Punakellukka, Geum chiloense

(Perennat)

Kerrottu punakellukka kukkii:

Arvaas, löysin juuri samanlaisen omasta kukkapenkistäni :).

Tuossa kukassa on punaisen väri juuri kohillaan, kuva hieman vääristää. Myyrän retaleet tosn verottivat viime talvena kasvustoa reippaanlaisesti :frowning:

Voi miten ihana tollanen olisi mun joulunpunaiseen kukkapenkkiini. Täytyy laittaa nimi muistiin. Just oikeanväristen punaisten kukkien löytäminen on kiven takana - liian moni osoittautuu liian oransseiksi tai liian anilliineiksiärtynyt.

Pähkäilen Puutarhakeijun kanssa saman ongelman kanssa… tuo väriongelma harmittaa minuakin. Punakellukka kuitenkin on juuri oikeanlainen punainen.

onpa aivan ihana. Minulla on etsinnässä juuri punaisen punaista perennaa ja tuo on juuri oikean punainen. Nyt nimi ylös ja etsimään taimea vai siemenestäkö sitä laitetaan?

Minä laitoin talvella multaan kasvihuoneeseen siemeniä ja hyvin itivät. Taimet on pieniä vielä, mutta napakan tuntuisia eli vaikuttaa helpolle kasvatettavalle. Ymmärtääkseni ainakin aikaisemmin Punakellukkaa harvemmin saa puutarhamyymälöistä.

Siemenistä minäkin kasvattelin. Kukkivat nyt ensimmäistä kesää kunnolla.

Kuinka monta vuotta menee että kukkii? Mullakin on siemenistä kasvatettuja taimia muutama.

Olikos se niin että siemenet kylvetään maaliskuussa, ja ne itävät valossa eli ei peitetä?

Minä laitoin talvella kasvihuoneeseen mullan alle ja lunta vielä päälle reilusti.

mulla on siemenestä vuosi sitten kasvatettuja punakellukoita. ovat vielä aika pieniä, mutta kukkivat jo. kukka on tosi kaunis. niitähän on keltaisenakin. sisälle kylvettiin ilman kylmäkäsittelyä mullan pintaan.

Viime keväänä kasvattelin ikkunalla ja syksyllä teki jo ensimmäisen kukkansa.

jos punakellukasta saatte siemeniä talteen kukinnan loputtua niin olen heti käs ojossa:)

Tosi kaunis :slight_smile: Minäkin haluan! Jos jollain on tyrkyssä niin käsi ojossa oon jonossa :slight_smile:

Minä ostin kesälomareissulla punakellukan, mutta en tiedä onko se kerrottu. Minulla ei ollut jäljellä ollenkaan siemenvarsia (tai mikä sen nimi on kun on kukkinut :wink: Tulikellukkahan kukkii jo toukokuussa.Kukkiiko punakellukka myöhemmin?

En tiedä miten sen pitäsi kukkia, mutta minulla kukkii nyt, tulikellukka kukki jo aiemmin.

Minulla on ollut vähän huono onnisempaa tuo punakellukan kasvatus. Minulla tuo on ollut kolme vuotta (oma siemenkasvatus), ja vasta nyt kukkii ensimmäisen kerran, ja nytkin vain muutamalla kukalla. Parempi sekin tosin kun ei mitään. Minun piti siirtää se parempaan paikkaan, jotta kukkisi paremmin, mutta nyt en uskalla koskea siihen. Yritän ensin saada siitä muutaman siemenen. Minulla pitäisi olla jotain toista lajiketta tuossa etupihalla, mutta sekään ei ole kukkinut, vaikka on jo toista vuotta…

Tämä se on. Tai ainakin tämän sen pitäisi olla. Sain vuosi sitten keväällä taimivaihdossa kolme taimea LukinLiljalta ja sinulle lähettämäni on yksi niistä. Kukkii varmaan tänäkesänä, joten onko-vai-eikö varmistuu viimeistään silloin. Ja jos niin hassusti käy, ettei tämä olekaan tämä, sinulla on luonnollisesti täysi palautusoikeus. :wink:

Viime vuoden kylvöjä, Geum chiloense "Blazing sunset" Siemenketjukirjeestä.
Aivan ihana.