Löysin villakilpikirvoja hoyasta, ja nyt alkoi tehohyökkäys... Suihkutin hoyat ja kiinarit myrkyllä, pesin ja pistin Provadopuikkoja multaan. Ajattelin loput kasvit ihan varmuuden vuoks kastella vedellä, johon liotan noita puikkoja. Mites, voiko noita, missä on ruukuissa ne puikot, kastella samalla vedellä, vai tuleeko sitten yliannostus myrkkyä?
Olen ajatellut samoin liottaa provado-puikkoja veteen ja kastella sillä kukkia, joissa on juurikirvoja. Olisko kellään kokemusta tai tietoa tuosta menetelmästä?
Orkideasivuilla on tietoa ja kokemuksia.Kuulemma toimii, mutten muista suhdetta mihin määrään liotetaan.
Hyvä suhde on kaksi puikkoa litraa kohden. Kannattaa hölskyttää hyvin ennen käyttöä, että kaikki ytyt pääsevät mukaan. Liuosta ei kannata säilyttää kovin pitkään, sillä siihen alkaa muodostumaan rikkivetyä. Myrkky on todellakin niin kovaa, että se tappaa veden oman vastustuskyvyn.
tähän olivian kysymykseen on vastauksissa annettu laimeampi vaihtoehto. kannattaako kokeilla ensin vähemmällä myrkyllä vai saako sillä keinoin aikaan resistentin örkkikannan?
Kiitos vinkeistä, kokeillaan heti!
Tietääkö kukaan, millainen elinkaari on juurikirvalla? Miten se pääsee purkista toiseen? Välivaihe on varmaan jonkinlainen lentävä versio?
Nyt ostin prismasta provadopuikkoja, heittää kirvat juhlimasta tässä mökissä
mistäs sä kirvoja oot riesaksi talvella saanut? uudesta kasvista?
Niitä oli syksyllä muutamassa kasvissa, sit ne katos kunnes yhtenä päivänä hoksin että riettaat on nyt taaron kimpussa, en käsitä mistä ne on nyt tullu, daalia on ollut eteisen nurkassa ja siinä oli kirvoja, onkohan ne kirvat pikku töppösillään juosseet taaron kimppuun, se kuitenkin on keittiössä
Niin ja ostin mä tässä sen kannuskasvin, se on taaron lähellä mut ei minusta siinä ole kirvoja
mäntysuopavedellä kuolee aika lailla pian…
Olen minä silläkin kastellut mut provadolla päätin varmistaa niiden kuoleman
Mitä tämä Provado tekee kukkiville sisäkasveille? Jostakin luin, että kukat putoaisivat pois, jos käyttää sitä suihkutettavaa versiota ja jos sitä osuu vähänkään kukkiin. Mutta mitä, jos käyttää niitä puikkoja? Putoaako kukat silloinkin vai jatkuuko kukkiminen ennallaan ja kasvi voi hyvin “myrkyttämsiestä” huolimatta?
Kasvi voi ihan hyvin, ja paremminkin. Provadopuikoissa on mukana myös lannoitetta.
Ja saattaa ne kukat pysyä, vaikka käyttäisi sumutettavaa Provadoa.
Nää provadotha poistuu myynnistä kokonaan (kiitos EU:n) ny iha lähiaikoina, tarkempaa ajankohtaa en muista. tieto o peräisin kodinkukat-uutiskirjeestä.
Miksi ne poistuvat myynnistä? Ja onko tilalle tulossa mitään toista vastaavaa? Lähetin juuri saman katon alla asuvia ostamaan ko. tuotetta, kun Saintpaulioistani löytyi yllättäen lehtikirvoja uusista nupuista. En tiedä käytänkö niitä edes tuohon kirvaongelmaan heti ainakaan, mutta on ainakin varoiksi sitten hommattu.
EDIT: Ei kai kaikki torjunta-aineet poistu sentään myynnistä?
Tässä on muutama linkki aiheesta
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/04/29/kesan-otokoita-torjutaan-jarein-myrkyin
http://www.tukes.fi/fi/Ajankohtaista/Tiedotteet/Kasvinsuojeluaineet/Neonikotinoideja-sisaltavien-kasvinsuojeluaineiden-kayttoa-rajoitetaan/
http://yle.fi/uutiset/mehilaisille_vaarallisille_kasvinsuojeluaineille_rajoituksia/6868723
Kaikkia aineita ei toki kielletä.
Mä arvasin, että siinä käy noin ja ostin viime kesänä pari purkkia. Yleensähän kaikki, mikä tehoaa, kielletään. Toisaalta, meidän olis syytä katsoa peiliinkin, kyllä meissä on aika holtittomia myrkkyjen käyttäjiä. Ehkä ja toivottavasti ei penttiläisissä, mutta jotkut pihatarhurit huiskivat ympäri kaikkea, minkä arvelevat tehoavan ilman että ottavat mitään selvää aineen vaikutusmekanismeista. Itse käytän tosi vähän myrkkyjä ja kaksi niistä on erityistarkkailussa: glyfosaatti ja Provado. Niitä käytän vain kun mikään muu ei toimi ja varon huolella, ettei niitä pääse muualle kuin tarkoitettuun kohteeseen.
Tuskinpa mitään Provadoa vastaavaa tulee markkinoille, sehän on systeeminen myrkky, joka tehoaa myös niihin ötöihin, jotka osaavat suojautua kosketusmyrkyiltä piileksimällä kasvin sisällä tai tiiviin kuoren tai kotelon sisällä. Itse olen käyttänyt Provadoa akileijahyttysiin ja kilpikirvoihin (tavallisiin kirvoihin tehoavat luomuaineet tai ainakin pyretriini), mutta toivoisin todella, että akileijahyttysille keksittäisiin joko karkote tai houkute, ettei tarttis käyttää myrkkyjä ollenkaan.
Mitä käytätte nykyisin huonekasvien ötököiden myrkyttämiseen? Onko jossain keskustelua siitä, en löytänyt. Mulla on lyijykukassa jotain ötökkää ja kasvi voi huonosti, vaikka on valoisampaa tullut.
Laimennettua mäntysuopaa suihkuttelen, joskus pesu ämpärissä, jos ei se auta niin roskikseen