Puutarhalehdet

Mie just lopetin Viherpihan tilauksen.

Mä tilasin kans (ja peruin tarjouksen päättymiseen) vain sen kalenterin vuoksi. Huono lehti ja pohjanoteeraus lisätä sitä kangaskrääsäosioo puutarhalehteen! Katsoin, että irtonumerohinta 7,90 €. En ostas. Tarjouspätkänä tilaan, jos sattuu olemaan joku mielenkiintonen kirja tilaajalahjana.

Niitä parinkympin tarjouksia on tullut jonkun sopivan tilaajalahjan takia tullut tilattua - niin ja voihan lehdelle aina antaa uuden mahdollisuuden “tehdä uusi vaikutus” lukijaan… harmi vaan suunta on ollut alas - ei ylös päin :/. NIin mielelläni kun aiheesta lukisinkin ja lumen keskellä katselisin kuvia rehevistä vihreistä pihoista…

Minulle on tullut vuoden verran Allers Trädgård ja minusta hintansa väärtti.

v. 1998, asuessani silloin kerrostalokaksiossa satuin löytämään kirjastosta Allt om Trädgård -lehtiä, ja villiinnyin täysin!  Lainasin niitä pinon kotiini ja ihastelin aivan uudenlaisia ideoita ja inspiraatiota herätteleviä kuvia ja juttuja. Tuli vaikutelma, että Ruotsin puolella puutarhaharrastus oli silloin aika paljon pidemmällä kuin täällä Suomessa. Vanhat perinteeseen pohjautuvat säännöt puutarhanhoidossa sai jättää taka-alalle ja ryhtyä kokeilemaan, yhdistelemään ja hulluttelemaan ihan uusia juttuja puutarhassa!
Tuli se puutarhasta olohuone-suuntaus, tuli terasseja, paviljonkeja, verhoja, tyynyjä ym. Itse en sitä ole koskaan oikeastaan toteuttanut mutta sellainen vapauden tunne tuli!

Sittemmin olen pitäytynyt ensin Viherpihan, sitten Kotipuutarha-lehden tilaajana, mutta aina kannattaa katsoa, mitä naapurimaassa on meneillään.

Mä olen ajatellu, että munssa on vikaa, kun en jaksa muuta kuin selata lehden. Molemmat on tullu tilauksena, tällä hetkellä Kotipuutarha, jota olen arvostanu aina enemmän kuin Viherpihaa, kun on puutarhaliiton julkaisu.
Aina odotan , että lehti tulee ja sitten se jää lähes lukematta. Ehkä syy onkin itse lehdessä, samaa vanhaa huttua vähän eri muodossa.
Ja varmaan vaikuttaa sekin, että Pentti on auki päivittäin ja täältä saa lukea reaaliajassa kaikkea mieltä kiinnostavaa ja innottavaa.

Viherpihan mainoksen mukana tuli pussillinen kesämalvikin siemeniä, onneksi avaan aina kaikki kuoret, vaikka jo tiedän etten tilaa.

…kotipuutarhan tyrkkykirjeen mukana tuli pussillinen rucolan siemeniä:-)

Minä olen vielä sen verran uusi harrastaja, että kotipuutarhan lajiesittelyt ovat ihanaa luettavaa. Paritkin kasvit on tullut ostettua kun olen innostunut lehden jutusta. Onhan välillä paljon sellaista, joka ei kiinnosta, mutta on se vaan ihana ottaa iso muki teetä, käpertyä nojatuoliin viltin alle ja avata puutarhalehti.

Alkuperäinen kirjoittaja: Alix

Kotipuutarha on ainoa uskottava, ne muut suomalaiset sisältää nimi- ym. asiavirheitä, sitä en voi sulattaa. Allt om Trädgård on paras, ja saksalaisetkin tosi hyviä

