Posliinikukka, Hoya

Tätini kävi kylässä viime viikolla ja kertoi, että hänen hoya carnosansa on jo ainakin 40-vuotias. Minä iloitsin uudesta versosta, joka pistokastaimeeni on putkahtanut. Minua kiinnostaisi jossain vaiheessa hankkia hoya calycina, sen kukat näyttivät sieviltä. Että jos jollain pistokkaita liikenee, niin en hirveästi vastustelenaurua Jos Treellla päin kuljette, niin kantsii poiketa Flower Roomissa, siellä näin joitakin hoya-lajikkeita. Ainakin niitä pienikokoisempia ja sellaisia, joilla on valkoista lehdissään. En tarkemmin katsonut.

Minunkin isoposliinikukassa on nuppuja, huomasin sen tänään, kun kastelin ja laitoin lannoituspuikon (olikohan hyväksi tässä vaiheessa).

Onpa kummallinen sivu pidin enemmän vanhasta se oli selkeempi ja helpompi ei tarvinnut laittaa mitään virityksiä.Hoyat voivat mainiosti Calychina on jo kukkinut Lasianthassa on nuppuja sama SP.Langawiissa muuten ekan kerran odotan innolla kukinnot melkein mustat.Hoya Bella miten saan Silver Pinkin kukkan minulla on jo tosi vanha mutta ei ole kukkinut.

Juurtuuko hoyabella parhaiten vedessä vai mullassa? Turvetta ei ole…

Minä sain mummulta hoya bellan pistokkaita, laitoin ne kaktusmultaan, itse asiassa laitoin oksia pieniin potteihin ja potit sitten ruukkuun kun ruukku oli niin iso että ajattelin ettei viihdy siinä. Meni noin viikko ja oli jo ensimmäiset nuput! naurua

Milloin muuten uskallan lannoittaa noita?

Ainiin, lisään että minulla ei ollut pussia päällä.

ja senki unohdin vielä että upotin sinne multaan niin että alimmat lehdet olivat osin mullassa myöskin.

Eihän kellään sattuisi olemaan kuvaa hoya lineariksesta ihan pikku pikku nupun alulla? Minulla puskee linearis jotain, mutta en ole varma onko nupun alkua vai vain uutta kasvua ja olen malttamaton oottamaan kumpaa sieltä tulee naurua

Taas minä täälä hei.. *nolo* naurua

Otimpa kuvan hoya incurvulasta tuonne toiseen keskusteluun, mutta lisään saman tähän kun haluan tietää mikä ihme tätä vaivaa? Olen siis vaihtanut ruukun, mullat, paikka on itäikkunalla, ikkuna ei vedä, patteri ei yllä hohkaamaan kuumuuttaan, kastellut olen vähemmän, mutta mikään ei auta, mikä ihme on vikana?

Niin minäki epäilin että liikaa olen kastellut, nyt en ole ja silti jatkaa vain ryttyilyä surullinen Otin minä jo yhden pienen purkin pistokkaita multaan, toivotaan että jaksavat virkistyä kun nekihän on tuon näköisiä jo valmiiksi. Outoa (tai minusta outoa) tuossa on se että kuitenkin teki uusia lehden alkuja kaljuihin varsiin (uusiin varsiin siis) samalla kun vanhat lehdet ryttäsi. Nyt tuo ei enään ole edes ruma naurua Leikoin tasaseksi kun oli vaikka minkä näköistä ja kokosta rumaa oksaa.

Yritin ottaaki noita lehtiä pois, mutta ne ei lähteny suosiolla vaan meinasivat jatkaa vartta pitkin kun vedin niin annoin olla. Huomaanko jotenki juurista jos niissä on vikaa jos käytän ulkona ruukusta? Ja jos huomaan niissä olevan vikaa niin voinko katkoa pois huonot juuret vai suuttuuko ihan top tykkänään semmosesta? Kokeilin multaa aika syvältäkin niin kuivaa se on no-jaa Miten tuo suihkutus käytännössä toimii? Miten se onnistuu niin ettei mullat huuhtoudu kokonaan viemäriin naurua

Onko tarkoitus siis ihan läpikastella koko raasu multineen? En osaa enään sanoa oonko kastellu liikaa vai liian vähän kun nyt se taas on kuiva surullinen

Hoya Lineariksen voi saada minulta

minullakin on Lasiantha kukkinut jo pariin otteeseen mutta ainoa huoli on se kukinnon paino aina pelkää että varsi taipuu liiaksi kun kukkaterttu on kokonaan auki.

Kaksi uutta Hoyaa ostin sunnuntaina H. Pseudolittoralis ja H. Inconspiqua.

Muutama juurrutettu Hoyan pistokas etsii kotia.Eli H. Salweenica GPS 7074, H. Irian Jaya No 61 GPS 10113, H. Halophila IPPS 1114 ja yksi ilman juuria vielä Aarno Kasvilta saatu emokasvi H. Mindorensis pitäis ainakin olla.

Oi Passion! Kauan odottamani tilaisuus saada ikkunalle toinenkin hoya kolmevuotiaan bellan seuraksi! Laitan sulle privaa!!!!

Passion, olisin myös kiinnostunut Hoyista, pistän hölöä.

Riittäiskös myös mulle vielä? Laitan hölöä!

Niin innoissani olin etten saanut edes viestiin otsikkoakieli ulkoa

Vastaan Kaikille yhteisesti osotteet e-mailiin niin lähtee kun lämpenee ilmat juurrutettuja ei ole muita mutta muuten kyllä saa nehän on helppo juurruttaa Hoyia on lähes 400 jotain niistä löytyy kaikille viestittäneille.

inga.kallio1@luukku.com

Meili on matkalla...