no voi harmi Tilisantti. Ala kasvattamaan hydrossa niinkuin minä niin ei kyllä kupsahda kukkaset tauteihin tai ötököihin tai vaihteleviin kasvuoloihin Minullahan kuolee kaikki mitä vain mullassa yritän kasvattaa ja hoyathan ei kuitenkaan ole niitä helpompia tappaa.
Musta vähän näyttää, että osa on kuollut kylmyyteen, harvat ikkunat kun ovat jäässä sisältäkin. Hydro on kyllä kiinnostanut jo pitkään, laiskuuttani en ole vaan saanut tutustuttua aiheeseen tarpeeksi uskaltaakseni edes kokeilla.
hoyabella,lähetit minulle varmaan kolmevuotta sitten hoyan…nyt on siihen kasvanut ensimmäinen lehti!!!vau!
Liikakastelusta ei mua voi syyttää, valitettavasti on täysin toisin päin. Olen saanut tänä talvena tapettua ainakin yhden hoyan kuivuuteen. Jos oikein syitä alkaa kaivaan, kylmyys (sentin jää kerros ikkunan sisäpuolella ja ruukut lähes kiinni siinä) ja kaikki kuolleet ovat olleet syyskesällä tai syksyllä saatuja pistokkaita, olisi pitänyt malttaa pitää pullon alla pitempään, eivät luultavasti vaan olleet valmiita vielä talveen. Mutta nyt saa taas hyvällä syyllä alkaa metästään uusia Hoyia kun on taas tilaa. Täytyy koittaa katella valoisampaa puolta tästä.
tuo hoya on nimeltään hoya obavata ja on saviruukussa,viherkasvi mullassa ja eteläikkunalla viileässä huoneessa.kastelu on ollut enemmän tai vähemmän epämääräistä.mutta nyt on kyllä tosi terhakan näköinen.pitäisikö ottaa lämpimään.tykkääkö reilusta ruukusta vai naftista?jestas minussahan heräsi hoya-ihminen!!!
iesteri se on varmaankin obovata ja on ihana pyöreä paksulehtinen lajike eiköniin. Saviruukku on ihan hyvä ja hoyathan tykkää ahtaasta ruukusta… lämpötilasta en ossaa mitäänsanoa. hoya adikti se minullakin on santtuaddiktion lisäksi:) no ei varmaan addikteja sieltä pahimmasta päästä vais mitä
no on kyllä nopsaan kasvanut. Kun ei tartte isoa ruukkua täyttää juurilla niin voi kekittyää ylöspäin kasvamiseen Näin isoäitini opetti
Minä täällä mietin, joko sitä uskaltaisi huokaista helpotuksesta, että selvittiinhän tästäkin talvesta. Kasveissa näkymässä elonmerkkejä, pistokkaatkin ovat alkaneet kasvaa! Jopa mun kiinanruusun pistokas, edellisen onnistuin tappaa... Ainut mikä huolestuttaa, on tuo australis, kun tiputtelee lehtiä. Syynä lienee kuuma patteri ja vähän valoa, mitäs mä sille voin tehdä? Jos otan sen pois tosta ikkunalta, niin siihen loppui sitten se vähäinenkin valo. Vai selviääkö se tuossa kuolematta? Äh, tulis jo kesä!!!
Hoyabella, sinä kun puhuit tuosta kosteuden siedosta niin kysyisin yhtä asiaa sinulta. Kun lähden 3 viikoksi matkalle, niin kannattaakohan hoyabellalle laittaa sellaista kasteluautomaattia? Jos se sitten pitää multaa liian kosteana? Tiedän, että tuo hoya kesti kesälläkin 2 vko poissaoloni. Nyt siis jätän sen 3 viikoksi ja asunnossa ei ole lämmöt päällä (lämpötila siis varmaan tuolloin +18 tms.). Ei ole kokemusta noista kastelijoista - suunnittelen ostavani semmosia “korkkeja” joihin liitetään puolenlitran vesipullo.
