Profeetankukka, Arnebia pulchra

(Perennat)

Onko kokemuksia profeetenkukasta. On kukkinut yli kaksi vikkoa kauniin keltaisena. Tykkään tosi paljon,kun ei ole tarvinnut talveksi peitellä ja on heti keväällä valmis kasvuun ja kukintaan.

Profeetankukkaa minulla on ollut vuosikausia. Mitään niille ei tarvitse tehdä, kukkivat pitkään ja syksyllä ottavat uusintakukinnan tosin vähemmillä kukilla. Hieno kasvi aurinkoiseen rinteeseen.

Jostain siemenkirjeestä otin siemeniä ja yksi ainut iti. Sitä tainta pitääkin nyt vaalia sitten oikein kunnolla.

Kolmannen kerran kasvia kokeilen. Emo toi taimen Särkältä. Ei tykkää aina meillä talvehtia vaikka olen pikkasen korkeammalle istuttanut. Huono vanha kuva, kukkien tummat täplät eivät kuvassa näy.

Tässähän tämä

Kukka lähempää

Tämä kuivien ja karujen arojen kasvi loukkaantuu tosissaan liiasta märkyydestä varsinkin lepoaikanaan. Kasvualustaan on hyvä muokata karkeaa soraa ja istuttaa se viettävään rinteeseen tai kohopenkkiin.

Uskalsin väärästä ajankohdasta huolimatta siirtää pienimpiä profeetankukan taimia. Niilläkin juuri oli profeetallisen pitkä ja ylsi syvälle. Nyt ne tietenkin loukkaantuvat ikihyviksi… Mutta jätin kaksi isoa emopuskaa entiselle kasvupaikalleen. En uskaltanut kaivaa niiden hurjan syvälle menevää juurakkoa ylös…

Titamiini, onko nuo pienemmät taimet siis oman profeetankukkasi perillisiä? Ihan luomuna paikalleen siementämällä vai teitkö jotain taikoja? Hankin itse kyseisen kasvin viime kesänä ja laitoin kivien avulla korotettuun etelänpuoleiseen penkkiin koivun juurelle. Siinä on kuivaa ja karua jos missä, vaikka hänen multansa onkin parannettu pussimullalla. Olisi kiva jos siihen saisi vaikka pari profeetankukkaa lisää. Ihanasti kukkii hän!

Siemenet ovat tummia pipanoita lehdykköjen juurella. Ne kun tippuu/keräät ja tuuppaat multiin, niin kyllä se sikiää. Itse olen ostanut kaksi taimea ja niiden penikoita siirsin kuusi kappaletta. Ihan hyvä, varsinkin kun koitan kerätä tunnollisesti siemenet Särkälle lisäystä varten. Aina joku pääsee tippumaan ja itämään.

Jakaa näitä ei kannata. Ne tekee mustan pitkän paalujuuren, joten jakaessa saa aikaan vuosien kukkimattoman murjotuksen. Siemenlisäys on SE juttu tällä lajilla. Ja helppoa.

Kyllä se ihan itse kylväytyy luomuna. Ei haitolle asti. Linnutkin ikävä kyllä tykkäävät sen siemenistä. Saa olla sukkelana, jos aikoo ehtiä itse keräämään ne siemenet.

Hienoa, kiitos Titamiini. Olen siis haukkana jotta saan siemeniä. Hyvä kun sanoit siitä paalujuuresta niin ei tartte kokeilla kantapään kautta:-)

Taas löytyi yksi ihan pakko joskus saada kukka. Tämä profeetankukka.

Hienosti talvehti tämä hienohelma ja on hyvässä kasvussa.

Ja minulla iti hyvin ketjukirjeestä otetut siemenet :slight_smile:

Vau!

Toinen kierros.

Tuossa yläpuolella kehuskelen kovasti, miten minulla on itäneet oikein hyvin profeetankukan siemenet. Todellisuudessa en saanut yhtäkään tämän lajin siementä itämään vaan sekoitin minulle uudet lajit keskenään. Se joka iti hyvin oli jupiterinkukka… 

Ja mie olen joka kerran ohi kävellessä ajatellut, että Välke onnistui!;D

Voi apua, sori! ;D