuoksuuko voimakkaasti? Voisko tuota kukkaa painella esim. talouspaperilla niin, että suurin osa medestä tarttuisi siihen ja ei putoaisi pöydälle.?
uudella kehäkirppiksellä(=Puuilon ja Jumbon viekkarissa) olisi compaktia myynnissä vaikka kuin paljon 2e kipale. Kuivia ovat mutta kyllä varmaan huoomenna on pakko yksi ottaa kokeiltavaksi ![]()
Kiitos kerriin kuvista hoyabella, olit jo aiemminkin laittanut kuvan tuolla ketjussa… Sitten vain aurinkoa ja lannoittamaan, että nuput lähtisivät kehittymään. Aika jännä silleen, että se “kukkatappi” on tullut siihen jo ajat sitten.
Onko kellään tietoa, että onko hoyia ollut puutarhamessuilla viimevuosina? Luin kerran googlehaun viemälle keskustelusivulle (oliko jopa tämä keskustelu!) että oli löytänyt Helsingin messukeskuksen Puutarhamessuilta poslari"kojun". Ainakaan kiertävä Paul Shirley ei ole tulossa Suomeen tänä vuonna, jos koskaan.
Hei! Tunnistaisiko joku tämän Hoyan, josta en saanut hankkiessa mitään tietoa? Voisiko se olla H. thomsonii (löysin googlettamalla ja muistuttaa paljon kuvia siitä). Kasvissa oli vaaleanpunaiset nuput, jotka putosivat kotiutumisen jälkeen. Lehdet ovat vaihtelevan muotoiset, 4-6 cm pitkät, 2-3 cm leveät ja erittäin karvaiset. Niissä on harmaita täpliä ja alapuoli on vaalea. Lehden reunat kääntyvät ylöspäin, niin että alapuoli näkyy selvemmin kuin yläpuoli.
Erityisiä hoito-ohjeita?
Jooh, Hoya thomsonii sullakin, ostin itekin saman ihan vasta, varmaan samaa erää mitä tuli maahan noin 2 viikkoa sitten. Tukussa vähän kastelevat, joten saattanu tiputtaa nuput sen takia, ei siksi, ettäkö oisit tehnyt ite jotain väärin.. Odotellaan uusia nuppuja!