Posliinikukka, Hoya

Korjaan, että kasvoi pitkin lattiaa (en kasvattanut ulkona)...

Täytyy laittaa sitten meiänkin posliinikukka, uskomaton kaunista kukkaa nuo tekevät!

Kyllä täälläkin on yksi, joka on kiinnostunut näistä posliinikukista, mutta meillä on niitä vain 2 kappaletta ja kun tunnistaisi vielä, mikä on oikea nimi. 
Mutta meillä siis kukkii nyt se toinen, eli tuiki tavallinen (iso?)posliininkukka, vaikka ei se kukka-osuus nyt niin iso ole. Mutta jahka joskus saan digikameran lainaan, niin laitan sitten kuvia siitä, kun täällä ainakin pelaa tuo tunnistus. =). Minulle oli muuten yllätys se, että kukkien määrä (tertussa) kasvaa vuosien varrella. Olenko ymmärtänyt oikein?

Se toinen saattaisi olla vitellinoides, mutta ei ole koskaan vielä kukkinut. Muuten on kyllä kaunis katseltavaa. Taitaa nyt olla hieman huonossa paikkaa, kun ne kasvaneet varret ovat kuivuneet päistään. Aiemmin (pistokasvaiheessa) se oli siis suoranaisessa auringonpaisteessa, mutta nyt enää puolivaloisassa ja kirjahyllyn päällä.. Täytyy siis harkita vaihtoa.

Mahtaisko passionilta onnistua saamaan pistokkaita? kukkanen  Siis ainakin seuraavalla kerralla, kun sen aika tulee? =)

Kiitti hoyabella.. Ahaa.. hmm.. no nyt en olekaan enää aivan varma, että onko se meidän sittenkään vitellinoides..  Vaikka toisaalta kyllä se näyttää.. Mutta täytyy katsoa, josko onnistuisin saamaan vaikka kamerakännykällä kuvan ja laittaisin sen tänne tunnistettavaksi..

Hoyabella! Tässä on kamerakännyllä ottamani pari kuvaa siitä meidän toisesta kukasta, jota itse ajattelin olevan vitellinoides.. Kuvaa en muokannut mitenkään, joten toivottavasti se on nyt tunnistettavissa. =).

Ilmoittaudun minäkin hoya-klubiin hymy Posliinikukkia taitaa olla talven jälkeen enää 8 kappaletta. Bellalla on nuppuja PALJON ja lienee jo ensimmäiset aukaissut. Bellani on sen verran nuori ettei se ole kerennyt kukkia kunnolla, viime vuonna parilla kukalla. Nyt on tulossa kymmeniä terttuja, parhaimmillaan tekee kolmatta samaan varteen. Saa nähdä monetko tertut jaksaa aukaista tai tekeekö vielä kuinka paljon lisää kieli ulkoa

Eräs posliinikukka (en tähän hätään muista nimeä) kasvatti pitkän varren, johon on nyt alkanut tekemään lehtiä. Mutta se muodostaa lehdet yksitellen eli ensin toisen puolen aika suureksi ja sen jälkeen alkaa kasvattamaan sille paria. Onko tämmöinen kasvutapa monelle lajille tyypillistä?

Kyllä kännykkä kameralla otettu kuva on Hoya Vitellinoides eli yksi Meredithii yllättäen eri nimi voi olla samalla kasvilla.

Katselin äsken passionilta saatuja pistokkaita. Ovat kaikki juurtumassa lasissa ja pieniä juuren alkuja näkyy jo.

Vitsit että olen nyt tyytyväinen! Katselin näiden posliinikukkien ihanaisia kuvia ja omaa himoitsin... Sitten huomasin googletettuani yhden kuvan jossa näkyi tosi hyvin lehdet. Siitä tajusin, että minullahan on yksi posliinikukka naurua Olen sen saanut vaihtariksi joltain penttiläiseltä aikaa sitten, mutta kun nimilappu on hävinnyt jo, niin en ole tiennyt mikä se on. Olen meinannut monta kertaa heittää sen pois, kun kasvaa niin huonosti, mutta joka kerta se on aavistanut aikeeni ja kasvattanut yhden uuden lehtiparin hymy Onneksi tajusin nyt mikä se on, niin voin antaa sille vähän paremmat kasvuolosuhteetkin!

