(Pensaat)
Olisiko kellään kokemuksia puksipuusta? Eli hoito, talvisuojaus jne. Tuli tehtyä heräteostos alennusmyynnistä ja nyt sitten ihmettelen mitä tuli ostettua...no eipä onneksi ollut hinnalla pilattu.
(Pensaat)
Olisiko kellään kokemuksia puksipuusta? Eli hoito, talvisuojaus jne. Tuli tehtyä heräteostos alennusmyynnistä ja nyt sitten ihmettelen mitä tuli ostettua...no eipä onneksi ollut hinnalla pilattu.
Honkkarista ostettu (=suoraan Hollannista tuotu) puksipuu on meillä talvehtinut ongelmitta jo vuosia (5-6v). En ole suojannut, enkä hoitanut. Leikannut muotoonsa keväällä. (Oksat muuten juurtuvat helposti maahan tökättyinä) Kasvupaikka miltei täysi varjo ja tuulilta suojaisa. Kasvaa havujen juurella, eli veikkaan maan olevan hapahkoa, ei kamalan kuivaa, normaalia puutarhamultaa.
Minulla oli kaksi puksipuuta ruukuissa ulkomaantuontina (muuttokuormassa) ja talven yli säilyivät lämpimässä varastossa +10 ° tilkalla vettä silloin tällöin. Komeasti oli uutta kasvua jo. Keväällä vein pihalle ja vaihdoin isompaan ruukkuun. Kuinkas ollakkaan ne kuolivat. Meillä on tuulinen tontti joten vaikkaanpa että liekkö se ollut syynä. Harmittaa.
Mulla on kymmeniä vuosia vanha puksipuu, joka on tullut tontin mukana ja ollut vuosia ilman mitään hoitoa. Hyvin jaksaa. Täytyykin seurata A.i.k.an vinkkiä ja ruveta laittamaan multaan pistokkaita. Tämä on sitä isompaa plaatua ja ykkösvyöhykkeellä, hyvällä paikalla. Tästä olis kiva koko aita.
Hauskintahan tässä onkin että me ollaan kutos vyöhykkeeltä No..katsotaan mistä löytyy paikka. Mukava kokeilla ja katsoa jos vaikka pärjäisi....
Laita ruukkuun ja tuo talveksi sisälle :-)
Tuttavan puksipuu talvehtii ulkona täällä V-vyöhykkeellä. Jo pari talvea on mennyt, ihan vaan kukkapenkissä ilman mitään suojauksia.
se on sitten yllättävä tuo puksipuu...... meidän puksipuu on jo kasvanut ulkona yli 10v 3 vyöhykkeellä (buxus suffruticos) olen leikannut sen vuosittain, joten korkeutta on n 0,50cm... mutta suotuisa paikka puoliaurinkoisella paikalla ja jokseenkin neutraali kasvualusta (+hyvä salaojitus) ja voilaa... yllättänyt on iloisesti... mitä pohjoisemmassa yritetään sitä kasvattaa niin sitä varjoisampi + tuulilta suojattu ja suojaisa paikka on syytä valita...
Minuakin nyt tämä puksipuu mietityttää. Jäi sellainen käsiin h*nkkarista, laitoin ruukkuun terassille varjoisaan nurkkaan. Kannattaisikohan se kuitenkin talveksi istuttaa maahan, koska ainut paikka talvettaa sitä olisi ruukussa sisällä? Ykkösvyöhykkeellä asustellaan.
jalomi, minua hämmästyttää kummastuttaa neljä-viisi ajast''aikaa ulkona viettänyt puksipuuni, joka senkun kasvaa ja komistuu. Savimaa, iltapäivästä iltaan aurinkoa, ei muuta hoitoa...
