Meillä käytetään margariini rasiat pakasterasioina. Litraset muoviset hillopurkit menee autotalliin, ne kun kestävät liuotinta ym. myrkkyjä vaikka pensseleiden liotuksessa. Meillä tulee kauheesti shampoo- ja pesuainepulloja. Ne vie roskiksessa kauheesti tilaa. Pakkauksissa tulevat styroksit on ärsyttäviä, ne ei mahdu edes kerta kuukaudessa tyhjennettävään sekajäteastiaan.
Mun tuli mieleen, että lapsena huvikseen sulatettiin uunissa jogurtti ja viili purkkeja. Tuli pyöreitä tasaisia lätkiä, joissa oli purkin kuvio kutistuneena. Sillai menisivät ainaskin pieneen tilaan, vielä kun kaikki nuo pesuainepullotkin sais jotenkin sulatettua.
Pesuaineiden käyttömääriä voi pienentää ja tulos on yhtä hyvä. Valmistajat suosittelevat oman etunsa vuoksi suuria annoksia. Purkitkin vähenee.Pienikin ekoteko on hyvä teko.
Minä olen ratkaissut shampoo pullo ongelman hakemalla kampaamoliikkeistä neljän litran shampoo kanistereita. Tulevat halvemmiksi kuin pienet pullot ja kanistestereille tuntuu aina löytyvän jotain jatko käyttöä.
Ainakin Body Shopissa on ollut mahdollisuus ostaa omaan pulloon isommasta astiasta shamppoota ja hoitoainetta, en ole varma onko vieläkin?
Jyväskylässä olevasta Ekolosta ja Helsingin Ruohonjuuresta saa omaan pulloon pesuaineita, tiskiaineita, shampoota yms.
Minä kyttäilen noita pakkauksia kanssa. En ymmärrä, että kymmenen leikkelesiivua pakataan paksuun muovirasiaan. Tai että kaupasta saa juotavaa jugurttia pakattuna paksuun muovipulloon. Sain raivarin kotona, kun mies osti sellaista sokerilisäainejuomaa sellaisessa pakauksessa. Jos haluaa juotavaa jugurttia, niin sitten se tehdään ihan itse pakasteen marjoista ja maustamattomasta jugurtista joka ostetaan kierrätettävässä kartonkipakkauksessa. Ärsyttäviä on myöskin pikkiriikkiset gefilus(?)pullot. Yksi kulaus ja muovipullo roskiin.
Mulla on aina silloin juotavaa jugurttia, kun litran purkki tyhjenee - huuhdon sen mehulla ensimmäiseksi.
Aamupäivällä erikseen etsin, voiko jonnekin keräykseen kierrättää niitä elintarvikemuovipakkauksia, mutta ne kuuluisivat energiajätteisiin, joita kerätään vain kaupoilta. En minä ainakaan niin paljon tarvitse kylvökippoja, että jokaisen astian säästäisin.
Mutta huoliini tulin yhä edelleen lueskellessani vieläkin sitä Niksipirkkakirjaani: kovasti paljon ohjeita perunalastuputkiloista, “joita lapsiperheisiin kertyy paljon”. Miksi ihmeessä lapsiperheissä kertyy paljon noita putkiloita? Minusta ne ovat äärimmäisen heikkoa ravintoa tai naposteltavaa lapsille. Myös pyykkiä pestään ilmeisen paljon pesupalloissa, koska niille joillekin pusseille oli myös paljon niksejä. En ole koskaan ostanut niitä palloja enkä astianpesukoneeseen niitä tabletteja.
Pikkuhiljaa vakiokauppani kassat ovat oppineet, etten halua muovipussia banaaneille tai pesupulverille tai millekään, mitä itse en ole pussiin ostanut.
Yli kaiken muun tolkuttoman kulutuksen nousee minusta ne puolen desin “terveysjugut” yms jotka on pakattu muovisiin pulloihin! Tolkuttoman kallista(asiakashan ne maksaa) ja todella huolestuttavaa suuntausta. Semmoisiako koko perheen pitäisi juoda joka paivä? Siinä täyttyy jo yksi roskis pelkästään niistä. Kyllä ne ois yhtä hienoa terveysjuomaa isoissa kartonkipakkaukissakin, siitä vois kaataa sit.
