Purkkien ja pakkausten hävittämisestä / uusiokäytöstä

Talven ensimmäisen lumipyryn vähitellen yltyessä mieli vaeltaa pois puutarhasta.

Onko kukaan keksinyt aparaattia, vanhaa tai uutta, jolla saisi tarpeettomat muoviastiat ja muut pilkottua pieniksi?

Vaikka osan viilipurkeista ja muista käyttäisikin johonkin niitä kertyy aika tavalla vielä roskiin jossa ne vievät ehjinä paljon tilaa.

Alkuperäinen kirjoittaja: D.formosa

minä yleensä pistän niitä purkkeja sisäkkäin, tai sitten jätän ne roskikseen niin päin, että niihin sisälle saa työnnettyä helposti jotain muuta roskaa.

Jos noita purkkeja (esim jäätelöpakkauksia, joissa on paksuhko pehmeähkö muovi) ei ole hirveitä määriä, niin meillä ne leikataan nurkista auki ja pohja irti. Näin tulee viisi sileää irtonaista viipaletta, jotka asettuvat litteästi päällekkäin roskiksessa. Kyllä tuo emizzun tapa pinota sisäkkäin torniksi on muutoin paras tapa.

Minä leikkaan kahtia kaikki muovipurkit ja laitan puolikkaat sisäkkäin. Polttovoimala aloitti toimintansa muutama viikko sitten melkein tuossa meidän nurkallamme, joten kaikki roska menee nykyisin sinne. Ihan vain siksi leikkelen purkit, että ne vievät vähemmän tilaa roskapussissa leikattuina.

Ekologinen tapa on tehdä itse viiliä vaikka niissä kaupan viilipurkeissa, kansiakin luulisi niihin olevan saatavilla ja ostaa jogurtti litran purkeissa. En tiedä onnistuuko viilin teko talvella, mutta kesällä onnistuu.

Minä käytän kaikkia kannellisia muovirasioita pakastusrasioina niin kauan kuin ne kestävät pestä ja käyttää, pukkijogurttisangot ovat kätsiä puolukkahillan ja sienten säilömiseen, mehuakin olen niissä pakastanut.Sitten aikanaan sisäkkäin ja roskiin tai poltetaan itse, ei tietenkään uunissa…

Halloota, Dee, enshättään tuli mieleen oksasilppuri, mutta mahtaneeko kuitenkaan toimia…? Ja olisiko hyvän laitteen väärinkäyttöä?

Intopii ja muut: näitä kikkoja käyttelen minäkin. Oksasilppuria olen myös miettinyt, mutta en vielä kokeillut. Jahkas kelit lämpenee niin teen vielä senkin vaikka sisäänmenoaukko asettaakin vaatimuksia pilkottaville palasille ja edellyttää saksimista tms. JOS muovista saisi mursketta niin se ehkä kelpaisi jo jollekin uusiomateriaaliksi.

Uskomatonta, mutta totta. Juuri mietin minäkin jotain keinoa noiden tyhjää tilaa vievien muovikippojen litistämiseen, mutten keksinyt. Kaatopaikalle lähtee meiltä hurja määrä tyhjää ilmaa…

Meillä tällä hetkellä on lisäksi melkoisen huonon mallinen sanko kaatopaikkaroskispussille. Sen pitäisi olla esim. A3 tai edes A4 tyyppinen. Saisi jauheliha- yms. lihapakkaukset sisäkkäin. Jatkossa ehkä parempi olisi ainakin pyyhkäistä mieluummin paperilla ne pakkaukset suurin piirtein puhtaiksi eikä niinkään huuhtoa kuumalla vedellä hajun välttämiseksi.

Sellainen pöydällä pidettävä paksuteräinen leikkuri olisi kätevä. Ehkä. Saksilla on hankala noita kovamuovisia leikata kulmistakaan auki.

No jospa jollain on jo ajat sitten välähtänyt?

Meillä poltetaan kuiva paperi ja pienpahvi pannuhuoneessa ja talo ja vesi lämpiävät samalla, mutta viimeksi kovalla työllä kissanruokalaatikkoa pienistellessäni siinä samalla mietin, tulisiko siitä kenties miten helposti vaikkapa hyvä cd-hylly tai foliolla vuorattuna kaktuskasvattamo :}

