Pullokurpitsa (Kalebassi), Lagenaria vulgaris

Mun joutsenkaulakalebassit kasvoi aluksi ihan hyvin. mutta nyt kellastuu lehdet ja raakileet myös. Olen kanankakkavedellä kastellut, mutta ei näytä auttavan. Mitäköhän teen väärin?

Myös mun kalebassit kellastutti kaikki alalehdet ja yksitellen kaikki hedelmät näivettyi pois. Ilmeisesti ollut liikaa typpeä hedelmöittymiseen. Nyt kasteltu pelkällä vedellä ja uusia alkuja tulossa.

Taitaa tulla vaan yksi joutsenkaula

Upea! Minulla kasvaa kalebassit ulkona ja niitä hedelmän alkuja on tullut vaikka huru mykket, ne vaan eivät jatka kasvuaan kuin vähän aikaa :frowning: Sinulla on kasvihuoneessa näköjään, pitäisköhän itsekin ensi vuonna yksi taimi laittaa kasvariin.

Meinaatko tuon kuivattaa tuollaisenaan vai avaatko ja maistatko ?

Onpa Kyssäkaalilla komea kalebassi, teetkö siitä soittimen ? :slight_smile:

Taidan säilyttää ehjänä ja sitten myöhemmin ottaa siemeniä. Maistella en ole ajatellu, onko se edes syötävä?
Kaikki muut raakileet on hyytyny. Mahtaako johtua huonosta pölytyksestä?

Nii, toi on sellanen marakassin kokonen, jospa se helisis!?

On se syötävää, niin olen lukenut :slight_smile:

Hercule Club pöyhäilee meitin takapihan terassin katossa, senttejä tullut jo 54. Ukko aina sitä saunaan mennessä vilkaisee ja tuhahtaa. ja enhän minä nyt sitä muuten mittaisi, mut kaks LG,tä kasvaa katossa myös.

Ostin tällaisen joutsenen. Onkohan siinä itäviä siemeniä ja kuinka sen kuivaan?

Kavan joutsenkurppa on hauska. Joko se on kuivunut? Luulisi siitä itäviä siemeniä löytyvän. Toin tänään oman pikkupullon sisälle. Ainoastaan yhden kalebassin jaksoi kasvini tehdä. Toivottvasti saan siitä taas siemeniä.

Viippu, miten ehdottaisit, että avaan tuon joutsenen? Haluaisin siitä siemenet talteen. Se on minulla edelleen tuollaisena kokonaisena, kun en oikein tiedä mitä sille pitäisi tehdä.

Kunhan kunnolla kuivuu avaat yläosasta ja poistat siemenet. Varmaankin haluat koristeeksi jättää, joten vähitellen puukolla leikkaat kiekkoja, kunnes onnistut jollain instrumentillä putsaamaan sisuksen. Ehtii keväämmälläkin, varmaan. Kauan sitten noita oli ja säilyivät hyvin.

En tiedä, onko nuo sitten enää niin nättejä, kun kuivuvat. Ainakin kuivuneet kalebassit on ruskeita, eikä kauniin omenanvihreitä. Makuasioita, eikö niin?. KaVa, jos kurpastasi tulee paljon siemeniä, olisin täällä käsi ojossa. Kuivunut kurpitsa on muuten tooosi kova. Suosittelen järeää puukkoa.

Mulla oli joskus vadillinen pieniä tavallisen kurpitsan näköisiä koristekurppia, ne oli ihania.

Mäkin järeällä puukolla viime talvena koristekurpista siemeniä otin ja melkein leikkasin etusormeni poikki. Ensin hamarapuolella hakkasin, mutta sitten otin kurpan käteen ja aloin veitsellä leikkaamaan, no sormeenhan se lipes!
Jos ei aio säästää enää hedelmää, niin vasaraa suosittelen. Pari napautusta, niin pääsee hyvin sisuksiin käsiksi.

Laitan kyllä jakoon siemeniä joutsenesta, kunhan pääsen siihen asti. Eli kun kaivan siemenet esille, pesen ne hedelmälihasta ja kuivaan. Niinkö?

Joo, juuri niin. Mä kuivattelen niitä talouspaperin päällä. Jos ne on tarpeeksi puhtaita muutenkin, en edes pese. Mun pikku kalebassi saa könöttää hyllyllä, kunnes alkaa ruskettumaan. Sitten vasta avaan.

Viimeksi kurpan sisällä iti pari siementä valmiiksi.

Joko kalebassin siemenet voi laittaa multaan, vai onko liian aikaista, kasvaako ne nopeasti ?

Mä laitan kalebassit vast joskus toukokuus ja vien heti itämisen jälkeen kasvariin, suojaan öiks harsolla. Sillain sain viime vuonna tanakat taimet.Samaten toimin kurpitsojen kanssa.

Minä oon varmaan huhtikuussa yleensä laittanut kalebassit. Eilen laitoin tämänvuotiset.

Kyssäkaali, mulla ei ole kasvaria, pitää laittaa ikkunalle, ehkä joskus tämänkuun lopulla.

Jos ei joku nyt sano jotain muuta ohjetta :ö