(Terassit)
Jos vaihdan vanhat ja rumat puiset 80*80 cm painekyllästetyt lautalaatat (pihalla, mullan päällä, alla ei mitään laatoitusta tms, vain hiukan lekasoraa, joka sekin suunnillen hävinnyt) uudempiin, niin mitä alle? Sieltä tuppaa tulemaan rikkaruohoja laattojen väleistä ja lautojen raoista. Voisiko sinne alle lykätä juurimaton? Vai lahovatko ne laatat silloin nopeammin? a) jos laittaa vain juurimaton tai b) jos laittaa juurimaton päälle hiekkaa ja laatat hiekan päälle? Onko kellään kokemusta?
Voisi laittaa tietty soraa jos muuten routii ja mutkittelee laatoitus. Juurimatto sen alle.
Onko pinta epätasainen? Silloin laittaisin hiekkaa tasauksen vuoksi alle ja sitten hiekan päälle jotain, jota saa halvalla, kierrätyksestä tai lahjaksi : )
Minulla on jotain botniahuopaa laattojen alla. Siitä menee vesi läpi mutta rikkaruohot ei. Laatat voi nostella sivuun ja huovan voi lakaista.
Hiekkaan juurtuu kaikenlainen, kyllä se kannattaisi jollain pimittää. Ei laattojen väleistä näe mitä siellä on - ehkä joku kirkkaan sininen sieltä voisi kuultaa? Ja liukastakaan ei kannata laittaa. Lipsuvat pian ne laatat.
Vanhoja peittoja ? 
Mielestäni laatoitus pitäisi perustaa kunnolla. Eli kaivaa jokin määrä maasta rippuen pois ja täyttää hiekalla. Sitten sitä kastellaann muutama päivä, että painuu tiiviiksi ja tasataan laudan lappeella. Vattenpassen näyttää pinnan profiilin ja siihen laatat tiiviisti. Kestää isältä pojalle, ei pullistele ja rikatkin ovat sitten lentäneistä siemenistä kasvaneita, joihin voi sitten suhtautua omien periaatteidensa mukaan. Itse myrkyttäisin tarvittaessa;-o
Mahtaisikohan mansikkakangas kestää? Sehän pitää rikat aika hyvin poissa. Vai tarttuvatko siihen roskat liian hyvin? Tuli joskus ostettua kasvimaapalstalle, mutta luovuin sitten palstasta. Siinä paikassa on entuudestaan laatat, ja pohja sinänsä kohtuullisen tasainen, mutta pääosin multaa. Olen kahden vaiheilla tilaisinko silti myös suursäkin hiekkaa.
Oisko siinä hiekassa sekin pointti, että läpäisee vettä hyvin ettei muhi liian kosteana alusta? Jos laittaa sen mansikkakankaan nykyisen pohjan päälle ja juoksut vaikka kestopuusta. Niiden päälle sitten laatat, jolloin eivät ole suoraan maakosketuksessa?
Sepeliä/soraa alle kannatan, myyrät perkuleet asustavat herkästi pelkän maankatekankaan ja puulaattojen alla. Kaivettiin pois poikkeen entiset laitokset ja laitettiin napakka kerros soraa. Ei ole myyriä enää pesimässä...
Meillä tällä hetkellä puiset laatat ovat betonilaattojen päällä. Puulaatat saa syksyllä nostettua pois ja keväällä taas uudelleen laitettua paikoilleen hyvin vikkelästi. Myös välistä kasvavat ruohot on “helpohko” nyppäistä pois kun vain nostaa puulaatan pois…
Mutta kiinteähän yllä mainitsemani rakennelma ei ole. Itse laittaisin jotain soraa/hiekkaa, jonka alle sitten joku maankatemuovi/-kangas jotta ne kasvit pysyisivät paremmin poissa, ja ne myyrät… :S