Puistoruusut

Kysyisin puistoruusun siirtämisestä. Wasa Gaming on kasvattanut uuden suuren pensaan juuriversoilla emon viereen. Aion ottaa sen pois ja viedä remppatalon pihaan. Sen alaosat ovat vain kaljuja varsia, lehdet ja oksahaarat ovat korkealla. Kun kaivan ruusun ylös, voinko leikata sen parinkymmenen sentin tapeille, jolloin siihen ei jäisi yhtään vihreää lehdellistä oksaa. Lähteekö se kasvattamaan uutta kasvua juurista ja myös noihin tyhjiin varsiin, vai kuoleeko koko härpäke sellaiseen leikkuuseen? Noiden kahden pusikon välimatka on yli metrin.

Ilo on yksi mun lemppareista tänä kesänä :slight_smile: Ihanan runsas kukinta jo ensimmäisenä kesänä.

Robustaruusu Jens Munk

Easy Elegance Music Box onneksi ja ilokseni kukkii runsaasti ja tuoksuu ihanalle. Olen vähän surullinen, kun Ilo kukki vain muutamalla kukalla ja nyt vain kasvaa - mikä tietenkin hyvä sekin. Myöskään teresanruusu ei kukkinut nyt ekana kesänään kuin muutamalla kukalla kesäkuuss ja nyt vain olla tönöttää. Onkohan tuollainen tavallista?

Puistoruusu Robustani on hämmästyttänyt minua valtavan komeilla lehdillään. Ne kyllä poikkeavat kaikista näkemistäni :slight_smile: koska ovat hurjan isot ja komean kiiltävät.

Myös nuppuja on tullut, joten aiemmin esittämääni kysymykseen voin itse vastata, että kyllä se kukkii jo ekana kesänään :slight_smile:

Tässä Robustan pitkä, tosi paksu, tosi piikkinen, tosi jäykkä varsi, jonka päässä ovat aiemmassa kuvassa näkyvät nuput. Kaksi versoa on lyhyempinä ja terveen oloisina ilman nuppuja.

Hassua, että yksi ainoa verso kasvoi tuollaiseksi hujopiksi, mutta sillä varmasti oli jotenkin parhaat eväät, vaikka kaikki tapit näyttivät samanlaisilta ja yhtä kuolleilta pitkään sen jälkeen, kun äitienpäiväksi tämän kaverin sain.

Pitkä hujoppi ruusu Robusta on avannut ensimmäisen kukkansa, ja olen taas intoa täysi. Nuppuja on paljon vieressä, mutta tosiaan vain tuo yksi hujoppi kukkii, muut versot ovat matalia ja nuputtomia. Vesisateen jälkeen otin kuvan.

Easy Elegance Music Box se jaksaa ilahduttaa kukkimalla hurmaavalle tuoksuvin kukin edelleen. Kukkien väri on niin hauska, kun se on aluksi tällainen vaaleaa ja tummempaa kellertävää ja muuttuu sitten punertavaksi. Ja tuoksu on todellakin vieno, mutta ihana :slight_smile:

Suren edelleen sitä, ettei Teresanruusu kukkinut kuin yhden kukan. Se ei ole oikeastaan kasvanutkaan, vaan olla jököttää vain. Ei siis kuollutkaan ole. Onko teillä tällaista kokemusta Teresanruususta? Taimi on pieni vielä, en äkkiä muistakaan, ostinko sen vasta tänä vuonna keväällä.

Lähes samanlainen kuva kuin tuo edelliseni, mutta otettu 20.10.16, jolloin EE Music Box edelleen jaksoi pinnistää auki pari nuppua; tässä toinen aukeamassa tuoksuun ja kukoistukseen. Ihmeesti tämä ruusu on jaksanut kukkia; ei ole tarvinnut pettyä sen kommentin suhteen, joka lupaili “kukkii koko kesän”.

Olen hirveän tohkeissani, kun tämä on elämäni ensimmäinen ruusupensas, joka talvehti ja oli keväällä vain parin senttimetrin korkuinen vihreä tappi, muut versot kaikki olivat kuolleet. En uskonut mitään kasvavan, mutta niin vain nopeassa tahdissa alkoi versoja kasvaa ja nyt pensas on korkea ja versoja on useita - ja kukkia on riittänyt pitkin kesää.

Olen tosi onnellinen ruusustani ja haikein mielin sen hyvästelen talven ajaksi.

Oi miten ihana!!
Tuo tulee kokeiluun.Vaikkoon seiska vyöhykkeellä aion kokeilla.Paukutellaan taas rajoja :slight_smile:

Marja,tuleeko teille lunta joka talavi? Millä vyöhykkeellä oot?
Meillähän on paraimmillaan/pahimmillaan lunta puolitoista metriä.Siinä jää isompiki pensas lumen alle.

Kyselen jatkuvasti jotakin :wink:

Nyt kysyn, mistähän mahtaisi saada Norjanruusu Hurdalia? Onko tiedossanne joku taimitarha, joka sitä myy? Millaisia kokemuksia siitä on; onko kehutusti kestävä ja korkeaksi kasvava?

dLaita Google-hakuun ruusu hurdal, tuli useita paikkoja mm. särkän taimisto

Ei oikein kempeleen kaunotar ruusulle löytynyt paikkaa, että mihim ruusuihin kuuluisi, tässä kuva sellaisesta.

Aika kiva, vaikka ei  mikään kovin pitkä kukinta-aika olekaan.

Noin kymmenen vuotta sitten istutettu.
Korkeutta on kolmisen metriä ja leveyttä  lähes saman verran.

Jonkin verran on tehnyt juurivesoja, mutta ei häiritsevän paljoa.
Tuota ei ole juuri lainkaan tuettu, taitaa tuolla joku pieni naru joissain vanhimmissa oksissa keskellä olla.
Eli pysyy aika tanakasti pystyssä omillaan ainakin tuossa seinän vieressä, kun siiihen ei tuulet osu.

Keijunruusu Dart’s Defender. Ihanan värinen ja hyväntuoksuinen kukinto.

Wasa Gaming aloittelee

Samoin muut, tässä omenaruusu keskellä.

Yksi muhkea nuppu pönäkän varren päässä Whisky-ruusulla. Jännittävää odottaa ekaa kukkaa; tämän kesän ostos on.