Puutarhakalusteita valitsemassa

Millä perusteella valitset puutarhakalustosi? Ulkonäkö, hinta vai onko ehkä vielä jotain muitakin syitä?

Puutarhatuotteissa edelleen sademetsäpuuta

Mäntyä ja koivua suosin materiaalina.

Materiaali, hinta ja tyyli varmaan ne tärkeimmät. Ruotsalaista tekoa ja mäntyä on meidän kalusteet. Olisi vaan pitänyt kokeilla paremmin ennen ostoa. On hieman liian matalat tuolit pöytään nähden. No, lyhyempi matka mättää ruokaa suuhun.

Kaluston pitää olla helposti puhdistettavissa meidän tapauksessamme joko vaahteran kukista tai neulasista tai männyn siitepölystä ja pitää sen kestää vettä sekä olla kevyehkö siirtoja varten, mutta ei sen saa tuulessa keikahdella. Isolla pihapöydällä on kiva pestä mattoja kesällä pihalla ja pöydän keskellä on hyvä olla päivänvarjoa varten valmiina reikä.

Mi tykkään teräsputkesta.. ja niistä valurautaisista tai ainakin siltä Näyttävistä kalusteista varsinkin jos ne on pintamuokattu näyttämään kuluneilta ja vanhoilta ja niissä on koukeroita ja kaikkea romanttista. Mitään valkosta pintamaalia en niihin kyllä siedä.. tummanvihreä, -harmaa tai ihan musta on min värit jos kalusteita pääsisin valkkaamaan.

Puun kanssa olen niin totaalinirso ettei siitä mitään tulis :D Tahtoisin ensinnäkin tehdä ne ITSE sellaisesta lehtikuusesta jonka kasvupaikan olen nähnyt :D Yritä siinä nyt sitten ostaa puutuolia puutarhaan.

Puutarhakalusteita olen katsellut itsekin, sellaiset pitäisi tänä kesänä hankkia.

Mieluiten ottaisin kotimaiset ja mäntyä olevat (mänty kestää sademetsäpuulajeja paremmin aurinkoa ja vaihtuvia sääoloja) mutta...

.. miksi kotimaisten mäntypuisten terassikaluseteiden pitää olla niin "karua" viimeistelyä? Monet näyttävät ilman pehmusteita siltä kun ne olisi kuormalavanpaloista kasattu. Eikö voisi olla vähän sirompaa viimeistelyjälkeä mutta silti tukevaa?

Asun tosi tuulisella tontilla, ja tukevuus ja säänkestävyys on kaksi tärkeintä kriteeriä. Sen jälkeen tulee ulkonäkö, ja valitettavasti en anna useimmille kotimaisille kovin hyviä tyylipisteitä. Työn jälki ja viimeistely on kertakaikkisen onnetonta.

Minä olen nähnyt sellaisia pyöreälinjaisia mäntykalusteita kuin joskus 70-luvulla muinoin. Sellaisesta itse haaveilen. Ja Aallon auringonkukkapöydästä. Kyllä niitä tehdään, pitää vaan malttaa etsiä (no meidänkin kirkonkylässä on yksin puuseppä joka kaiketi tekee niitä pyöreälinjaisia kalusteita, en ole kyllä ihan varma, salaa olen kurkistellut.)

Valitettavasti wera samaa mieltä kanssasi että mielellään sitä kotimaista ostaisi mutta ulkonäköseikka ainakin meillä ratkaisee. Mä en vaan halua mitään kauhean raskaita pihakalusteita, varsinkin kun pöytä pitää olla pitkä ja tuoleja väh. 8 kpl. No, vielä on kyllä aikaa muuttaa mieltä, juhannuksen jälkeisiä alennusmyyntejä tässä vasta odotellaan naurua

Ostin pari päivää sitten puutarhavarjolle jalustan. Varjon keppi on nelisen senttiä paksu ja kaupassa olleet metallijalat olivat liian ahtaita sille, joten hieman epäillen valitsin muovisen hiekalla ja vedellä täytettävän version, jossa oli isompi kolo kepille. Pettymysten pettymys! Eihän se muovi ole riittävän jäykkää. Täytin sen hiekalla ja vedellä ja se on riittävän painava, mutta muovi taipuu muodostaan ja varjo kaatuu! Eikä edes ole ollut tuulista... Harmittaa niin kovasti kun sää on nätti ja olisi kiva istua varjon alla.

Rivaripiha, tee se jalusta ite! Niin miekin tein.
Kävin lähikaupasta ison pelitisen kurkkupurkin (vai oliko se punajuurta..)ja maalasin sen. Mies etti sopivan kokoisen muoviputken, johon toiseen päähän pisti kolme ruuvia läpi( siis ne kannat sinne putken sisäpuolelle). Putki seisomaan purkin keskelle, ruuvit tietenki pohjalle ja kiviä purkkiin. Sitten vaan sementtiä sekaan ja pintaan koristeeks laitoin kiviä.
Onpahan tukeva jalusta, ei ihan pienet tuulet kaada! Saapi koristella mieleisekseen eikä maksa paljon!

Oletteko nähneet tänä keväänä missään myynnissä tämän mallisia tuoleja): http://www.huuto.net/kohteet/aurinkotuolit-carlsberg--3-kpltta/358790376

Kankaassa olevaa tekstiä en kaipaa no, vaan mallia: hyvä istua ja taittuu täysin kasaan. Meillä kestivät edelliset tuolit 14 vuotta, sitten kangas repesi. Riittävän halpaa ja lujaa kangasta ei löydy, niin että ompelisi runkoihin uudet päälliset.

Turvatyynykangas ei maksa paljon ja onvahvaa (halkokasseja tekevät). Tekokuitua ja värinä vain vaalea sininen.

Kiitos vinkistä Valtsu. Mistä esimerkiksi moista kangasta voi ostaa? En löytänyt googlailemalla tietoa.

Palakaupassa, joka myy myös matonkuteita on tuota Joensuussa ollut jakuvasti, löytyisikö jotain vastaavaa.