(Huonekasvit)
Hei, pullojukkani voi erittäin huonosti. Olisiko kenelläkään niksejä kasvin virkistämiseen? On paljon vaaleanvihreitä lehtiä sekä myös kuivuneita, ruskeita lehtiä. Lisäämpä viellä pari kuvaa:

Pullojukka ennen käsittelyä.

Ja pullojukka käsittelyn jälkeen. Käsittelyssä poistin siis kuivuneet lehdet ja kuivuneet lehdenosat.
Mitä muuta viellä? Oliko kastelussa vika? Liian pieni ruukku? Eli mistä tuo mahtaa johtua?
Käsittääkseni pullojukka tulee varsinkin talviaikaan todella pienellä vesimäärällä toimeen. Omaa pullojukkaani kastelen talviaikaan n. kuukauden välein. Se on tosin altakasteluruukussa.
Ongelma siis selvinnyt. Olen kastellut tuohon "kerran kuukaudessa" tyyliin "hieman" enemmän. 
Tässä minun suosikkini kaikista kasveistani:

tämä on minulla melko varjoisessa paikassa, mutta silti kasvaa ihan kivasti. pitää vaan muistaa mieluummin olla kastelematta!
Ompas Tiulla kaunis ja tuuhea pullo…
Tiulla kaunis pullojukka.
Minulla oli iso ja vanha pullojukka, katkasin sen varren poikki siinä toivossa, että se haaraantuisi. Ei haaraantunut, vaan otti ja kuoli koko kasvi. Toinen on pienempi, samanlailla typistin sen, se jakautui useiksi oksanhaaroiksi.
Meidän kissa syö mun pullojukkani. Onneks kasvi on vielä sen verran pieni, että saan sen suojattua. Tiun pullojukkaan tuskin koskaan pääsen.
Kyllästyin jo pullojukkaan ja aikaisemmin mulla oli niitä kolmekin. Meinasin jo viimeisenkin hävittää pois, mutta kun siitä on niiin paljon iloa meidän kissoille. Saavat olla lehtien takana piilosilla ja jyrsiä sitä mielin määrin, näkyy kasvi kestävän ja uusia lehtiä kasvattelee.
Hei!
Mikähän auttaisi enää tälle yksilölle:
n. 30v vanha pullojukka, tähän saakka hyvinvoinut mutta nyt yhtäkkiä näivettyy ja huomasin, että varsi juuri ennen lehtien alkamiskohtaa on kutistunut puolikkaan paksuiseksi ja ihan pehmennyt, varmaan mädäntynyt. En ymmärrä miten on mahdollista. Jukka on ollut 1krt/kk kastelulla kuten aina talvisin, mullat on vaihdettu viimeksi 2v sitten, sitä ennen varmaan kymmenisen vuotta aiemmin ennen kasvin minulle tuloa. Lehtien pituus on n. metri, siitä saa varmaan vähän mittakaavaa.
Tämä on kaikkein rakkain kasvini ja en tiedä miten selviän sen poismenosta joka näyttää olevan päivä päivältä lähempänä :(.

hmmm jos se kärsii janosta… muistelen että joskus kun minulla oli pullojukka niin kastelin talvisinkin 2 viikon välein, tosin patteri hohkas vieressä…
En usko että on janosta kyse, olen tietysti kokeilumielessä kastellut sen kertaalleen kunnolla myös :/.
Enkelinsiipi, mulla kävi liki yhtä vanhan ja kookkaan jukan kanssa aivan samalla tavalla ja liikakastelusta ei ollut kysymys. Itse leikkasin lehtitupsun poikki riittävän alhaalta, ettei tuota pehmentynytttä osaa jäisi vaan mukaan. Kasvatti uusia lehtitupsuja, mutta lopulta kuukahti kokonaan, koska pehmentyminen painui alaspäin pullo-osaan kaikesta huolimatta 
Jos se johtuu kasvin iästä että alkaa jo kaipaamaan pullojukkien taivaaseen =D
Eli hivenen heikolta vaikuttaa… No, jos katson vielä mitä kevätaurinko saa aikaan, jos ei mitään ja jukan olemus näyttää entistä surkeammalta, taidan pätkäistä lehtitupsun pois ja kokeilla tuota uutta haarautumismahdollisuutta viimeisenä oljenkortena. Jos sekään ei auta - päätyy pullojukka polttohautaukseen juhannuskokossa. Voi että, melkeen itku pääsee, ihan oikeasti. Menee monen mielestä ehkä hivenen överiksi, mutta ei se mitään. Mittaamaton tunnearvo noissa wanhoissa kasveissa.
Pullojukat, nämä kaksi voivat ok, mutta menetin vanhan ison pullojukan, alkoi mädäntyä sisältäpäin ja pikkuhiljaa kuoli, ei auttanut mikään.
Tässä vanhan pullojukkani luuranko, laitoin muratin kasvamaan juurelle, koska toi luuranko jo itessään niin kaunis, en hennonut heittää pois.
Kun pullojukasta lähtee noita lehtitupsuja niin niistähän voi lisätä kasvia? Milloin parasta tehdä ja miten?
Onkos joku teistä immeisestä vienyt pullojukkaa pihalle näin kesällä? Ajattelin siis pohjoisen varjoista.
Ajattelin laittaa kanssa oman pullojukkani saviruukkuun, se on ollut kaupan muoviruukussa viime vuoden lopulta kun se ostin joskus marraskuussa. Vahingossa kasteltiin sitä liian paljon yhdessä vaiheessa, minä ensin ja sitten toistamiseen mieheni joka ei tiennyt että olin kastellut niin ei kovin tykännyt siitä.
Hei, olen itse jo useana vuotena pitänyt pullojukkani kesät ulkona suoranaisessa paahteessa, sateelta suojassa. Totutan sen kuitenkin vähän varovasti siihen aurinkoon, ettei järkytyksestä kellastu… Joka tapauksessa pullojukka viihtyy runsaassa valossa, pitää ahtaasta ruukusta jareilusta kertakastelusta hieman harvemmin (sopii siis mainiosti minulle ;). Suosittelen sen siirtämistä muoviruukusta saviruukkuun - mielellään vähän kulhomaisempaan malliin - juuri liikakastelun välttämiseksi.