Posliinikukka, Hoya

Perustetaanpas posliinikukillekin oma otsikko, että päästään vauhtiin uudellakin puolella hymy

Isoposliinikukka vaan jatkaa meillä kukintaansa. Terttujen määrä kasvaa kerta kerralta sekä nuppujen määrä tertuissa. Tätä terttua piti oikein nelin käsin ihmetellä ja laskeskella kuinka monta kukkaa siinä on. Tuloksena huikeat 43 kukkaa yhdessä tertussa cool

Upea kukka miukattus! Myös posliinikukkien kukintaa odottelen minä. Pieni ja isoposliinikukka löytyy kotoa. Molemmat vielä nuoria alkuja mutta pikkuposliinikukka kukki viime vuonna huhtikuussa, tänä vuonna? hymy

Heipähei!

Minäki tungen tähän ketjuun, ihanasti olen saanut keräiltyä posliinikukkia nyt viime aikoina.

Mummu leikkasi oman bellansa ja nappasin siitä nipun oksia matkaan, en raaskinu kaikkia viiä että mummullekkin jää, mummu vain sanoin että taitaa joutaa kompostiin loput mitä ei ite ota apea

laitoin oksat pieniin potteihin, ja ne ruukkuun, ei ne kauaa ole siinä olleet niin tuntuvat juurtuneen. Sitäpaitti monessa oksan päässä on selvä nupun alku, liekö oli jo sillon kun otin sieltä vesivaasista vai onkohan noin nopeasti pukannut (viikko?)

Sitten tein kirpparilöydön. Löysin ISON carnosan. Tovin jouduin virittelemään miten ihmeessä sen asettelen, mutta kehikosta mikä siinä oli niin jatkoin siimoja kattoon, mietin että kestääköhän, mutta näyttää kestävän ja carnosa pysyy paikallaan. Eihän kukaan tunnusta tuoneen sitä kirpparille?naurua

Saankohan sitä kukkimaan tälle vuodelle? Vai tykkäsköhän kuinka kyttyrää ensin pyöriä pölysellä kirpparille, sitten potkitaan autossa, ja sitten kotona revitään toista itään ja toista länteen ja kolmatta venäjälle. Vaihdoin puolet pienempään ruukkuunkin, oli sellaisella isossa peltiroskiksessa (?) Kyllähän siitä oksiakin poikki napsahteli ja lehtiä tippu iso määrä enneku kotiin ja paikoilleen sain. Mutta nätti se on!

Minä en taija enään repiä irti tuota carnosaa tuosta, niin iso homma se oli laittaa ja painaakin pirusti.

Mutta taijan ottaa sankon ja luutun käteen ja suihkepullon niin eiköhän lähe pölynrippeet, ja näyttää jotain valkoisia elukan karvojakin olevan.

Hiphei! Tänään huomasin pikkuriikkisen nupun bellassa. Sain pienet pistokkaat kukkivana vuosi sitten ja ne ovat kasvaneet oikein mukavasti pituutta sekä haaroittuneet. Nyt ihka ensimmäinen "oma" kukinto tulossa. sydän

Mulla lacunosa kukkii ja tuoksuu aivan ihanalle. Incurvulassa on myös paljon nuppuja.sydänMulla ei ole kuin yksi länsi-ikkuna, jossa voin hoyia kasvattaa. Samalla ikkunalla nuo marraskuun kaktukset vievät oman osansa tilasta, joten laji valikoima jäänee vaatimattomaksi, vaikka nuo muutamat näyttävät viihtyvän hienosti.

Nuppuja pukkaa bellaan täälläkin...hymy

Mulla meni pistokkaiksi ikivanha carnosa,kun ei enää kukkinut ja näytti huonolta mut hyvin on juurtunu. Optimistina odotan hyvää kasvua tän kesän mittaan. Onneksi olkoon kaikille , jotka saavat ihailla arrteidensa kukintaa. Mulla on jo ihan ikävä sitä huumaavaa tuoksua, joka kotonani vallitsi keväisin. Poslari, tuoksuköynnös ja gardenia tuoksuttelivat kukin vuorollaan.

Ohoh, aina oppii uutta. Nytkö teillä posliinikukat kukkii?? Itse kun olen aina kuvitellut niiden kukkivan normaalisti joskus loppukesästä - ihan vain siksi että niin omani tekee... Laji on (todennäköisesti, kuvien perusteella tunnistettuna) australis ja paikkana valoisa melkein-eteläinen ikkuna. Kummaahymy

Täytyy kyllä heti kotiin ehtiessäni käydä varmuuden vuoksi kurkkimassa "kukkapaikkoja" tarkemmin, jos vaikka jotain aktiviteettia olisi havaittavissa...