Meillä on ollut useastikin aiavna kaikki kukat kuukaudenkin kastelematta, ja hengissä ollaan. Mitä nyt kärsimyskukka heitti henkensä.
Meillä imperialis ei lepokautta tunne; pukkaa lehtiä ja varatta huimaan tahtiin.
Archboldiana taas ei voi kovin hyvin, koska se oli kellarissa pimeässä pari viikkoa vedettä valotta (huupsista…) ja jo saadessani sen lehdet olivat vähän huonossa kunnossa, kuten nytkin, ja varret ovat aivan puutuneeet ja katkeilleet. Onko toivettakaan saada pistokkaasta lähtemään?
Muutama pieni posliini on täälläkin talven aikana lähtenyt, paria yritän pelastaa, otin latvat talteen ja laitoin vesilasiin, loppu meni roskiin.
Osa on lähtenyt kasvuun, kerrii on kasvanut niin valtavasti ettei ruukku pysy enään pystyssä. Jouduin nostamaan ikkunan reunalta keskemmäs ettei kukaan vahingossa syödessään tökkää, tulee nimittäin niskaan sieltä. Täytyy vaihtaa isompaan ja tukevampaan ruukkuun ennen vahinkoa. Bellaa odottaa juurikarsinta kunhan viitsin sen nostaa alas.
Olen nyt pitänyt bellaa “pulloruokinnassa” toista viikkoa. Hienosti näyttää tasaisesti imeytyvän noista blumat-systeemeistä vesi. En ainakaan oman arvion mukaan tunnu multa näppiin liian märältä, eikä liian kuivaltakaan. Australis ja salweenica (edelleen pieniä alkuja) saavat hieman suuremmat ruukut nyt, jotta niihinkin tuo automaatti menisi. Taitaa vain kasvu jämähtää paikalleen kevääksikin, kun tulee isompi ruukku (halk. n.10cm). Carnosan kastelen huolellisesti ennen lähtöä ja laitan hupun alle…ja toivon parasta. Saa nähdä kuinka hyvin selviävät.
Mun poslari, joka minulle kirppikseltä egellä pelastettiin, ei ole kasvanut minulle tultuaan vielä yhtään, mutta ilmeisesti ihan normaalia, kun syksy oli sen saadessani. Mielenkiintoista odotella kasvupyrähdystä:)
Patteri on väännetty pois päältä ja huoneisto on aika vilakka ainakin näin, kun on ulkona pakkasta lähemmäs -10. Toivottavasti pysyy lämpötila alhaisena loman ajan niin hoyatkin varmaan voi paremmin. Raportoin selviytymistarinan loppuosan sitten reilun 3 vkon kuluttua
Tässä minun posliinikukka,toivoisin että kukkisi joskus,ois mahtavaa:)
Minä ostin tänään samanlaisen kuin sinulla tuo, Toivotar.
Jep =). Onhan minulla vielä myös tuo loisteputkivalo. Kyllä kukatkin alkaa huomattavasti piristyä, kun alkaa nyt päivät pitenemään.
Niin mikäs Hoya -lajike tuo nyt olikaan ? Viherlandiasta sen täältä Jyväskylästä ostin ja siellähän se lukikin, mutta en nyt sitä oikein muista. Yksi hienoimpia huonekasveja, mitä olen koskaan nähnyt ja tuoksukin on aivan mahtava.
Tässä on minun Hoya Calycina. Otti kyllä vähän automatkasta itseensä, kun nuput pudotti.
Juuruuko toi calycina äkkiä, ja kuinka kauan juurtumisesta mahtaa mennä kukkimiseen? Olen nimittäin saamassa siitä pistokkaan
Kyllä pitää olla ihmisen onneton kukkien hoitaja, sain hoyabeeltä niin hienon javanican pistokkaan jossa oli jo kunnon juuret ja mä sain se tapettua