Pullojukka, Nolina recurvata

Ajattelin näin, että laitan pullojukkani hiukan syvempään ruukkuun ja vaihdan sille varmaankin osittain sitä kaktusmultaa, se vaikuttaisi olevan hyvä vaihtoehto. Kaupasta ostettuna siinä on jonkinlainen turpeen (?) tapainen multa, aika läpäisevältä kuitenkin vaikuttaa. Pitää ottaa kuvaa ja laittaa tänne, ehkäpä joku tietää sitten mitä siinä ennestään on. Ajattelin hetken jo että laittaisi ihan hiekoitussoralla sekoitettua puutarhamultaa mutta se ei taida olla kovin hyvä ajatus koska puutarhamulta enemmän kuitenkin sitoo vettä kuin tämä multa mitä siinä nyt on… No ainakin sen tiedän että kannattaa olla pienessä ruukussa ennemmin kuin isossa, tykkää ilmeisesti ahtaudesta.

Aloitus sivulla oleva jukka voisi kenties olla mieluimmin kiiltojukka eikä pullojukka. Pullojukan varsi nimittäin pitäisi kaventua ylöspäin pullomaiseen muotoon.

Ostin viimekesänä hyvin,hyvin edullisen pullojukantaimen jossa oli kolme pientä pulloa samassa ruukussa. Erotin sitten ne kotona tarkoituksenani lahjoittaa pari pulloa myöhemmin myöhäis-kesälomareissulla.

Pullot istutin omiin ruukkuihinsa. Ne kehittyivät ihmeen nopeasti kesän aikana ulkohuoneessa. Yllättäen  noista pulloista kehittyi kaikein kauniimmin ja tuuheimmin se pullontaimi joka olikin muoviruukussa. Tämän sitten pidinkin itse ja se on tuossa muoviruukussa yhä.

Olen lukenut parisen kertaa tämän ketjun. Sääli, että eräillä on todella vanhoja, upeita pullojukkia mädäntynyt. Voisikohan olla, että noin iäkkäitä suuria pulloja ei enää tarvitsekaan kastella edes joka kuussakaan. Onhan niillä tuo oma vesipullonsa jo melkoisena vesivarastona? Hyvä, että kerroitte tuosta ominaisuudesta. Oma pulloni on tosin vielä niin pieni, että edes pullonkaulaa ei vielä ole.

Sumutteletteko pullojukkaa etenkin te kauan menestyksellä kasvatelleet? Jossain olen lukenut, että pitäisivät siitä?

Mun pullo on joku 3vuotta vanha. Oli myytäessä kolmen nipussa, kaks annoin pois.

Jotenki tuo näyttää ihan samalta ku ennen. Pullon koko on kasvanu ehkä millejä, kastelen joskus, yleensä puristan ite pulloo ja jos se on pehmee, niin kaitan vettä.

Allaalta tuo pudottaa lehdet, sit ku uudet on jo tulossa.

Eli tässä viestissä ei ollu mittää ohjettA mihinkään, kuhan kerroin:D

Ja-Na Mukava kuulla hoito tyylistäsi. Olet ostanut samanlaisen taimen kuin minä.
Ilmeisesti pullojukka on todella aivan erikoisen hidaskasvuinen. Omaani olen nyt talvellakin kastellut samalla tyylillä kuin muitakin mehikasvieni taimia. Onneksi tämä oli niin edullinen hankinta, että menee ikäänkuin kokeilukappaleena. Mikäli tuo jää henkiin niin ilmeisesti ei kannata henkeään pidätellä sen kasvun edistymistä seuratessaan…

Jos olisin heti ostanut valmiin ison jukan saisin olla aika varuillaan sen kastelun kanssa. Nehän ovat melkoisen arvokkaita, mutta sen ymmärtää paremmin kun tietää miten hidaskasvuisia ne kaiketi ovat. Saahan myös heti hienolta näyttävän kasvin.

Kuukkelissa näkee kuvahaulla jättikokoisia pullojukkia ja miten uskomattoman pikkuruisissa kasvualustoissa ne saattavat kokoonsa nähden vaikkapa puutarhoissakin elää. Niistä, ei paljoa nestettä taida herua ja miten sadevesi ehkäpä joskus osuu tai ei osu siihen pikkuruiseen kasvualustaan?

Katselin kukkakauoassa kahta pullojukkaa josta toisella oli kapeat pitkät jehdet ja toisessa kovemmat, leveämmät ja puolet lyhyemmät lehdet. Molemmissa iso tarra NOLINA. Kun tuo kuvalisäys ei toimi, koitan linkittää tähän saman näköisillä lehdillä varustetun kasvin tuolta nettimaailmasta: http://archiwum.allegro.pl/oferta/nolina-w-doniczce-50-cm-sztuczna-ozdobna-noliny-i3266621681.html

...kuva on sivun keskikohdassa, se jonka hinta näyttää olevan 149 jotain...

Tässä 24 vuotta vanha pullojukkani. Harvoin saa hoitoa, hyvin voi. Vanhat kuivat lehdet irtoavat itsekseen.
Ongelma on että huomasin että se 24 v muoviruukku on auttamattomasti liian pieni ja on nykyään soikea.
Multaa raukalla ei taida olla enää ollenkaan.
Yritin varovasti nostaa paakun pois ruukusta mutta se ei hievahdakaan. On näköjään niin täynnä juuria.
Jollain tapaa haluaisin istuttaa sen suurempaan ruukkuun.
Mitä tekisitte? Miten saan paakun yhtenä kappaleena pois ja istutettua uudestaan?
Entä sellainen idea että istuttaa ruukkuineen isompaan ruukkuun? Tähän en oikein usko mutta…
Mitä teen? 

On upea kasvi, mulla ei ole onnistunut ollenkaan. Onko se purkki niin kova ettei sitä saa rikki, tonkien tai jonkinlaisten leikkurien avulla… 

Pakkohan se on yrittää hajottaa ruukku mutta se on sellainen ”vanhanajan” kestävä Orthex muoviruukku.
Yritin leikkaavalla pihdillä saada jonkinlainen alku aikaiseksi mutta ei, ei onnistunut pihdeillä. Se muovi on niin vahvan sitkeä, ei kai sellaisia enää edes tehdä :grin:
Laitoin kasvin ruukkuineen nyt vesiämpäriin. Josko se paakku antaisi periksi jos on täysin läpimärkä. Toisaalta ei siinä ruukussa ole enää mitään muuta kuin juuria eikä ne ole kasvanut ulos ruukusta (yksinkertainen ruukku).

Tämän illan ohjelmana on vaihtaa astetta isompaan asujaimistoon. Ilman rälläkkää ei taida tästä selvitä… 

Koiruus, kerro sitten miten kävi. Minulla olisi samanlainen homma edessä.

No pieni ruljanssi se oli :joy: Ensin villaveitsen kanssa irroteltiin juuret ruukun reunoissa, sitten istuin jakkaralla pullo vinossa ja kiskon molemmin käsin varresta jalat ruukun reunoilla. Se ei luonnistanut eli vihne ei värähtänytkään :face_with_raised_eyebrow: muru haki sitten kuminuijan ja naputteli samalla kun minä kiskon. Ja jo antoi periksi :smiley: nyt on uudessa isommassa 40 sentin orthexissaan. Puuh, ei tarvii muutamaan vuoteen toimeentua sen kanssa :stuck_out_tongue_closed_eyes: mutta kaksi henkeä tarvittiin töyhtöhyypän muuttotalkoisiin :smile: