Posliinikukka, Hoya

Ladyblues… mistä sie tilasit?

miljajohanna… onko bellalla ollut olosuhde muutoksia, nosta kasvi paakkuineen päivineen jos mahdollista ylös ruukusta ja tarkista juuriston/mullan tila. Voiko olla liian märkä,kuiva,kuuma tms?

Minulla ruttaantui carnosa ruban lehdet kun siirsin siirsin mullasta hydroon ja leikkasin juuristoa reippaasti. Nyt on jo tekemässä uutta kasvua mutta osa vanhemmista lehdistä on silti rutussa

Tuossa se on samalla paikalla ollut, mutta toisaalta se ei ole meillä kauhean kauaa asunut, oisko kuukauden verran. Ikkunalle paistaa aurinko, jolta suojaa sälekaihtimet. Pintamulta ei tunnu kuivalta, olen kastellut sitten kun tuntuu.

floora… tuolta samasta mistä noi Epiphyllumit, eli www.paulshirleysucculents.nl

Tuolta tulevat pistokkaat kannattaa pestä hyvin pitää muista kasveista erillään hyvän tovin. Ihmiset ovat saaneet sieltä villakilpikirvoja. Näin kannattaa kyllä toimia kaikkien uusien kasvien kanssa muutenkin.

Kiitos neuvosta, itsellä on ollut ongelmia kirvojen kanssa pasuunakukalla, reinesse-liljoissa ja ehkä toisella verenpisaralla sekä orvokeilla, jotka kaikki kuolivat / heitin pois. Myös jotain tummia ötököitä on ollut hiemen, ripsiäisiä? En ymmärrä kun viime vuonna ei ollut mitään ongelmia.

Syylliseksi epäilen orvokkeja, plantagenin tarjouksesta ostettu, olivat jo hieman huonoja, tai sitten verenpisaraa, joka oli myös netistä (suomalainen) tilattu, koska muut ovat ennestään täällä olleita.

Pitää vielä kysyä, että riittäkö tuo mäntysuopalios, vai pitääkö laittaa jotain vahvempaa.

Villakilpikirvat ei häviä mäntysuopalla. Provado melkeinpä ainoastaan auttaa.

Villakirpikirvoja eivät ole. Pasuunakukassa on ihan näitä tavallisia (lehti tms?)kirvoja.

noi valkoiset liljat ovat aukaisemassa kukkiiaan nyt, ehkei kirvat ehtinyt kovin pahasti vaurioittaaan.

Kestääkö tuollainen taimi tuon Provado-puikon.

Auringonkukissa epäilen lievää rispiäisongelmaa.

Se on NUPPU! Tuossa minun 20sentin wallichiin pätkässä on NUPPU sydän Nuppu, nuppu, nuppu. Voiko päivä enään paremmin alkaa naurua Aikaisemmin täälä tuumasinkin onko nuppu vai haaran alku. En olisi silti nupuksi uskonut, vaan onhan se. Nyt en uskalla enään edes vilkaissa wallichiin päinkään etten tipututa. Tänä aamuna siis huomasin, reissun aikana salaa kasvanut kovasti.

Piti ihan jäädä tähän hetkeksi miettimään, että mitä olinkaan tekemässä. Nyt muistin, olin menossa keittämään kahvia. Meni vissiin pasmat sekaisin naurua

Tämä on ymmärtääkseni posliinikukka..., joten kysyn mielipidettä: laitanko amppeliin kasvamaan vähän väljemmin tai muuten luopuisin tuosta säleiköstä kasvattamisesta, ei ole nimittäin ikinä kukkinut! Sain tän pienenä pistokkaana kait puolenkymmentä vuotta sitten ja sain ohjeeksi pitää ikkunanvastaisella seinällä. Onko siis ollut liian varjossa koko ajan - ja nyt sitten turhan pienessä ruukussakin? Olisi kiva nähdä kukkivanakin, ei vaan ole kokemuksia tän kasvin suhteen! Teillä on niin hienoja ja erikoisia kukkia posliinikukissanne, joten aattelin kysyä vinkkiä mitä tehdä tälle?

Carnosa on köynnöstävä joten minä pitäisin ihan tuossa säleikössä, itselläni on samanlaisessa. Kukkimiseen ei vaikuta onko amppeli vai kehikko, mutta ikkunanvastainen seinä kuulostaa kyllä liian hämärältä. Itse suosin itä ja länsi-ikkunoita ja saa olla ihan ikkunalla tosiaan. Varmasti kukittomuus johtuu liian vähästä valosta. Valoa saa olla, mutta paahdetta tulisi välttää. Ruukkua tuossa ei näy, mutta kukkii nimenomaan pienessä ruukussa, kun ruukku on täynnä juuria.

Sinuna vaihtaisin vain paikkaa ikkulle niin luulempa että johan alkaa kukkimaan

No mutta kiitos neuvoista! Itte oon ollu tuon kanssa nyt ihan ymmällä kun kasvaa se vaan haluaisi, mutta ei kukista aavistustakaan. On ollut mulla sellanen viherkasvi tähän asti ja - - ollut vaan. Nyt sitten kattelin tätäkin palstaa ja näin että voisihan tuo kait kukkiakin tehdä joskus! Näemmä alkuperäiset kasvatusolosuhde -neuvot eivät sitten ihan pitäneetkään paikkaansa - jo olenkin miettinyt! Aamusella järjestän sille tilaa lähempää ikkunaa.... Ja tosi kiva tietää nyt jopa sen lajinimi hymy (kun yleisesti mun kasvit ovat sellasia nimettömiä kavereita..) !

Juu, hoya carnosa on eli perinteinen isoposliinikukka

Ja minun carnosani oleskelee ihan keittiön ikkunalla kaakkoisen paahtavassa auringossa - ja tykkää. Kukkiikin säännöllisesti :slight_smile:

Tein diagnoosin siitä mikä tuota mun bellaani vaivaa. Vihannespunkitviha Leikkasin sen ihan puliksi, viskasin parvekkeelle ja suihkutin Raid House&Gardenilla. Mitäs, olikos se se mäntysuopa joka noihin punkkeihin auttaa? Mitenkäs se käytännössä tapahtuu, mäntysuopaa lantrataan vedellä ja suihkitaan?

ei se mäntysuopa niitä poista mutta auttaa se vähän ainakin… kannattaa pestä hyvin koko puska… joo vedellä lantrataan…

No nyt on siirretty - kuten "lupasin" aamusella, tuo mun "tavis" posliinikukka valoisampaan paikkaan: noin kaakko-ikkunalle. Saa nähdä mitä tykkää - taitaa miettiä että nytkö vasta emäntä hoksi valoisampaa paikkaa tarjota - näin monen vuoden jälkeen! silmän iskunaurua Kiitos neuvoista!

Itse olen myös uppokastellu kasvin mäntysuopaveteen , siis kasvin vihreät osat enkä ole sen jälkeen suihkuttanut pesuainetta vedellä pois.

Se aikaisempi epäilys mahdollisesta kukkatapista H: fungiin kohdalla osottautui sudeksi, mutta tämä taitaa olla kukkatappi? niin

Tuo keskimmäinen ei näytä lehdeltä. Oikean puoleinen lehden alku näkyy huonosti, mut eikö nämä tee vain lehtipareja? Tuo keskimmäinen on myös paikan päällä katseltuna erinnäköinen harmaa tikku.