kannattaa jättää kauppaan sellaiset tavarat, missä on pakkaus pääasia. En koskaan osta leikkeleitä, mitkä on rasioissa..Keksitkin on monesti pakatu monilokeroisiin rasioihin. Pitäkööt keksinsä. Lihatiskillä haluavat aina laittaa kaikki muovirasioihin, jopa kotijuustonkin. Kun sanoin haluavani muvipussiin, myyjä vielä intti," jos menee rikki".Sanoin salaattiin tarvitsevani. Miksi minu n pitää selitellä ,jos en halua rasiaa+ Sanon kyllä aina, että se vie roskiksessa tilaa.Honkkarista ostin kerran jonkkun isomman koneen, jossa oli styroksia ym paljon. Kun halusin jättää ne kauppaan, myyjä sanoi, että ne kuuluu asiakkaan viedä pois. Pihan roskikseen kylläkin laitoin. K-raudassa taas myyjä jopa auttoi purkamisessa ja hoiti jätteet.Asiakas määrää. Pitää vaatia ja valittaa ääneen jäteiden määrää. Asiakas ne turhat pakkaukset kuitenkin maksaa.Jos naristaan yhdestä rikkonaisesta keksistä, niin teollisuus pakkaa varman päälle.Ekologinen ajattelu olisi tässäkin hyvä ja se lähtee jokaisesta itsestä.Pienet jälanjäljet kunniaan.

Olen myös huomannut että kaupan kassalla halutaan tunkea kaikki erillisiin pikku pussukoihin. Pakasteet, vaatteet, pikkuostokset ja joskus jopa suklaapatukat tungetaan kassalla vielä erilliseen pussiin. Joutuu siinäkin selittämään että en halua niitä pusseja yhtään enempää kun on pakko. Hedelmäpussit jo meinaa hukuttaa alleen vaikka aina laitankin useaa lajia yhteen pussiin.

Nuo jauheliha ja muut rasiat kyllä minulla menevät uusiokäyttöön siemenkylvöihin. Lisäksi olen leikellyt niistä merkintäsäleitä.

Nuo salaattikipot kaupoissa ovat myös sellaista materiaalia, että kestävät myös astiapesukoneen ja käytän niitä myös uudestaan. Aikamonessa kaupassa on siirrytty biohajoaviin kasseihin. Itse käytän niin paljon kuin mahdollista kestokasseja, joita olen ostanut varta vasten. Muovikasseista tuleekin aika-ajoin jopa pulaa.

Mulla on pärekori maitopurkeille ja helposti särkyvälle ja kangaskasseja. Kaalin päällimmäiset lehdet otan kuitenkin pois, joten niitä en pussita ollenkaan, enkä pomeloita tai banaaniterkkua. Yleensäkkään mitään suurta, joka kuitenkin kuoritaan. Hedelmäpussit taas lähtee roskiin, kun niissä viedään lasipurkit ja metallit.

Ohuesta kankaasta kannattaa ommella hedelmä pussit ja ottaa mukaan kauppaan. Punnitse hedelmät ilman pussia ja punnituksen jälkeen pussiin. Pussien kylkeen voi halutessaan kirjoa tai kirjoittaa hedelmän mitä siihen laittaa. Voihan noita muovisia pusseja ottaa kotoa mukaan uudelleen kaupassa käytettäväksi. Siis niitäkin pieniä hedelmäpusseja. Otetaanhan ostoskassitkin mukaan.

Minäkään en koskaan pussita muuta kuin pakollisen. kauhulla katson kun toiset pussittaa yhden paprikan sitruunan. sit uus pussi ja banaani sinne…

Meillä menevät hedelmäpussit uusiokäyttöön. Pakkasesta otetaan aina pari palaa leipää sulamaan pussiin tarpeen mukaan. 2 hgen taloudessa leipä kuivuu muuten. Loput pusseista menevät kissankakan keräykseen (muuten pitäisi vaihtaa puolityhjä keittiön roskis päivittäin). Tekisi mieli välillä kaupassa huutaa, että ei, en heitä näitä pusseja suoraan roskiin, vaan hyötykäytän niitä!

Muut ostokset pakataan koriin ja kangaskasseihin. Mielestäni ne biohajoavat kassit hajoaa liian helposti.

Sand, niitä muovipurkkeja myös kulmista auki leikellessäni (:-)olen miettinyt sellaista mahdollisuutta että jonkin olemassa olevan vehkeen moottorin voisi muuttaa jotenkin tähän kovien muovien murskaamiseen.

Ehkä paperisilppuri? “Sisäänpainoaukon” pitäisi vaan olla noin viilipurkin mentävä: luukku/hampaat kiinni, sähkömoottori päälle ja lits ja mursk ja muovisilppu putoaisi alla olevaan säiliöön. Toimistojen paperisilppurit on sitä kokoa että mahtuisivat olemaan keittiössä.

Minä käytän kans monin tavoin uudestaan kaik pussit, liikaa on silti. Biohajoavat kassit on sontaa mutta käytän niitä silti jos ostan puseja, kannatuksen vuoksi!

Muovipussien välttely, uusiokäyttö ja litistäminen roskiksessa on helpohkoa.Tässä on nyt ongelmana kovemmista materiaaleista tehdyt kipot ja kupit jotka eivät häviä/litisty uusiokäyttämällä ja jotka vievät tilaa roskiksessa.

minä en onneksi joudu niiden kanssa tekemisiin… Kasvisruokavalio tainnee olla pelastukseni!