Puksipuu (koiranpensas), Buxus

Minen yht’äkkiä löytänyt vanhalta puolelta niitä keskusteluita lämpöeristetyistä parvekelaatikoista - löytäisköhän joku muu… Mulla on mielikuva, että joku sellaisissa olisi talvettanut varsin herkkähipiäisiäkin kasveja.

Ruukun alle styrox levy ja valmiiksi sivuille kanssa tai sitten hallaharsoa muutama kerros kiepille.ympäri ja päälle? Kevään aurinko ja tuuli lienee se vaarallisin hetki, virittelee kasvuun aikaisin, muttei se lämmin keli pysykään???

Kiitos avustanne.yritän viritellä sen suojaan, Nämä talvet kun ovat mitä sattuu. Iloista mieltä kaikille.:wink:

Oletteko keväisin suojanneet puksia jotenkin? Toivon kovasti, että omani on hengissä. Mietin, että ottaako nokkinsa kevätauringon helotuksesta?

Herkkiä ovat kevätauringon porotukselle jos maa on vielä roudassa......itse suojaan omiani milloin mitenkin, mitä sattuu vajasta löytymään. Tänä vuonna mulla on reijälliset muovilaatikot (perunalaatikot), neljän isoimman päällä. Viimevuonna oli havuja ja sitä edellisenä keväänä säkit kolmituen päällä. Pienimmille yksilöille kasaan lunta suojaksi aina kun sitä piisaa...

Tärkeintä on että suojat ovat ilmavasti puksien päällä.

Kiitos kastelukannu. Täytyy käydä heittämässä vaikka havuja sen niskaan, ettei arska porota sitä ihan ruskeaksi.

puksipuu(varsi,jonka päässä pyöreksi muotoiltu lehdistö)kukkii.Tuleeko marjoja?

Puksipuu ei tee marjoja. Hedelmä on kolmiosainen siemenkota, aika vaatimattoman näköinen. Kukatkin ovat varsin vaatimattomia, mutta tuoksuvia.

Mulla on pari puksipuuta ja näyttävät ekan talven jälkeen olevan hengissä, tosin vähän auringonpolttamaa lehdissä.
Onko kenelläkään kokemusta pitääkö sitä leikata ennen uutta kasvustoa vai vasta sen jälkeen kun on kasvanut?

Jos olet muotoon tyytyväinen niin älä vielä leikkaa, vaan vasta alkukesän kasvupyrähdyksen jälkeen. Leikkuujätteestä saa muuten hyvin pistokkaita, juurtuu helposti.

Selvästi kuolleet ruskeat lehdet tietysti kannattaa leikata heti pois.

Pistokkaasta kasvattamani puksipallo trimmauksen jälkeen.
puksipallo

Viime kesänä hankin buxuksia, 10. Ja ne menestyivät IV-vyöhykkeellä yhtä lukuunottamatta. Talveksi kyllä suojasin ne. Ja keväällä suojasin auringolta. Aion suojata ensi talveksikin, mutta jos ne menestyvät tarkoitus olisi koko ajan vähentää etenkin talvisuojausta. Pistokkaita en muistanut ottaa vaikka trimmasin pensaat keväällä. 

Zibulin pistokkaasta kasvanut pallo on upea, miten vanha tämä pistokas nyt on?

Palloni on kymmenisen vuotta vanha. Viidessä vuodessa saa aikaan jo varsin sievän pikku pallon.
Meillä kasvoi talon kulmalla komea parimetrinen tynnyrimallinen pensas (tämä on sen jälkeläinen), joka jouduttiin hävittämään kivijalan eristystöiden vuoksi. Vähän kirpaisi - sellainen maksaa kaupassa useita satasia. Noita pikkupalloja saa alle kympillä, mutta onhan itse kasvatettu aina itse kasvatettu.

Lisäys: Laittakaas muutkin kuvia muotopuutarhoistanne  tähän ketjuun!

puksikartio

Katselin tänään viime keskiviikkona Yle Femmalla esitetyn Puutarhakeskiviikon, jossa kerrotiin Ruotsissa leviävästä puksipuun sienitaudista.

Toimittajan mukaan kaikki puksipuut Ruotsissa tulevat ennen pitkää sairastumaan ja katoamaan puutarhoista tuon taudin vuoksi.

Todennäköisesti tauti tulee Suomeenkin, jos on niin herkästi leviävää sorttia, kuin ohjelmassa väitettiin.

• Käväisin äsken Bauhausissa ja siellä oli hyllykaupalla puksipuita kaupan. Olen joskus haaveillut puksipuuaidanteesta mutta se saa nyt jäädä haaveeksi, ainakin siihen asti kunnes kehittävät varmasti taudinkestävän puksipuulajikkeen.
  • Hämmästyttää, ettei tästä taudista ole nostettu minkäänlaista haloota täkäläisissä puutarhapiireissä tai alan julkaisuissa, vai onko juttu vaan mennyt minulta ohi korvien.

Ekaa kertaa minäkin tuon samaisen ohjelman kautta tuosta kuulin. Agrissakin oli noita pukseja kaupan, mutta ostamatta jäi.

ruotsalaislehtien tietoja on referoitu aiemminkin ja puutarha.netissäkin on ens maininta v 2000. cylindrocladium buxicola on sienen nimi.

edit - "Taudin epäillään päässeen maahan Alankomaista ja Saksasta tuotujen puksipuiden taimien mukana."
tuossa kolmentoista vuoden takaisessa jutussa kerrotaan keski-euroopan tautisista pukseista. edelleen meille niitä tuodaan.

Minäkin olen kuullut jo muutama vuos isitten euroopan vanhojen muotopuutarhojen vitsauksesta. Myydäänköhän niitä vielä siellä päin?

No toivotaan ettei rantaudu suomeen vielä pitkään aikaan. Sormet ristiin.