Joku mainitsikin Hoya Tsangii´n. Haluaisin lisätä että helppohoitoisempaa posliinikukkaa
saa hakea, on minulla amppelissa eteläikkunalla, ei paljoa vettä vaadi ja jaksaa kukkia
kaikki paitsi pimeimmät kuukaudet. Kukat tosin on aika pienet mutta tuoksuvat
herttaisesti piparkakkutaikinalta…
Kertokaa asiantuntijat muita helppohoitoisia lajeja!

Neuvokaapas hyvät posliinikukkien tunnistussivut, kun taas olen ostanut uuden, jolla oli nimenä pelkästään hoya. Sitten olen onnistunut kerjäämään nimettömiä pistokkaita.

Mistö ihmeestä te löydätte posliinikukkia? En ole marketerissa törmännyt niihin ja kukkakaupoissakaan ei mitään huimia valikoimia ole (ovat sitäpaitsi kalliitakin, enkä halua elukoita kasveihini). Varsinkin se Tsangii ja Multiflora kiinnostavat. Oman bellani alut on töistä "pöllitty".

Tahtoo lisää Hoya-sukua!

Heh, oma hoya (luullakseni australis, mikään ekspertti en ole) on myös "konttorin peruja", harmi vaan ettei ole kuin yhtä sorttia siellä.

Kyllä niitä mielestäni kukkakaupoissa/-osastoilla näkee ihan kohtuullisen usein, yleensä tosin suunnilleen yhtä lajia tarjolla, eli ei puhettakaan valikoimasta. Ostokukkaset vaan on monesti vähän mitä on, aika harvoin viitsin ruveta... Esim. tuossa vähän talvemmalla olisi ollut hoya bellaa kaupan, mutta tarkemmin tuijoteltuani jätin sinne - bellaa olen kyllä jo kauan kaipaillut, mutta ötöjä enärtynyt.

Tässä on yksi aika kiva sivu, hoya-harrastajat kertokoot lisää. http://myhoyas.com/index%20ENG.htm

Kyllä minä olen Oulusta posliinikukkia löytänyt silmän isku pitää olla ahkera.

Jos haluaa oudompia posliinikukkia hankkia niin hyvä osoite on
Saksalainen www.haage-kakteen.de
sieltä tulee juurrutettu pistokas ja hinnat 6,50-15,00 välillä kpl.
Plus postikulut jotka eivät kovin pahat sillä paketti ei paljoa paina,
ovat paljasjuurisia, toipuvat kyllä kun istuttaa kohta saavuttua.
Visalla maksetaan. Firmalla myös hieno valikoima lehtikaktuksia,
luonnonlajikkeita sekä jalostettuja. Kaikki omat tilaamani eivät
jääneet henkiin, syyt omiani eikä myyjän! Vaan eipä nuo muutkaan
huonekasvit aina ole ikuisia…
Niin ja vielä jos ei ole päivisin kotona niin pitää tilatessa tehdä
selväksi että paketti tulee Suomen postiin, muuten käyttävät
ehkä jotain kuriiripalvelua.

Voi Hyrinä sun kanssas, minkä linkin tohon pistithymy ei saa....... Aivan mieletön hoya-viidakko! Onkohan Hoyabellalla samanlainen? *kiiti privaviestistä!!*

Piti vähän haeskella, mutta tässä vielä yksi tunnistuslinkki... http://botanova.tripod.com/blad.html

harvoin juuri se hoya kukkii, joka pitäisi tunnistaa...silmän isku

Kiitos Hyrinä linkeistä.  Hoyia on niin paljon, miten niitä osaa tunnistaa. Teepäs Hoyabella omat kotisivut, joissa paljon kuvia, vai joko sinulla on? Tai laita ainakin tänne meidän iloksemme kuvia ihanuuksistasi. (Vihertyy kateudesta ajatellessaan viherhuonetta.)

Olen kotvan pidätellyt hoyani kanssa. Se on siis isoposliinikukka. Siitä tuolla vanhalla puolella kyselinkin paljon… mutta en ryhtynyt toimenpiteisiin. Omani on siis jo ainakin 10-vuotias ja viime syksyyn asti hyvinvoipa. Sitten se rupesi kellastuttamaan lehtiään.
Mietin, että pitääkö ottaa uudet pistokkaat ja ruukuttaa. Onneksi en ehtinyt ajatuksista tekoihin, koska nyt se näyttää tekevän uusia lehtiä vanhojen tilalle ja joihinkin lehtihankoihin on tullut kasvua, joka viittaa uusiin versoihin :slight_smile: Se siis on lähtenyt tekemään uutta versoa vanhoista lehtihangoista. Minun mielestä. Jännittävää. Pari viikkoa sitten aloin lannoittaa sitä Substralilla. Ensimmäiset lannoitteet vuosikausiin.
Saas nähdä miten käy.