Oi voi, kova kohtalo olis jos joutuis roskiin laittamaan. Olen puutarha-aerosolilla ruiskuttanut, mutta teho ei ole ollut hyvä. En haluaisi lyijykukkaa heittää pois, kun olen sellaisen vihdoin saanut. Vuosikausia metsästin sitä ja viime syksynä vihdoin sellaisen löysin.
Millasia öttiäisiä siinä mahtaa olla? Laita se vaikka muovikassiin ja aerosolia perään, sitten pussi tiukasti kiinni. Hetken perästä vielä vedellä/mäntysoupavedellä suihkutat, myös lehtien alapinnat. Ja jos pystyy mekaanisesti pyyhkimään lehtiä, niin se on kanssa hyvä konsti saada örkit pois mahdollisimman tarkkaan.
Alan kaupoista löytyy vaikka mitä tököttiä öttiäisiin, mutta itselläni ei ole vielä kokemusta muusta kuin Provadosta. Tarkoituksenani on nyt alkaa tutkia näitä muita aineita ja testailla jotakin niistä, koska minulta löytyy myös kasveja jonkin verran, enimmäkseen saintpaulioita, joista on tähän mennessä löytynyt lehtikirvoja ja yhdessä oli jotakin seittiä, jonka takia annoin jemmassa ollutta Provadoa, koska ko. seitin aiheuttajasta ei ole varmuutta ja samalla hyllyllä on 3 muuta samaa kasvia, jotka “myrkytin” samalla.
Provado on varmasti tehokas aine, mutta se saattaa olla myös liian tehokas joillekin herkemmille kasveille, kuten näille saintpaulioille. Tällaisen havainnon olen ainakin itse tehnyt ja nyt haluaisin löytää jotakin hieman miedompaa ainetta, mutta samalla myös tehokasta.
Minua kiinnostaisi erityisesti luonnonmukaiset ja luontoystävälliset torjunta-aineet. Tästä pääsemmekin sitten myös biologiseen torjuntaan, joka on aivan oma lukunsa ja astetta kalliimpaa.
Seittiä tekee ainakin vihannespunkki.
En tiedä, mitä mörököllejä ovat, mutta pahuksen pieniä. En erota lukulasien kanssa kuin pienenpieniä valkoisia pisteitä. Mutta tuo oli hyvä ajatus laittaa pussiin. Tehostuu tuo myrkytys. Ne lehdet on just käpristyneet hieman alaspäin, niin on vaikeaa suihkutella niitä sieltäkään. Mut ei auta, yritettävä on.
mä en ole kertaakaan huomannut mitään tehoa provadossa! juuri raidistakaan apua ole ollut… ihan pessyt olen mäntysuovan kanssa, taikka sitten olen tilannut torjuntaeliöitä. ne on osoittautunut kaikista tehokkaammiksi!varsinkin kun mulla on iso sitruskokoelma ja niile iski vihannespunkkiarmeija… nyt ei oo enään!
Seittiä tekevä öttiäinen on vihannespunkki.
Oletteko käyttäneet Provadoa puikkoina? Sehän on hyvin hidasvaikutteinen, kun imeytyy kasviin juuriston kautta vasta multaan liuetessaan. Sillä välin täytyy tehdä muita torjuntoja!
Kokeilkaa Calypso-nestettä, toimii nopeasti ja on ollut oman kokemukseni mukaan varsin tehokasta, myös vihannespunkkeihin.
Olen liottanut Provadoa veteen ja kastellut sitten sillä. Vaikuttaa nopeammin.
Muistattehan, ettei Provado tehoa punkkeihin. Lisäksi se on voimakas myrkky. Pyretriinivalmisteen pitäisi toimia, itselläni on käytössä Kukka-Raid ja Spruzit. Myös vedellä pesu ja mäntysuopa ovat hyviä konsteja. Huolellinen täytyy olla ja käsittely uusia ainakin kerran-pari. Etenkin ne punkit jotka eivät tee seittiä tuntuvat olevan hankalia hävittää ja niiden munat kehittyvät hitaasti.
vihannespunkkeihin tehoaa myös erinomaisesti carbon kick booster!
Kiitos kaikille vinkeistä!
Mitäs tämä nyt on, kun työssäoppimispaikalla ja koulussa olen kuullut, että Provadoa myydään kaupoissa, eikä kukaan ole kuullutkaan mitään niiden myynnin rajoittamisesta? Joko tutkimukset niiden vaarallisuudesta mehiläisille on tehty, vai onko myyntikielto muuten vain kumottu? Löytyykö keneltäkään tietoa tästä?
turvallisuus- ja kemikaaliviraston (tukes) päätös 3.10.2013->
"Provado–aerosoli: 1.12. alkaen käyttö rajoitetaan vain ammattikäyttöön ja sisätiloihin
Provado-puikko: 1.12. alkaen käyttö rajoitetaan vain ammattikäyttöön."
Tarkoitat varmaan tätä?
Niin rajoitetaan ammattikäyttöön, eikä saa myydä harrastelijoille, mutta myydään kuulemma silti yhä yleisesti joissakin kaupoissa. Ei ammattilaiset niitä saa kaupoissaan myydä, vaikka pystyvätkin niitä ostamaan, vai olenko minä nyt ymmärtänyt jotakin ihan väärin?
Miten erotat ammattilaisen?
Todennäköisesti myyvät vanhoja varastoja pois.
Niinpä kai myyvät sitten vain varastojaan tyhjiksi. Aika kehnosti tuntuvat ihmiset olevan perillä näistä aineista ja niiden ehkäpä vain väliaikaisesta myyntikiellosta harrastekäyttöön.
Minä ostin tänään provado -torjuntapuikot. Persikalle pistin 6 puikkoa ja kummallekin kiinarille 1 puikko.
Persikalla on monta litraa multaa.
Tänne myös on villinä iskeneet juurikirvat. Täytyy lähteä hakemaan uutta multaa ja provadotikkuja.
Jouduin heittämään monta pelakuuta roskiin. Pelargoni siementaimissakin on juurikirvat, mutta niitä en heitä pois, vaan saavat provadoa.
Täytyy tilata uudet siemenet.