En tiedä. Mahtaakohan se kellastua? Jos se halkeaa tai nahistuu, on varmaan kypsä. Ehkä.
(Asiantuntijan mietteitä )
Kalebassin kukka on nätti
Jess, vihdoinkin!! Havinalan kalebassi uskoo vielä kesään, on alkanut tehdä hedelmiä. Tässä niistä yksi:
Herra ja rouva Kalebassi muuttivat sisätiloihin talven alta:
Saavat olla koristeena jonkin aikaa. Sitten vasta katselen siementilanteen. Hauska kasvi, suosittelen. Varsinkin kun laittoi samaan ruukkuun kelloköynnöksen kanssa. Niillä on yhtä kova kasvuvauhti, joten kumpikaan ei tukahduttanut toista.
Kalebassissa on sata nuppua!
Mikä olisi kalebassin taimille hyvä istutusetäisyys? Laitan pation reunan köynnössäleikköön kasvamaan (yhdessä päivänsinin kanssa). Olisiko joku 30 cm väli liian vähän / siinä ja siinä /riittävä? Istutusalusta on aika matala ja kapea joten kovin lähekkäin ei senkään puoleen kannata istuttaa jotta juurille jää tarpeeksi tilaa.
kalebassilla on ihan hirveen kokoinen juuristo. Mun kalebassit on kanssa patiolla säleikköön menossa…joskus, mutta itselläni ne on 40 litran tönikässä yhdessä arskojen kanssa. Siinä ovat nyt viihtyneet. LG asustaa sit yksinään omassa tönikässä. Ja kasvaa…
Exotic gardenilta tilasin omat siemenet ja sanovat riviväliksi 150 cm ja taimiväliksi 75 cm. Taitaa mun purkit käydä ahtaaksi
Kiitos RosMarina tiedosta. Taitaa olla tosiaan parasta että istutan ne omiin isoihin astioihinsa ja laitan siitä kiipeämään siihen säleikköön. Ei riitä sen säleikön oman istutusalustan tila noille varmaan alkuunkaan noista tiedoista päätellen Hyvä kun hoksasin kysellä !
Tekis mieli kokeilla pullokurpitsaa ja pesusienikurkkua avomaalla lämpöpenkissä. Mitä mieltä olette?
Siis suorakylvö avomaalle lämpöpenkkiin harson alle. Siemeniä en ole vielä edes hankkinut.
Voipi olla myöhästä saada tälle kesälle hedelmää, mutta mistäpä sen tietää, saishan siinä ainakin kokemusta seuraavaa kesää varten, jos tilaa on.
Minulta saa siemeniä, jos joku vielä haluaa. Oma kalebassi avasi tänään ensimmäisen kukan.
Kiitti Bumble ja Viippu. Ajatuksen uhkarohkeaan kokeiluun sain lämpöpenkin lämpöä tuottavasta kasvuvoimasta - kunhan kastelee säännöllisesti. Kasvattelen tällä hetkellä kesäkurpitsaa ja avomaankurkkua lämpöpenkeissä harson alla. Lämpöpenkki laittaa kasvuun vauhtia. Ja eiköhän pullokurpitsakin tykkää kasvaa lämpimässä ja kosteassa? Jännittävin aika onnistumisen kannalta lienee kasvin kukkimisajankohta, jolloin harso poistetaan. Silloin avomaalla ollaan säiden armoilla.
Viippu, ovatko siemenet pullon vai käärmeen näköisen pullokurpitsan? Haluaisin kokeilla pullon näköistä, jos vaikka onnistuisi semmoisen akasvattelemaan.
Olen lirissä tuon kalebassin kanssa! Tehnyt 5 m vartta ja tapaillut hyvän matkaa katossa -hemmetti kun ei ole kasvaria -joudun ehkä laittamaan pois koko kasvin
Mun kalebassit on pullon muotoisia. Laita hölöä, niin lähetän siemenet.
Kukkaistätsy, minä leikkasin kalebassin reilusti pienemmäksi, ennenkuin istutin kurpitsan ruukkuun. Se ei juronut yhtään, vaan kasvatti oitis uuden latvan ja alkoi kukkimaan.
Olenkin jo joutunut leikkaamaan lonkeroita kun ahdistelivat rajusti pelakuita -tuossa kasvavat kilpaa luffan kanssa. Niin! Olihan tuossa tosiaan n. 100 kukkaa yhessä vaiheessa… yritin niitä pölytellä mutta luffa ei kukkinut samaan aikaan joten sato taitaa jäädä laihaksi…??
Kalebasseissa on tyttö ja poikakukat samassa kasvissa. Tytöillä on isompi pallukka kukan tyvessä. Poikia on enemmän kuin tyttöjä. Ei se luffaa tarvitse.
Hyvä tietää Lapset kuitenkin halusivat myös pesusienet :))
Katotaans kuinka käy! Lämpöpenkki kalebassin viljelyyn valmistui tänään. Katteeksi laitoin mansikkamuovia. Odottelen muutaman päivän, että penkki alkaa tuottaa lämpöä ja posti tuo siemenkirjeen…