Puisten työtasojen hoito

Neuvoja kaipailen puisten työtasojen hoitoon. Hiotutimme keittiön baaripöytätyyppisen tason ja öljysin pellavaöljyllä kahteen kertaan. Upea punertavan ruskea väri tuli harmaantylsään pintaan. Mutta entä jatko. Riittääkö nyt kaksi öljyämiskertaa uuteen pintaan, entä millä saa melko styrkan hajun pois vai lähteekö se ajan kanssa, esim. viikossa? Entä kiillotus? Hankasin pintaa karkealla pellavaliinalla, mutta mitään kummoista muutosa ei tapahtunut, paitsi osa öljyn jättämästä tahmeudesta lähti.  Entä käytättekö jotain alusia työtasoilla vai voiko niille huoleti laskea astioita? Oletteko huomanneet, jotain (ruoka-ainetta, jonka joutumista työtasolle kannattaa varoa jne...? Muut tasot, jotka kiinteästi asennettu, hiomme itse käsin ja öljyämme. Onko olemassa jotain muuta öljyä kuin tuo pellavaöjy? Entä miten toimitte, jos tulee jotain sellaisia jälkiä, jotka eivät lähde pyyhkimällä?  

Alkuperäinen kirjoittaja: trekooli

Meillä oli edellisessä asunnossamme eurooppalaista pähkinää olevat työtasot keittiössä. Alkuun olin kovastikkin niitä vastaan, epäilin olevan hankalat hoitaa. No, aikamme pähkäiltyämme otimme ne kuitenkin "kokeeksi" ja niin tuli taasen todettua ettei luulo ole tiedon väärtti. Pinnan käsittelimme Top oililla joka antoi pinnalle likaa ja nesteitä hylkivän pinnan. Kuumia astioita en laittanut suoraan pinnan päälle vaan esim. pannunalunen väliin.

Ja nuohan voi sitten hioa kun alkaa tulla lähtemättömiä jälkiä ja kolhuja ym.

Tämä uusi keittiömme onkin jo sitten ihan oma tarinansa. Ensimmäiset vieraat totesivat käydessään että "on teillä tässä sitten vähän laittamista" ja samalla katse kiersi järkyttyneenä ympäri seiniä.....oho Eläminen rempan keskellä on hyvin avartavaa...ainakin vieraillenauruanaurua

Mitä öljyä tuo Top Oil on

Apua.. en tiedä! Tarkoitan tuolla Osmo colorin top oilia jota saa esim. rautakaupoista. Puteli on tällä hetkellä vielä vanhassa kämpässä. Tuota tuotetta mainostetaan paljon sisustuslehtien sivuilla, olet varmaan nähnyt?

:wink: just joo vai luulet, että sisustuslehdet kuuluvat lukemistooni. Kädessäni ovat kyllä kuluneet kaikki feng shui kirjat, mutta muuten olen sisustus- ja “vähän” muistakin asioista pihalla kuin lumiukko. Käyn huomenna palauttamassa yhden tapettikirjan rautakauppaan ja tsiikailen samalla, jos näkisin kyseistä öljytinkkaa. (Sen verran tajusin sisustamisesta, että lauantaina tilasin verhosuunnittelijan käymään)

Oliko öljy kirkasta tai siis muuttiko se puun väriä jotenkin. Meillä tasot ovat pyökkiä ja se on hiontavalmiina ikävän harmahtava beige. Pellavaöljy ainakin antoi kauniin sävyn, olen siihen tyytyväinen, mutta likaa ja vettähylkivästä pinnasta en tiedä mitään. Pinta tuntuu aianakin vielä hivenen karhealta, vaikka “karvat” onkin hinkattu pois.

Osmo colorilla on värittömiä ja värillisiä. Tosi hyviä tuotteita, pieni purkki riittää vaikka kuinka. En tiedä mitä ne tykkää tuosta jo öljytystä puusta.

Täällä lisää.

Meidän raidasta tehdyillä tasoilla on pellavaöljykäsittely ja siinä on länttejä marjoista ja joistakin rautajutuista, joista on jäänyt mustaa. Eli ei muodosta täysin pitävää pintaa se.

Osmo colorin omaan ei jää mitään tahroja marjoista, olen enemmän kun tyytyväinen.

Minulla on kokemusta sekä Top Oilista että saman firman värillisestä puuvahasta. Molempiin olen ollut tosi tyytyväinen.

Top oililla käsittelin WC:n allastasot ja hyllyt ja hyvin ovat kestäneet siisteinä (koetan kyllä pyyhkiä roiskeet pois ihan tuoreeltaan). Puun väri ei sanottavasti muutu, ainoastaan korostuu.
Värillistä vahaa käytimme pariin kukkapöytänä toimivaan kalusteeseen.
Kannattaa vetää useampi kerros ja antaa kunnolla kuivua välillä, sitten kiillotus 0000:n teräsvillalla. Pintaan tulee kaunis himmeä kiilto. En tiedä toimisiko sama konsti pellavaöljylläkin?

Kiitoksia, paljon tuli vinkkejä ja pintanikkareiden linkistä löytyi hyvä "eipäsjuupas" keskustelu;-))

Ainakin pellavaöljyiset rätit pitäisi joko sulkea vedellä kostuttuina muovipussiin tai polttaa. Syttymisvaara on niin kauan kuin rätti on märkä. Pintanikkareiden keskustelusta luin, että pellavaöljyn käyttö vaatisi 30 sivelykerrosta (huokaus, olen käsitellyt vasta vain kahteen kertaan)