Hilloon ne hiukan raaemmat onkin parempia. Niissä on enemmän pektiiniä ja se hyytelöi hillon paremmin. Mehua niistä ei kannata tehdä, kokeiltu on.
Oli tarkoitus mennä vaan kävelemään ja sieniä katsomaan, mutta…
Eilen silmäilin puolukan kypsyyttä. Eräässä paikassa ihan jo syötäviä ja kerättävissä. Viime vuonna aloitin 10.9. Ja siihen asti ainakin odottelen.
Eräässä säilöntäsangossa oli viime vuonna jotain “kasvustoa” pinnalla ja mietin että oliko liian lämpimät ilmat ja ei tarpeeksi kypsät marjat. Siis näin kun säilön vaan survomalla omassa mehussa, ilman sokereita ja keittämistä.
Eilen puolukat näyttivät olevan isoja, tummanpunaisia ja herkästi tippuvia. Tänään perkasin niitä eikä ollut iso työ kun olin käsin kerännyt. Viikolla teen omenapuolukkahilloa kun ehdin. Riippuu sateista ja tulevasta sieniretkestä. Niin, ja siitä saanko naapurilta lisää hillopurkkeja😁.
Mie olen töissäkin kaikki purkit säilyttänyt. Taas vähän keulii vaikka ei pitänyt.
Myöhään kypsyneet puolukat, n. 50 litraa poimittuna. Toissapäivänä kävin viimeksi vajaan 30 litraa poimimassa. Edelleenkään eivät ole kaikki läpensä punaisia. Jos vielä pari sangollista hakisi, niin ei tarvitsisi pelätä että loppuu kesken.
Kolmas ja viimeinen puolukkareissu, 12 litraa taas. Pieneltä alalta keräsin, kun oli niin paljon. Vaikka oli aurinkoista ja muovihanskat, käsiä paleli paleli silti. +8 astetta ja tuulista. Varovasti piti liikkua, kun maasto oli hyvin epätasainen, täynnä erikokoisia kuoppia.
Illalla ei tarvinnut ajankulua keksiä. Yli kolme tuntia meni, ennen kuin saalis oli putsattu ja survottu.
Työläs maasto täälläkin, poimiminen ja putsaaminen ja menomatka ovat vielä ok.
Lähimetsässä eì ole miun muistin mukaan ollut koskaan niin paljon marjoja kun tänä syksynä.
Vieläkin ihan hyviä marjoja.
Puolukka ei oo lainkaan hullumpi maanpeittokasvi.
Se on paljon vähemmän hallitseva ja ei leviä niin villisti kuin mustikka.
Olen tyytyväinen, että olen saanut lisää puolukkaakin mustikan lisäksi pihaan.
Ja kelpaa se varjoon kukkapurkkiinkin, se on siihen tullut ittekseen siirretyn kuunliljan mukana ja saa kasvaa siinä jatkossakin. ![]()
Kävin tänään yhdessä metsänrinteessä sieniä etsiskelemässä. Sieltä ei niitä löytynyt mutta sensijaan paljon kypsää puolukkaa. Nam, nakkelin suuhun ja päätin että tänne tarttee tulla huomenna uudelleen keruuastian kanssa. Rinteessä puolukat oli tumman punaisia kypsiä, vähän alempana tasasessa maastossa olevat tartti selkeesti vielä aikaa kypsymiseen.
Meen huomenna hakemaan satsin sieltä rinteestä kun ei yhtään hirvikärpästäkään tarttunut sieltä tänään mukaan. Toivottavasti ei ollut vaan hyvää tuuria , ne on tooooodella ällöjä !
Kohta lähdössä ![]()
Täälä huonosti puolukkaa ![]()
Hyötyliikuntaa parhaimmillaan ![]()
Paljon on puolukkaa täällä.
Täällä saa paljon liikuntaa, jos ajattelee lähipuskiin puolukkaan lähtevänsä. Suurinosa ei edes kukkinut.
Mie vasta keitin kadun vanhalle rouvalle pakkasesta 10l hilloa. Vielä löytyy reilusti pakkasesta sekä hillona kellarista.