Ihana on ja odottelen koska mun purkissani vihertää. Vaikka kestäisi vuoden niin odotan. Toki voisin muutaman uuden siemenenkin ottaa kun niitä vain tulisi.
Kivalta näytti. Nyt sitten toivelistalla vuokotkin, tavallinen valko-, sinivuokko ja uutena lehtovuokko löytyy jo Jos joltain siemeniä saisi, niin aloittaisin minäkin tuon kolmen vuoden projektin.
Sinivuokkoa olisi ihan taimenakin, jos haluat?
Näkyy tulevan mukavasti posliinvuokon kukkia meidänkin pihalla. Yritän saada siemeniä talteen tarvitsijoille ja mainostan täällä mikäli onnistuin.
Myskimalva, kiitos mutta tarkoitin että sinivuokkoa mulla on. Keltavuokko tai kerrottu valkovuokko ja tietysti tämä posliinivuokko mua kiinnostaa, ja varmaan on muitakin ihania, joista mulla ei ole aavistustakaan vielä
Lukihärö =/ Tavallista keltavuokkoakin olisi, mutten löydä niitä nyt enää tähän aikaan vuodesta tuolta muiden seasta.
Tiedoksi teille kaikille - jotka olette posliinivuokkosiementen jonossa…
Rakas veljeni on tänään käynyt siellä meidän syrjäkylässä - ja mökkipihalla - ja korjannut talteen posliinivuokon ruskeat siemenkodat… (suurin osa olivat olleet vielä aivan vihreitä) nämä muutamat ruskeat ovat nyt kuivumassa siellä hänellä kotona Paraisilla… Pidetään nyt peukkuja että saadaan edes jotain käyttökelpoista.
Aivan huippukaunis kasvi, Tette! Oletko ostanut taimena vai kylvänyt?
Ihana tuo Teten posliinivuokko. Onko se kuinka myöhäinen kukkija, voiko sitä ajatella ollenkaan näin pohjoiseen?
enita.… onhan se mun aarre! Ja on siemenestä - pitkä projektihan se oli…
Emosiemenet ovat peräisin från Göteborgs Botaniska trädgård…
teema… tämä on syyskukkija… kukkii tuolla meillä samaan aikaan kuin nauhukset.
Tuo mun kuva on otettu 31.8…
Sinun pohjoisen valossa se olisi varmaan aikaisemmin liikkeellä… Aina kannattaa kokeilla!
On se kaunis kukka. Tette, millaisessa paikassa nuo kasvavat, kun näyttävät viihtyvän noin hyvin?
Olen jo pariin otteeseen yrittänyt kylvää tätä aarretta. Keväällä löysin oudon näköisen taimen yhdestä ruukusta ja kyselin toiveikkaasti näillä sivuilla, jos vaikka olisi posliinivuokko lopulta itänyt. Tette, taisit olla sinä joka rohkaisi ja arveli, että voisipa hyvinkin olla posliinivuokko. Vielä vanhemmista kylvöistä minulla on toinenkin mystinen taimi, jota olen kuvitellut miksi milloinkin. Kukkinut se ei ole, vaikka on jo muutaman vuoden ikäinen. Tette, voiko posliinivuokko olla aavistuksen puumainen aivan tyvestä?
Vakka-Taimesta taitaa saada posliinivuokkoja. Ei mulla kyl oo yhtäkään.
Juup, sieltä on omani. Pieniä vielä, kun nyt syksyllä ostin.
Viippu…. tämä minun näyttää viihtyvän - vaikka on ihan "sattuma" kasvupaikka…
Puolivarjoinen kosteahko metsärinne… maasto on vanhaa hapankompostimulta + savistahiekka…
enita… olisko tästä (kesäkuun) kuvasta apua…? Näet ainakin vähän lehtien rakenne/muoto…
En ole huomannut/tullut ajatelleeksi että nämä varret olisi puumaisia tyveestä… ( en pääse edes nyt tjekkaamaan koska olen kotona Espoossa)
Jos niin on sinulla… niin SE voi sittenkin olla joku muu - vaikka minä niin sua kannustin…!
Aika näyttää…
Aika saa näyttää. Kovasti kuvasi (kiitos!) kyllä muistuttaa minun kasviani. Kuvittelin ensin, että se olisi valkokonnanmarjan siementaimi, mutta konnanmarja kasvaa aika kaukana ja sen lisäksi taimi X jää vuosi vuodelta paljon matalammaksi eikä ole vielä kukkinutkaan. Muistan kyllä kun istutin sen taimen. Jo silloin olin yhtä ulkona. No, aika näyttää ja toivossa on tunnetusti hyvä elää. Täytyy heti huomenna käydä katsomassa vieläkö siitä on jotain jäljellä. Onko sinulla muuten joitakin niksejä, joilla olet saanut omasi noin upeaksi?
enita…. nyt vasta huomasin kysymyksen… nikseistä!!
Ei ole mulla mitään niksejä - luontoäiti hoitaa - ja minä kerään siemenet!!
Olen saanut siemenet kotiin Espooseen - niitä ei tullut tänä vuonna kovin paljon - mutta riittänee jonottaville… postitan tulevalla viikolla…
Onko Tette sulla jotain niksejä kylvöjen suhteen? Mulla on nyt ostettuja siemeniä ja pähkäilen, miten ne parhaiten saisin itämään. Kylvöohjeita tuntuu olevan monenlaisia ja yhteinen piirre “itää hitaasti ja epätasaisesti”.
viherpeukalo… no, no… ei niksejä minulla tässäkään asiassa… kokemus vaan on - että on tosi pitkäpinnan projekti… Itää todella hitaasti ja epätasaisesti!
Tuoreet siemenet saattaa ehkä itää jo eka vuotena… loppukesästä…
Göteborgs Botaniska trädgård antoi tällaisen ohjeen muutama vuosi sitten…:
Siemenet kylmäkäsittelyyn…
Kannattaa laittaa karheata soraa (makardam=murske) ylimmäksi kerrokseksi kylvöastiaan… se estää levää/sienikasvua kylvöastiassa, jos itävyys kestää kauan.
korjaus edelliseen…
Makardamm - tietenkin olla kahdella m:llä!