Minun eka puutarhalehti oli PuutarhanABC kera kasvikorttien-79,samoihin aikoihin sain ekan puutarhani.Lehti oli aika vaatimaton kun sitä nyt katselee,noin13kertaa19senttiä,ja noin 16 sivua,ilmestyi kerran kuukaudessa,joitain erikoisnumeroita lisäksi.1982 vuoden lopulla lehti vaihtui Flora&Fauna nimiseksi,ja silloin taisi kasvikorttien tulo lakata.Flora&Faunaa minulla ei olekaan kuin kolme numeroa.
Sen jälkeen tulikin sitten Kotipuutarhalehtiä kestotilauksena,sitä en enään muista minä vuonna aloin niitä tilata.Kaikkia vuosikertoja ei ole säilytetty.Viherpihaa on joskus tullut jokin lyhyt pätkä.
Nykyisin ei tule mitään puutarhalehtiä,ei ole tullut enään muutamaan vuoteen.Jotenkin se on niin sitä samaa.
Kirjastossa joskus tulee joku lehti katsottua,tai kirpparilta ostettua vanha lehti.Omia vanhoja vuosikertoja luin aina ennen talvisin ,nykyisin" roikun "täällä puutarhanetissä.

Ai et muutkii ovat huomanneet Viherpihan ns. amatöörimaisuuden. Lehdessä ei ole paljoo luettavaa, jutut yleensä ns. aloitteleville harrastelijoille, sit on välillä kaikkea muuta asianvierestä olevaa juttua ruokaa ym. ainankin ennen. Eniten lehdessä ottaa päähän se painatus, halpapaperille haaleanväriset kuvat. Kotipuutarha on ollut selvästi parempi.

Alkuperäinen kirjoittaja: David2

Kaipa sitä on Viherpihallakin oma lukijakuntansa, ainakin jos on heidän omaa väittämäänsä uskominen :slight_smile: Kälyni voisi edustaa juurikin tyypillistä Viherpihan lukijaa, häntä ei kiinnosta kasvit sinänsä, vaan hän hoitaa puutarhaansa enemmänkin kokonaisuutena. Katselee mielellään ideoita pihakuvista, rakentelee paljon (esim. punoo tosi hienoja pajutöitä pihalle -hänen pihansa on muuten sata kertaa hienompi kuin minun ;)). Häntä kiinnostaa myös se, mistä voi ostaa trendikkäitä puutarhurointiasusteita, koska sellainen on hänelle tärkeää. Meitä on moneksi, ja lopulta varmaan aika harva pihanomistaja on fanaattisen kiinnostunut kasveista :slight_smile:

Kotipuutarha on minusta Suomen puutarhalehdistä selkeä ykkönen. Se minullekkin tulee.

Nyt mulle tulee  sekä Kotipuutarha että Viherpiha, menin vaan halpaan ton Viherpihan suhteen, ja tilasin, kun luvattiin sitä ja tätä ja neljä Apua, joita sain peräänkin jo huudella, nyt tuli eka. Hinta ei ollut siitä pätkästä kaksinen ja aion sen lopettaa, kuten myös Kotipuutarhankin. Mein schöner Garten on hyvä lehti, mutta alkoi kyllästyttää, kun heidän kasvuvyöhykkeet on ihan eri kuin meillä puhumattakaan engl. Gardener´s Worldistä, joka tuli muutaman vuoden. Ei meillä tosiaankaan kuki narsissit helmikuussa eikä muutkaan sipulikukat pihassa. Taitaa olla noiden lehtien suhteen aina se, että niihin pidemmän päälle kyllästyy, oli lehti mikä hyvänsä. 

Mulle tuli Viherpiha monta vuotta, mut sitten kyllästyin niiden juttujen pinnallisuuteen, ja siihen, kun alkoi samat aiheet toistua vuodesta toiseen. Tosiaan, jos asiallista tietoa jostain viljelyyn liittyvästä etsii, niin Kotipuutarhasta sen varmemmin löytää. David ja Tilhiski ilmaisivat asian hyvin.

Korjaus muffini. Jos asiallista tietoa etsii, niin sen löytää täältä pentistä =D

Minusta se Allt om Trädgård tuntuu jo niin kotoiselta, kun telkkuohjelmien kautta on tutustunut niihin kaikkiin esiintyviin henkilöihin. On Pernillaa, Åkea, Hannua, Gunnelia …

Varsinkin kaikki varjoisan puutarhan kuvat ovat AoT:ssä aivan mahtavan hienoja.

Alkoi tuo allt om trädgård kiinnostamaan, mistäköhän sen saa tilattua, suoraan ruotsistako?

Alkuperäinen kirjoittaja: Alix

Olisko tää tilauskuponki?