mun vauveli sai kylmää kyytiä meidän ukolta… oli kaatanut kukkapöytä viritelmän ja puukaktus katkesi… “pieni” kiukku iski ukkoon… onneks sain sen juurtumaan ja nyt uudestaan mullassa… toivottavasti rupeaa kasvamaan vielä…
Sain Pirjoh:lta 2 oksaa huhtikuun lopussa, reilu viikon kuluttua siitä niissä oli jo tosi isot juuret ja
tässä 13.5.08 näkyy uusia alkuja, yksi alku piilossa lehden takana
tässä tänään 22.6.08
: ) hyvin näyttävät lähteneen…
kukkiiko puukaktus??
Iesteri, en usko että kukkii kotioloissa , meillä se on ollut varmaankin yli 10 vuotta , eikä mitään ole näkynyt. Mutta sen uudet lehdet ovat kuin kukkia, kauniin punaisia. Näin se kerran kukkivana Turun kasvitieteellisessä , oli kaunis kukka.
Mulla alkaa "kyllästyttää" puukaktukseni koko - höh!?! Siitä saa alkuja jos joku haluaa! YV:llä tavoittaa parhaiten.
Ymmärtääkseni puukaktus on helppo lisättävä. Lähteekö se yhtä hyvin kasvamaan latvapistokkaasta kuin oksastakin? Kertokaas te, joilla on enemmän kokemusta!
Mullakaan tämä "vanhus" ei ole vielä kukkinut, mutta rento kasvutapa ja värikkäät lehdet + nopeakasvuisuus ovat kyllä syitä kasvattaa puukaktusta - en enää luopuisi siitä ihan vähällä!
Viimekesänä saatu pistokas kasvattaa nyt uusia kauniin värikkäitä lehtiä ensin luulin kukkanupuksi alkuvaiheessa
Puukaktukseni juuri kuvattuna.
Alkuperäinen kirjoittaja: öljylamppu
Onpas sinulla upea puukaktus,mulla vasta pistokas ,menekö kauvankin et omani olisi noin upea kasvi ,sinun taitaa olle jo nuutaman vuoden ikäinen .
Tulee kaksi vuotta ikää nyt kesällä. Laitoin aika tuhtin mullan ja kasvaneet tänä keväänä valtavasti, kastelua ja lannoittelua säännöllisesti.
Ai jaa et niin nuori vielä,minä arvutin 4-5 vuotta sille.Sehän on sitten nopeakasvuinen,ehkä minunkin on 2 vuden päästä yhtä upea kasvi toivottavasti
Kyllä sinun kasvisi kasvaa varmasti, kunhan muistat kastella ja lannoittaa sitä:)
Mun pitäis irrotella puukaktukseni makkarin verhoista ja muuttaa se alakertaan. Ajattelin laittaa sen samaan suureen altakasteluruukkuun limoviikunan kanssa ja opettaa kiipeämään kaveriinsa eikä verhoihin. Mutta kiipeileekö puukaktus syntysijoillansa puissa vai onko nimellä yhteyttä lainkaan moiseen toimintaan?
Sepä ei ollutkaan ihan yksinkertainen juttu. Yksi lonkero oli kasvanut pitsikapasta läpi ja jakaantunut sen jälkeen kolmeksi haaraksi, joten jouduin ottamaan esiin sakset. Ei siirtynyt ehjänä, ei
Verhon kai leikkasit?
Pakko oli molempia leikellä Tulipahan otettua samalla verhot pyykkiin.
Miten sinä öljylamppu olet saanut pereskiasi noin monihaaraiseksi?? Vai onko siinä useampi pistokas samassa purkissa? Minulla kasvi kyllä kasvaa vaikka metrin, mutta kun leikkaan niin se kasvattaa taas vain yhtä uutta versoa metreittäin
Ai kun hauskanoloinen kasvi! En ole ennen nähnytkään. Siis onko oikeasti kaktus? Kiinostaisi saada tuollainen itsellenikin! Jos jollakulla olisi antaa ylimääräinen pistokas, niin ottaisin ilomielin vastaan
Postimaksun maksan kyllä. Vaihdokkeina ei oikein mitään ihmeellistä taida olla: kultaköynnös, kissusta, maljaköynnös, sinilyijykukka, joulukaktusta, valk. marraskuunkaktusta, punaista marraskuunkaktusta…tällaisia ihan tavallisa, mutta jos joku tai jotkin kelpaa, niin laitan tulemaan!
Vastata voisi tuonne yksityisviestin puolelle vaikkapa:)
Tuossa kuvassa nyt on kaks pereskiaa päällekkäin, siis puolenmetrin välein eri ruukuisssa, toinen ylempänä, toinen alempana. Tuo haaroittuminen kai johtuu siitä että tuo toinen kasvi on tuon toisen kasvin pistokas ja innostui haaroittumaan kun leikkelin pistokkaita, tuon haaroittumista en tiedä, kai se ajatteli että haluaa olla vähintään yhtä kaunis ja alkoi kilpaileen tuon toisen kans:)