Millä vyöhykkeellä Merlin asustaa? Luulenpa, että laitan tuon syksyllä maahan ja katson mitä tapahtuu.Olisi hienoa saada se menestymään. Toisaalta se ei hurja rahallinen menetys ole, vaikka sitten henkensä heittäisikin…
Lumen alta sitten paljastui hengissä oleva puksipuu. Suojauksena oli paksu lumikerros ja ei muuta. Tornionseutu alkaa olemaan puksipuu aluetta=)
Puksi juurtui ihan mukavasti pistokkaasta. Otin alkukesästä 2 x 4 pistokasta, toisesta ruukullisesta juurtuivat kaikki, toinen jäi ilmeisesti jossain kriittisessä vaiheessa ilman vettä. Ei mene kymmentäkään vuotta kun noista tulee jalkapallon kokoiset…
Hello! En tiedä olenko oikeassa paikassa viestini kanssa, mutta tarvitsen neuvoa ennen kuin pakkaset tulevat.!!
Minulla on iso parveke.pääosin lasittamaton, mutta kolmannekseen on tehty lasitus joka ei ylety kattoon saakka (lattiasta kattoon matkaa n.5m.)
Minulla on puksipuu, noin 50 senttiä korkea. Miten pidän sen hengissä talven yli? Isoja ruukkuja on kahdenlaisia. Saviruukut reiät pohjassa ja ns. lasitettu keraamisen tapainen ruukku. Eli millaiseen ruukkuun, teenkö salaojan pohjalle,soraa? kiviä? ajattelin laittaa ruukun irti lattiasta tiilipinon päälle?
Tavoite on tehdä toinen puoli aurinkoisesta parvekkeesta n. 5,5m x ,2,60 kasveilla ja kivelementeillä rauhoittava kokonaisuus, Minulla on pari katajan alkua Honkkarin ale myynnistä, puksin lisäksi. Kaikki vasta hahmotus vaiheessa ja ihmettelynä
Nyt tärkein huoli pitää puksi hengissä, Sisällä on liian vähän tilaa sen sisään siirtoa ajatellen. kokemuksia ja ideoita otan ilolla vastaan. vietän parvekkeella aikaani paljon sään sallitessa- se on lähinnä olohuoneen jatko joka muuntuu elohuoneeksi.
Itse en tiedä puksipuun talvisäilytyksestä, tietääkö joku muu penttiläinen?
Mulla on puksipuu ulos istutettuna ja se vaihtoehto toimii. Joskus jossain pentin vanhalla puolella oli juttua lämpöeristetyistä istutusaltaista, mutta enpä osaa sanoa, miten puksipuu sellaisessa viihtyisi.
Hyvin on puksipuu pärjännyt meillä ainakin viisi vuotta ulkona. Oli aika olematon taimi kun sen istutin, mutta nyt jo tuuhea pieni pensas.
Tiedän että puksipuu on mennyt suojaamatta talvet kukkapenkissä täällä V-vyöhykkeelläkin…
Oman puksini tälläsin nyt joku aika sitten maahan. Lehtiä heitin vähän suojaksi, toivottavasti hengissä ensi keväänä. Tykkäsin siitä kovasti kun oli ruukussa terassilla. Eikös puksi ole muuten aika hidaskasvuinen? Luulen, etten ihan hetkeen pääse tuota muotoilemaan
Sedu, luulisin että tuo talvettaminen parvekkeella tulee olemaan aika haastavaa? Toivottavasti joku viisaampi osaa sinua neuvoa.
Kyllä puksi täällä etelässä maahan istutettuna tuntuu hyvinkin talvehtivan, mutta tosiaan tuo ruukkutalvetus on asia ihan erikseen. Jos on yhtä leuto talvi, kuin kaksi edellistä, ei varmaan mitään ongelmaa ole, mutta kunnon pakkasilla multatila jäätyy ja kuivuu todennäköisesti liikaa suojaamatta. Mutta toisaalta parvekkeella sen suojaaminenhan on aika helppoa. Sitten jos kovemmat pakkaset tulevat, käyt vain heittämässä sille kunnon kerroksen peittoja niskaan, ja ruukun ympärille. Ja poistat ne sitten, kun pakkaset hellittävät, etteivät homeet iske paksujen vällyjen alle.
Salaojitusta en itse tekisi katon alla olevaan ruukkuun, kun pohjassa kuitenkin on reikä. Mutta jos olet oikein himokastelija, sitten varmaan kannattaa.