Sen lajiketta en kyllä onnistunut tunnistamaan, mutta toivottavasti saan sen vielä joskus kukkimaan niin selviää sitten sekin.

Tunnistaisko joku tämän? Kuvittelisin hoyaksi mutta tarkempi nimi uupuu.
Osa lehdistä on hiukka punertavia. En tiedä kuuluuko asiaan.

Olisikos kellään antaa ison posliinikukan pistokasta? Ja jos haluaa, niin täältä saa tollasen pienen posliinikukan pistokkaan... Kuva olikin tuolla aikaisemmin. Laita yksäriä, jos annettavaa on.

Tänään näin Oulun Raksilan Cittarissa isoposliinikukkaa kaarella hintaan 6,50€.... En ottanut, on kivempaa kasvattaa Ainalta saaduista pistokkaista "ihan oma" poslari cool

Voi hitsit kun mä en niitä tunnista! Mitä jos se meidänkin Cittarin hoya olis ollut carnosan nimellä ratsastava australis! Ja sitähän mulla ei vielä ole.... ksssts!!!

Ai jaa... oli ne sitten carnosia..... niillä oli kaikilla pilkkuja. Kiitos hoyabella, laitan kuvat korvan taakse

Katastrofi, ihan kunnon katastrofi....... tänään oli sitten julkisivurempassa vuorossa parvekkeiden hiekkapuhallus. Kaikki luukut ja ovet oli kyllä kiinni, mutta sitä kivitomua oikeasti oli olkkari täynnä, kivaa pölysumua.... teippejä laitoin oven ja karmin väliin, mutta kukat kärsi (avokin mielestä tv ja tietsikat kärsi...). Nyt on suurin osa kiiltävälehtisistä pesty, jäljellä on santut ja (koko tämän tarinan päähenkilö) upeasti kukkiva h.bella. Tykkääkö bella nyt kyttyrää jos vien sen suihkuun ja kukat kastuu? Pakko se kyllä suihkuun on viedä.....

Ja joku pölvästi pitää mattotelinettä koko ajan varattuna tuulettamalla siinä mattojaan, meillä on erikseen teline tuuletukseen....vihainen

OK. Mies vaan apuun kun on niin iso.

Olen tässä vasta vuoden sisään hankkinut posliinikukkia, ihania! Muut kukat olen sijoittanut ystävilleni ja sukulaisille. Tahtoisi aina vaan lisää. Nyt olisi kiinnostuksen kohteena lasiantha; en tajunnut silloin kun tilasin Paul Shirleyltä muutaman pistokkaan että olisin voinut tilata tätäkin. Mutta kysyinkin nyt: olisiko jollakin myydä paria pistokasta lasianthaa!

Tulipahan taas kerran todistettua paha lukihäiriö. Keväällä ostamani pistokas Tukholman puutarhamessuilta onkin praetorii eikä practorii, niin kuin minä olen sen lukenut. Eli ei se ole ihmekään ettei sitä kukaan ole tunnistanut.

Ihan pieni kysely. Mitkä näistä käy amppeliin (roikkuvia) ja mitkä voi kiivetä vaikka bambukeppejä myöten:

H. multiflora variegara

H. carnosa tricolor

H. tricolor rubra

H. mindorensis

H. bella albomarginata

H. publicalyx pink silver

Ja lisäksi, mitä nämä ovat

Hei, onko mitään kirjaa/lehteä/nettisaittia jossa olisi eri posliinikukkien nimet tyyliin Suomi- Latina-Suomi? Ihan vaan mielenkiinnosta.... ja osaa noille sukulaisille ja ystäville ihan suomeksi sitten selittää että mikä se kukka olikaan....

Vanhalta puolelta luin hoya-jutut kun tämä "kuume" iski, mutta aika vähän siellä oli niitä suomennoksia. Mä ajattelin ekana et jos tähän ketjuun niitä keräisi, mut jos löytyis valmiina joku lähde, niin ei tarvis sit tänne niitä kolmanteen kertaa kirjoittaa. Toki jos joku ihana ihminen jaksaa.... täältähän ne olisi sitten helppo tarkistaa