Puukaktus, Pereskia

Olen näköjään unohtanut laittaa nimet kuvan alle eli vasemmalla P. grandiflora, keskellä P. aculeata ja oikealla P. sacharosa. Olisi mukava tietää, että onko kukaan saanut Pereskiaa kukkimaan?

Ei niiden kukittaminen täysin harvinaislaatuinen temppu pitäisi olla… eräässä opettajanhuoneessa oli suuri pereskia. Se näytti kukkivan aina keväällä. Aika hurjan näköiset okaat, kuin keihäät sillä oli… kunnioitusta herättävä kasvi.

Kiitos vastauksesta. Nuo varmaan sitten kukkivat vasta vähän vanhemmalla iällä. Kasvuvauhti on ainakin nopea. Leikkasin tuon sacharosan 2,5kk sitten ja se on kasvanut yli 30cm lisää pituutta sen jälkeen. Piikit näistäkin löytyy kaikista. Tosin vielä aika lyhyet, mutta todella terävät, joten ruukun vaihto ei ole mitään mukavaa puuhaa.

Hieman on puukaktuksille tullut pituutta lisää elokuun jälkeen ja nyt kasvaa kunnon piikit P. aculeatassakin.

kuva

Mun puukaktus alkoi juromaan alkukesästä, ja katkaisin siitä pistokkaista joista yksi juurtui…eli alussa ollaan taas.

Minkä ikäisenä noin suunilleen yönkunigattaren voi odottaa kukkivan?

Kukkiiko pereskia? Nuo lehdet on kyllä kauniit mutta muistan jossain nähneeni sen kukkivan, ei ,kuitenkaan täällä…

Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka

“Puukaktukset on 25 lajia käsittävä kaktuskasveihin kuuluva kasvisuku, joka on peräisin eteläisestä Meksikosta Uruguayhin ja Boliviaan ulottuvalta vyöhykkeeltä.
Puukaktukset ovat piikikkäitä pensaita tai köynnöksiä, joilla on suuret lehdet, puutuva varsi sekä näyttävät kukinnot.
Tieteellinen nimi: Pereskia
Yläluokka: Pereskioideae
Taksoni: Suku
Heimo: Kaktuskasvit Cactaceae
Wikipedia”

Kopioin nämä tiedot, ja mieleeni pälkähtää ajatus koskien Sohvakukan mietintää, että jos lajeja on peräti 25 niin voisi melkein olettaa, että toiset niistä ehkä kukkivat hanakammin kuin toiset? mutta missä olosuhteissa se taas tapahtuu… siihen en arvaa ottaa kantaa sillä minulla ei ole kokemusta puukaktuksista kuin tuo mitä olen tuossa edellä laverrellut aiemmin, mutta nyt voisin sellaisen hankkia omakseni jos jossain sopivan taimen näen.