Samoin täältä lähti äsken.
Sähköpostia lähti Passionille.
Sanokaas mikä minun posliinikukkaa vaivaa kun se vaan tekee uusia lehtiä eikä kuki? Luulin että se tarvitsee paljon valoa ja on amppelissa eteläikkunalla. Se on siis ihan hyvinvoivan näköinen, mutta kasvaa vain pituutta ja tekee uusia lehtiä kun lannoitan sitä. Sain sen anopilta viime syksynä ja hänellä se kyllä kukki.
hölötin
Eiku siis laitoin mailin
käenrieska, koitappa olla lannottamatta
Vihdoin sähköpostia passionille!
Voihan pikkukäenrieskan hoya vähän vielä oudoksua asumustaan, eikä suostu kukkimaan. Omalla bellallani meni kaksi vuotta ennen kuin oli kotiutunut ja kasvanut kukkiakseen. Nyt sitten kukkii huhtikuusta myöhään syksyyn, nytkin kukkanupputerttuja pöheikkö vääränään.
Minulla on hiukan erilainen "ongelma" Sain pikkuposliinikukan oksia ja laitoin ne pieniin turvepotteihin, 3oksaa per potti ja ne potit sitten laitoin amppeliruukkuun. Tarkoitus oli että juurtuisivat siinä ja sitten laittaisin juurtuneena amppeliin omaan multaan. Mutta nyt käviki niin että noin viikko laitosta bella alkoi pukata nuppuja. Bella on pienillä nupuilla, mutta ei vielä kukilla. Kuitenki ajattelin että pärjääköhän ne nuissa pikkupoteissa talven yli vai siirränkö amppeliin? Alkuperäinen ajatus oli laittaa amppeliin tämän kesän aikana,mutta uskallanko koskea kun on nuppuja?
Noissa poteissa on kaktusmultaa ja se tuntuu tosi kovalta pinnalta. Tiivistynyt sellaiseksi kovaksi, vesi kuitenki näyttää menevän läpi.
Auttakaa pikaisesti, siirränkö poteista amppeliin, kärsiikö nuput? Jos en siirrä pärjääköhän ne noissa poteissa talven yli kun multakin on niin kovaa? Entä jos siirrään mitä multaa uskallan laittaa?
Onkos lacunosa oikein voimakaskasvuinen? Viime vuonna saamani pistokas on nyt n parissa viikossa lykännyt n 30 cm uutta,
Kilppu, sehän on yleensä niin, että pistokkaiden ei anneta kukkia, jotta ei energiaa mene kukkimiseen vaan kunnon juuriston kasvattamiseen. Mutta jos pistokkaat näyttää terveiltä ja jaksavat kukkia, niin en alkaisi niitä häiritsemään. Oma bellani pitää liian pienestä ruukustaan, joten jos muistat kastella niin tulevat toimeen pikkupoteissa kesän yli. Sitten syksyllä kun kukinta alkaa olla ohi niin siirtäisin amppeliin, voisi kuukauden verran totutella uuteen asumukseensa ennen talven pimeitä aikoja.
Auennut tämä ihanuus tänään!
Eipä voi ku huokailla, on se niin kaunis
mikähän sen hoyan nimi on? nyt oon hurahtamassa jo näihinkin...
Nimestä ei ole tietoakaan, sanon vaan aina isoposliinikukka.
Meilläkin on tuo vanha posliinikukka ja käsittääkseni sen virallinenkin kotimainen nimi on juuri tuo isoposliinikukka ja tieteellinen nimi Hoya carnosa.
Hoyabella - eihän minulla ole oikeastaan paljon muuta, kuin nuo orkideat. Kaikki muut kukat ovat muorin hoidossa eikä posliinikukkia tosiaankaan ole kuin nuo kaksi. Tuo isoposliinikukka taitaakin olla meidän ensimmäisiä rehuja - eli se on jo lähes neljäkymmentä vuotta vanha.
Onkos täällä jossain toinenkin posliinikukkapalsta kun tänne ei ole kirjoiteltu?
Kysyisin poslinikukkien ruukuista. Sain passionilta posliinikukkia (salweenica, irian jaya ja halophila). Kävin ostamassa saviruukkuja, halkasijaltaan jotain 12-13 cm. Bellani on hieman pienemmässä ruukussa, n. 10-12. Oli vaikea mitata kun oli niin iso Ruukut taitaa olla ihan OK?
Ja miten muuten kasvatatte hoyanne? Siis kieputatteko tukeen vai annatteko riippua amppelissa? Ajattelin laittaa kaikki kolme amppeliin, pöytä- ja ikkunalautatila on niin minimissään.
Hei kaikille ja kiitos pistokkaista jotka ovat tulleet 4 pakettia olen saanut kaikki ovat tulleet elävinä perille ja osa on jo istutettukin.En voinut laittaa yksitellen kiitosta kun ei ollut kirjeissä omaa nimeä MUTTA ISO KIITOS.
Hoyat ovat vähän kun lapset täytyy kokeilla erilaisista paikoista missä mikin laji viihtyy kaikki ei tykkää auringosta eikä mikään laji tykkää liiasta kastelusta.Minulla on tietyt lajit aamuauringon puolella ja osa on polttavalla iltaauringon puolella mutta sekin on niin kuumaa että välillä täytyy varjostaa että ei lehet pala.Koska minulla on niin paljon hoyia niin väkisin joku on huonossa paikassa ja sitten ei kasva kunnolla eikä ainakaan kuki.Passiflorat myös vie ison tilan Hoyilta ne kuitenkin tarvii valoa että ees kasvavat.
Juu, hoyabella, aina kun äiti tulee käymään niin hän katsoo mun bellaa sillä silmällä ja varovasti kysyy et eikö tota pitäis lyhentää, varret on n.65cm pitkät.... entäs sitten ku jollain kasvaa ihan metrikaupalla! No, onhan mulla tuoksuköynöskin kaaressa..... Sen näkee sitten, ei kannata vielä pikkuisiin tulokkaisiin varata paineita, sain ne purkkeihin vasta edellispäivänä!
Minulla oli myös linearis, joka roikkui amppelissa ja laahusti pitkin maata Lokakuussa sillä oli tapana järjestää mahtava kukinta ja aivan erityisesti tuoksu. Lokakuun öinä asunnossa leijjui todella voimakas sitruunan-vaniljan tuoksuyhdistelmä - lähes imelä. Muuton yhteydessä matkasi Hoyien taivaaseen