Hei,
Onko kukaan innokas taimitarhoilla / puutarhaliikkeissä käynyt huomannut, josko myynnissä olisi ollut pensaspuolukkaa? Hakusessa olisi erityisesti ''piikkiö'' lajike, häälahjaksi pitäisi saada :)
Muutamasta taimistosta (Kauppila, Blomquist) olen jo kysellyt, mutta eipä ollut onnea.
Löysin kaksi puolukantainta tässä keväällä satumalta erään taimitarhan alelaarista, ja nyt niissä on muuan marjakin kypsymäsä. Siipon puutarhalla (Kalajoella) on tietääkseni myynnissä myös sitä varsinaista pensaspuolukkaa, jota kysyit, lajikkeita Sussi ja Sanna.
Puolukkaa…puolukkaa…olen pakastanut, kokonaisena, survoksena ja keittänyt hyytelöä, hilloa ja niitä vaan on niin kauheasti tänä vuonna että miten niitä voi olla keräämättä, no ei mitenkään.Eipä tämä ilmaston muutos ainakaan luonnonmarjoihin ole miinusmerkkisesti vaikuttanut.
Ja ne on niin kamalan hyvän makuisia marjoja ettei ilman puolukkahilloa pysty elämään! Sain tänään lisää lasisia säilöntäpurkkeja, joten taas pääsen takaisin metsään puolukoita keräämään. Jeee!
Olimme tänään sienessä. Siinä sivussa ihan vähän myös puolukkaa… olen samaa mieltä Lumin kanssa, niitä vain ei voi olla keräämättä kun ne ovat niin punaisia, niin kauniita ja niin houkuttelevia.
18 litraa olen keittänyt puolukkahilloa tänä syksynä. Metsissä on kyllä puolukka, mutta ei niin hyvin kuin muutamana aiempana syksynä on ollut.. Sitäpaitsi, eivät kasva niillä aiemmin hyvillä paikoilla vaan ihan muussa metsätyypissä.
Ajatella tämä on minun ensimmäinen vuosi kun sokerin kanssa hilloksi keitin,se onkin hyvää, ennen olen aina kaiken pakastanut.Ongelmana on mehu, vaikka pakkasenpuremista sitä mehumaijalla teen ja en keitä niin pullosta sitä ei saa ulos kun tikun kanssa, aina se hyytyy?
Oliskohan puolukassa luontaisesti pektiiniä(?), joka kuumennettaessa tekee tuon hyytymisjutun. Puolukoista tehdään yleensä viinihapolla tuoremehua, joka säilyy hyvin.
Puolukkasuosikkini on aina ollut sokerilla keitetty hillo ja etenkin siitä pullataikinan päälle tehty piirakka (kuten ustikkapiirakka).
Pääosa kuitenkin syödään sellaisenaan pakastettuna aamujogurttipirtelön joukossa. Desi päivässä joko puolukoita tai mustikoita, välillä molempia.
Onhan niissä, sellaisena "ei ihan kypsänä" kun kerää, ei tarvii laittaa mitään hyytelöimisaineita. Hyytelöityy omilla aineillaan:) Meillä puolukat on kuumimmissa rinteissä jo ihan kypsiä mutta varjoisammassa paikassa ovat alapuoleltaan vielä vaaleita.
Kaksi ämpärillistä olen kerännyt, yhden itselle ja yhden äidille. Lisää keräilen sitämukaa kun kypsyvät.
Niin, ja säilöntä aineitakaan ei tarvita kun vähän survoo niitä, säilyvät sinällään lasipurkeissa viileässä.
Mitenkäs sitä puolukkahyytelöä teette?
Kattilaan pikkutippa vettä, puolukat ja sokeria sinne. Keitellään pienellä lämmöllä parisenkymmentä minuuttia. Hyytymistä voi kokeilla aina välillä tiputtamalla sitä kattilaan tulevaa mehua kylmälle lautaselle. Kun alkaa siinä jähmettymään on valmista. Näin meillä…
Kirjoita tähän -jahas, mikäs nyt…
Kauniita on puolukat ja jäkälän vieressä tertut! Pari sankollista poimin vaeltamasta tullessani. Hurjasti on puolukoita, mutta vasta aurinkoisimmilla paikoilla täällä kypsiä.
Siirsin mustikka-ketjusta pari viestiä tänne puolukkaan.
Koe-erän poimin minäkin pari päivää sitten puolukkaa ja kuivasin kuivurillisen. Onnistui ihan hyvin, joten taidan myöhemmin kuivata lisää. Loput sitten murskana kellariin kun ei pakkaseen ole toivoakaan saada mahtumaan.
Tänään aamupäivällä hain taas sangollisen. Aiemmat olen keitellyt hilloksi. Kaupan hillot on ihan liian makeita minun makuuni eli senkin takia on pakko tehdä itse. Ja muutenkaan en osaa jättää luonnon antimia keräämättä jos niitä tarjolla on.
Tämän sangollisen ajattelin pakastaa pienehköissä annospusseissa jotta on tuoretta puolukkaa otettavissa kun tarvetta tulee. Viime talvi oli surkea kun niitä ei ollut, täytyy pitää huolta ettei niin käy toiste.
Meilläkin kerätään niin mustikoita kuin puolukoitakin enemmän kuin yhden talven aikana tarvitaan, koska seuraavasta kesästä ei ennalta tiedä tuleeko marjoja vai ei. Pakastan kokonaisina litran pusseihin ja pakkasen puremista puolukoista teen mehumaijalla mehua.
No metsät oli jälleen tyhjennetty, ärrrrrr. 3 kiloa tuli
Mä kävin koukkimassa tuossa viitisen litraa , tunnin sisään lähdöstä olivat putsattuna odottamassa kotiinlähtöä