Tänne voi laittaa kuvia ja juttua eri punalatvoista.
Punalatva, Eupatorium (10.6.2007 18:08:30)
Meinasin kysellä, miten punalatvat ovat talvehtineet muualla päin. Mulla on kahta sorttia. Toinen kasvaa lähes 2-metriseksi ja nyt näyttää ettei se ole selvinnyt talvesta. Olen pitkään odotellut, se kun aina nouseekin maan pintaan hyvin myöhään. Toinen, matalampi sortti, on ohittanut talven elävänä. Punalatvoja on näköjään kolmaskin, joka elää Suomessakin luonnonvaraisena. Nähtävästi mulla on purppurapunalatva, Eupatorium purpureum ja täpläpunalatva Eupatorium maculatum.
Mutta kuka tietää, kumpi on se kookkaampi ja mistä tulee nimeen tuo t ä p l ä?
Epäilen, että toinen punalatvoistani kuoli johtuen viime kesän kuivuudesta. Muuten tästä kesästä taitaa tulla vielä kuivempi, ainakin Rovaniemellä.
Mulla punalatvat hyvin talvehtineet. Ovat nyt noin puoli metrisiä.Pienen pieniä siementaimia juurella kasvamassa.
Tähtiputki, olisiko sinulla kuvaa punalatvan siementaimista? Olen yrittänyt itselleni kylveskellä sitä, ja tunnistamattomia taimia olisi vielä tyrkyllä. Ne on niitä kyllähän-mä nyt-tämän-muistan -kylvöksiä.
Paulastiina, eikö sinulla ole punalatvaa , vai haluatko lisätä sitä siemenistä ? Jos ei ole, voisin laittaa jemmaan pienen alun, jos kesänaikana poikkeat .
Just tuon takia haluan punalatvan kun kerran perhosetkin tykkäävät siitä, eli sen täytyy olla jollakin lailla hyvä kasvi :) Tiedän ostaneeni siemeniä viime vuonna ja jopa kylväneenikin ne, mutta mihin purkkiin... Satues, käyn teidän nurkilla mm. tiistaina.
Punalatvaa on valkoisenakin, onko kellään ja onko se yhtä mukava kuin punainen?
Paulastiina, älä ainakaan tänä tiistaina tule, menen puutarharetkelle Turkkuseen päin, joten en ole kotosalla..isäntä on Ilmoittele sitten , kun seuraavan kerran tulet tännepäin. Se sinisarjakin odottelee ottajaansa.
Tuollainen valkoinen oliskin kiva saada, pitääpä katsella tuolla retkellä , jos vaikka tärppäis ;)
Tässä on Tähtiputkelta saatuja purppurapunalatvan siementaimia.
Miulla on toinenkin punalatva jota epäilen luonnossa esiintyväksi punalatvaksi. Siinä ei ole punaista vartta ja kasvaa matalammaksi kun purppura. Samoin kevään kasvuunlähtö on huomattavasti nopeampaa.
Kuva jäi siitä punalatvasta.
Nyt taidankin olla uskossani vahva ja päättää, että nämä ovat punalatvan taimia. Pudottakaa minut alas pylvääni päästä, jos ovat jotakin rikkiksiä, syyläjuuria tms.
Mulla on se isompi punalatva ollut jo 15 vuotta, mutta täällä pohjoisessa se ei ehdi kasvattaa siementaimia. Tänä aamuna tutkailin ja pari piikkiä näkyi, joten se ehkä sittenkin on vielä elossa.
Jos vain valkoista löytyy, kertokaa, mistä sitä vois saada. Olis hyvä lisä valkoiseen perennapenkkiin.
Paulastiina, kyllä tuo näyttää uhkaavasti punalatvalta, laitan silti palan jemmaan ;)
Nuo Kurpitsan punalatvan lehdet näyttävät kyllä aivan erilaisilta, Perennakirja sanoo, että juuri tuo Eupatorium cannabinun, olisi Suomessa luonnonvarainen
Jos tuo Paulastiinan taimi ei ole se luonnonvarainen, niin ei se ainakaan ole täplä- eikä purppurapunalatva. Mun isommassa punalatvassa lehdet kasvavat varressa säteettäisesti aina muistaakseni 7 kpl yhdessä ympäri vartta ilman lehtiruotia. Lukumäärä on aina sama, mutta en voi vielä lukumäärää varmistaa, kun on vielä alut niin supussa. Sensijaan kävin laskemassa hiukan pienemmäksi kasvavan punalatvani lehtikiehkuran määrän ja siinä oli lehdyköitä 5 kpl ainakin ensimmäisessä rykelmässä.
Minä ostin valkolatvan, tai siis valkoisen punalatvan. Tuommoisen.
Tarviikohan se talvisuojausta? Tuleeko siihen samanlainen kukka kuin tuohon punalatvaan?
Punalatva kukassa.
Nanikka, missä tuommoisia myydään?
nanikka, pieni valkoinen kukka, eikä oikein meinaa ehtiä kukkia :(
arvo on minusta noissa tummissa lehdissä :)
wheat, Forssasta puutarhakeskuksesta minä sen ostin. Kuuluu kai Viherrinki -ketjuun.
Kiitos kibu, hyvä tietää. Suomenkielisessä lapussa luki, että valkolatva ja sitten oli tumman suklaisia lehtiä. Oli minusta niin koominen nimi kasviin verrattuna, että oli pakko ottaa mukaan.
Minä sorruin ihan samaan kasviin kuin nanikka ja paikallisesta Viherrinki myymälästä ostin.. Minusta ne lehdet ovat hauskat muussa perennaryhmässä. Toivotaan, että kestää tämän länsirannikon keljuilevan talven.