Käänsin tänään kliiviaani ja ihän meinasin pyrstölleni pyllähtää kun sieltä tuli esiin kaksi kukkavartta.
Siinä ne möllöttää
Minunkin kliiviasta pilkistää kukkanuppua. Hyvä konsti saada kliivia kukkaan on viedä se kesäksi ulos.Näin se mulla ainakin toimii!
Ulosvienti toimii kyllä, jollei tee niinkuin minä; palelluttaa sen puolikuoliaaksi... syksyisestä kylmäkäsittelystään just tolkkuihinsa vielä selvisi, mutta kukintaa on ehkä turha anella ennenkuin kukkarukka on toipunut ennalleen.
Tiedatkös Malvankukka, että toissa syksynä kävi samalla lailla kuin sinulla, mutta niin vain kukkaa pukkasi keväällä:)
Oletteko pitäneet Kliivioita varjossa, jonkun pensaan suojissa vai miten? Minulla oli ulkona muutaman tunnin ja muutamia lehtiä paloi auringossa. Meni melkoisen rumaksi. Jouduin leikkaamaan pois. Nyt kai olisi aika siirtää valoisampaan paikkaan kai? Tällä hetkellä on pohjoisella ikkunalla. Tai siis jos kukkii kun viime kesän lopulla jouduin vahtamaan ruukkua ja samalla runttasin melko kovakouraisesti, että sain poikasia irti.
Minullakin kärähti. Ja edellissyksynä yritin pakastaa. Eikä vaan kuki, ei. Lehtiä pukkaa. Pirskatti.
Liekö taantunut jotenkin, on ollut mulla kauan ja kukkinut takavuosina monesti.
Tai eikö vaan maalaisympäristö hänelle kelpaa...höh.
Olen saamassa kliivian alun, millaisessa ruukussa se parhaiten viihtyy?
Ahtaassa. Muuten sillä ei kai ole väliä, paitsi saviruukun se saattaa ajan oloon paksauttaa halki juurillaan.
Mitenkäs on, löytyykö teiltä vanhanajan kliivioita eli niitä ohuempi lehtisiä?Minun äidillä on sellainen ja pitäisi hakea siitä jakopala:)
Vaihdoin kolme vuotta sitten mullat kliivialle ja ei ole sen jälkeen kukkia näkynyt. Nyt ruukku on rikki ja pitää taas vaihtaa mulat ja ruukut. Onko muille käynyt näin ja miksi se ei kuki ??
Mitenhän altakasteluruukku toimisi kliivialla ?
Minulla on tosi vanhaa alkua tuo kliivia, mutta en tiedä onko se kapealehtistä, vai uudempaa plaatua. En ole seurannut minkä levysiä lehtiä niissä yleensä on !
Erityisen epäonninen olen ollut minäkin, sillä olen palelluttanut ja kärähdyttänyt sekä vielä altakasteluruukkuun ulkona rankkasateisiin unohtanut ja siten hukuttanut ja mädättänyt monta anopilta perimääni vanhaa jättimäistä kliiviaa.
Ne olivat elämäni mokat. Tapahtuivat parina eri vuotena.
Nyt on autotallissa pari juurakkoa jäljellä niistä todella vanhoista ja mahtavista kliivioista. NYYH.
Pihamittari, ne anopin kliiviat olivat kaikki isoissa altakasteluruukuissa.
Hän oli onnistunut mahtavan hyvin kasvattamaan niitä niissä. Ne olivat levinneet ja täyttäneet ruukut kokonaan. Ja kukkivat ihan mielettömästi joka vuosi.
Kiitos klematis !! Aion yrittää altakasteluruukkua.
Minä luulen, siis vain luulen , että minun kasvi olisi vanhaa kapealehtistä, mutta voi olla muutakin. Lehdet on kapeat, mutta voi olla vähästä valosta johtuvaa , kun pituuttakin lehtiin kertyy enempi kuin tarpeeksi. Kaiken kaikkiaan surkeassa kunnossa, täytyy tunnustaa ja hävetä. Lannoittanut olen, tai en ole , miten millonkin.
Sen mukaan, mitä olen nähnyt noita kapealehtisiä Kliivioita, niissä on pitkät lehdet.(Itse en omista) Leveälehtiset, joka minullakin on, lehdet on myös lyhyemmät. Mieli olisi tehnyt myös sitä vanhaa laatua, mutta en ole kehdannut töissä kinuta alkua..
klematis, yhtä epäonninen kliivian kasvattaja tunnustan minäkin olevani. Ei se vaan tahdo minun hoivissani kovin kummoiseksi päästä kehittymään, tai sitten se "kesäksi ulos" tappaa sen. Sinnikkäästi otin uuden alun tästä äitini vanhasta pehkosta, katsotaan kauanko viihtyy. Kissa teki jo happireikiä lehtiin..hyvin menee siis.
Meillä kliiviat mököttää eivätkä halua kukkia. Vanhanajan kliivia on kukkinut kerran, kaksi vuotta sitten. Toinen kliivia on ollut mulla kymmenkunta. Melko iso se on, mutta on kukkinut viimeksi noin vuosi sitten yhdellä ainoalla kukkavanalla... Keltakukkaisen kliivian taimet kasvavat sentään vauhdilla, mutta eivätpä nekään muutamaan vuoteen kuki.
Mistäs keijunkello sellaisia keltakukkaisia kliivian taimia on tupsahtanut? Minulla ei ole tullut yhtään sellaista vastaan. Mistä voisi lähteä metsästämään?
Keltakukkaisen kliivian siemenet tilasin Plants of Distinctionilta. Kolmesta siemenestä kaksi iti.
Hahaa! Enpäs ollut sellaisesta paikasta vielä ennen kuullutkaan Kiitos tiedosta! Hyvinhän nuo sitten itivätkin. Menenpä heti katselemaan minkälaiset valikoimat siellä on.