Kampaamon shamppoota tarvii paljon vähemmän kun kaupan. Rahaa minulla ainakin lopulta säästyy ja pulloja kanssa. Ostan isoissa pumppupulloissa shamppoot ja hoitsikat.
Minua on myös pitkään mietityttänyt nämä pakkausjutut. Kuluttajia syyllistetään jätevuorista, ym. jutuista. Kuitenkin, mitään et saa kaupasta, ilman, että se olisi moneen kertaan pakattu. Ihan mittömätkin jutut tarttee puukot ja sakset ym, että saa avattua. Kyllä se kaikenlainen luonnon. ym säästäminen on lähdettävä ylemmältä tasolta. Hirveä pakkausten käyttö saatava aisoihin. Pitkään myös mietin, miten ihmeessä ne muovirasiat saa kasaan edes. No nyt kokeilin niiden liiskaamista siten, että leipomisen jäljiltä oli uuni kuuma/lämmin, niin laitoin markis-rasioita kansineen päällekkäin pellille käytetyn leuvinpaperin päälle, toisen paperin sitten rasioiden päälle ja uunivuoka painoksi. Jonkin aikaa oltuaan noin 150-175* oli hyvin litteä lätyskä papereiden välissä joka ei paljon tilaa vie. Ei tullut käryäkään, kun ei ollut liian kuumana
Ennen kun kyläkaupasta osti irtomyynnistä kaiken lihan ja leikkeleet ei jätettä meiltä juuri tullut. Nyt sen määrä on järkyttävää. Ostaisin mieluusti pahvipakkauksiin pakattua ruokaa ja pesuaineita.
Suurin osa keittiön kaatopaikkajäteastian täytöstä tulee juuri noista leikkelerasioista. On vaikka minkä muotoista vimpulaa ja kuppia, joita ei saa menemään toisten kanssa sisäkkäin. Kunnolla laatikkomalliset esim. margariinirasiat tai jugurttipurkit menee kumminkin sisäkkäin tiiviisti. Tosin margariinia kuluu aika vähän, eikä meillä osteta purkkijugurttia kuin tosi harvoin, yleensä vaan litran tölkeissä.
Joskus kyllä tosiaan ottaa päähän kun pari päivää sitten astia on tyhjennetty, ja taas se pursuaa yli…
Meillä menee margariinirasiat ja niiden kannet tiskin kautta leikkuuseen: niistähän saa sopiviksi suikaleiksi leikkaamalla maailman ainakin toiseksi parhaita nimiliuskoja taimipurkkeihin. Yhdestä Becel-purkin kannesta jo kuusi kipaletta!
Minä leikkaan nimiliuskat valkeista jätskipurkeista. ![]()
Poppius, niistäkin meilläkin! Niitä vain meillä tulee harvemmin.
Ja sitä muuta sitten… kaikki talouspaperien yms. rullat, paperiset leipäpussit, tyhjät tupakka-askit (jos saisin määrätä, niitä ei talossa oliskaan tai tuliskaan), kuiva-aineiden pahvipakkaukset, huuhdellut maitotölkit yms. kulkevat mökille ja takan tai saunan pesän sytykkeiksi. Joku saattaa ihmetellä, kun viikonlopun viettoon lähtiessämme pakkaamme autoon myös kassillisen “roskaa”, mutta siinähän ihmetelköön.
Meilläkin poltetaan puun seassa kaikki pahviset ja paperiset roskat, ja maitotölkit. Se pienentää huomattavasti jätevuorta.
Olen kuullut jostain, ettei maitopurkkeja saisi polttaa takassa tai saunassa. Kuulemma se "vaha" joka tekee purkeista nesteenkestävän, voi tarttua hormiin. Tämä voi aiheuttaa palovaaran ajan kuluessa. En tiedä onko totta, mutten minä ainakaan uskalla niitä takkaan laittaa. ![]()
Olen kuullut saman kuin Viippu, sen takia met poltamma maitopurkit ulkosaunan takana illan pimetessä =)
Pieniä määriä saa polttaa. Mutta eikö niille parempi paikka ole kartonkikeräys?
Jadeliila "lopettaa" maitopurkit saunan takana ![]()
![]()
![]()
Margariinirasiat ovat hyviä pakasterasioita. Kestävät koneellisen pesunkin.