Se on minunkin puhe pidettävä, ei ole varmaan kuuteen vuoteen kukkinut.
Mahtaako olla niin,että kastelette niitä liikaa talvella?
Epäilen, paitsi paljonko on liikaa? Se oli monta vuotta samassa paikassa, kun olin kuullut, ettei tykkää siirtelystä ja nyt vuoden valoisammassa, muttei se auttanut ainakaan vielä.
Mulla oli suunnilleen kolmekuukautta kastelematta. Nyt saa reippaammin vettä kun nuppuja näkyvissä
Talvella n 15- 18 astetta
millä pystyisi kerrostalossa pitämään noin alhaisen lämpötilan? muuten taisi kliivian “hoito” mennä oikein: kastelin sen juuri eilen ja edellisen kerran se sai vettä joulun kunniaksi. viime kesänä kukki mutta vasta, kun oli ehtinyt olla pitkään parvekkeella…
Heksu, heitä kasvisi kesäksi ulos ja pidä sitä siellä syksyn viileisiin saakka. Alkukesästä kannattaa hieman suojata lehtiä palamiselta, mutta sitten kestää voimakastakin valoa. Olen laittanut syksyllä sille vielä kalipitoista lannoitetta, samaa kuin tomaateille ja mansikoillekin. Sitten vaan aletaan vähentämään kastelua ja aivan sydäntalven pidän kasvin aivan kuivillaan. Meillä on huoneessa 21 asteen lämpötila, mutta aivan siinä puutarhan oven vieressä, missä kliiviaani pidän talvella on kyllä viileämpää. Meillä kliivia kukki keskellä kesää ulkona ollessaan ja pörriäiset sen pölyttivätkin. Mahtoivat nuo tavispörriäiset ihmetellä koreita ja komeita kukkia.
Minä olen kyllä sortunut kastelemaan liikaa. Tunnustan.
Siirtelystä ei ole haittaa, kaikkein kovinta kyytiä sai se kukkiva keltainen. Niin kuivana pidin että jouduin desinfioimaan orkideoiden mukana tulleita tikkuja ja laittamaan nojaamaan että pysyivät pystyssä ja koska oli liian lämmintä (20), tuli joihinkin ruskeita kuivumisläikkiä. Nyt kun saavat vettä ja jo ravinnettakin, on alkanut uusi kasvu ja paria jo taas pullistaakin, tiedä sitten olisiko tulossa kukkavartta vai muuten vaan tukevoitumista.
Kastehelminen, laitan sulle hölöä.
On se minullakin sitten saanut liikaa vettä. Teen sille “törnrosat” tänä kesänä
Minulla ei ole varmaan saanut liikaa vettä, koska olen unohtanut sen aina välillä kokonaan. Mutta ensi kesänä heitän sen ulos.
…eikä tarvitse odotella kliivian ulkoistamisen kanssa: lasitetulla parvekkeella se pärjää hyvin huhtikuusta marraskuuhun.
Minä unohdan kastelun aika pitkiksikin ajoiksi, mutta oikeasstaan pieni rääkkääminen aina yllyttää useita kasveja kukintaan ;). Minulla on kliivia kesät ulkona auringossa ja saa sadevettä silloin tällöin, ravinnetta vielä harvemmin - ja saan säännöllisesti nauttia kukinnasta.
Tämän pitemmäksi varsi ei enää venynyt, vaikka siirsin hämärään, ja kastelin kuumalla vedellä. Edessä on poikanen, joka vähän hämää…
Tämä ilo rupeaa olemaan tältä keväältä ohitse, jollei tuon emo älyä kukkia.
Kauniin väriset kukat, paljon punaista, vähän “raidalliset” terälehtien reunoilta, vai?
Onpa kauniita, kirkkaat värit oikein hehkuvat lehtiä vasten. Muutamaan kertaan olen omiani uittanut ja sen verran saanut toisen kasvin kukkavartta venymään että saan jokusen kukan ihan näkyviin asti. Pitääpä muistaa kuvata heti että saa kukinnan talteen!
Ahdistaa täälläkin, vaan mitäpä tuosta, lehtevänäkin on kaunis.
Minulla kukkii kliivia komeasti. Olen pitänyt sitä noin metrin päässä eteläikkunasta, kastellut joka toinen viikko talvella. En ole käyttänyt ulkona kesällä, ja lämpötila meillä sisällä on 22. Eli joskus ne vaan kukkii ilman, että joutuu miettimään, miten ne saisi kukkaan