Puutarhaohjelmat

Metrisen heinikon ja synkän pöpelikön helppohoitoiseksi muuttaminen olisi monesti hyvinkin riittävää… Täysin avonainen ranta yhdellä koivulla ei oikein sytytä… :slight_smile:

Joo kyllä kourii sielua jos vanha ikikuusi kaadetaan. Tosin joskus voi joku olla vaarallinen ongelmapuu, mutta noissa ohjelmissa tuntuu, että ne suunnittelijat ei pysty lähteä funtsimaan mitään ilman, että koko piha kuoritaan ja raivataan. Sitten vasta kun on tantereet on auki voi alkaa pistää kivetystä ja tuijaa paikalleen. Lähtökohta pitää melkein aina olla tuo. Ei niin, että tutkitaan mitä ratkaisuja vois tehdä, jotka sopisi juuri siihen paikkaan ja työskenneltäisiin sen paikan ehdoilla.

Oon myös funtsinut, että jotta sarja saisi vaihtelua (?? Hah hah) niin jaksoja oitää teemoittaa jotenkin tyyliin “lapsiperheen piha, eläkeläispariskunnan piha, nuoren parin piha” jne. Ja yhdenkin kerran yksinhuoltaja äiti muistaakseni erityisesti toivoi aikuismaista kahvittelupuutarhaa ja kukkaloistoa (olikohan siirtolapuutarha-piha) ja vanhoja perennapenkkejä ja omppupuita täynnä ollut piha kuorittiin täysin ja muutettiin valmisnurmeksi (sivuille ankeat kukkapenkit tiedätte kyllä mitä kasveja) ja olikohan jotain leikkitelinettä/leikkimökkiä jne, koska jakson piti olla lapsiperheen piha.

Mä en pysty niitä pihanmuutosohjelmia katsomaan lainkaan, kun kaikki kaunis poistetaan, eikä entisestä jätetään mitään. Ei edes kysytä, että mistä pihan omistaja tykkää alkuperäisessä pihassaan. Eikä lainkaan katsota ympärille, että minkä tyylisellä alueella yleensä ollaan. Ei niin minkäänlaista kulttuuriympäristön suojelua ja perinteiden kunnioittamista ole mahtunut mukaan. Jos kerran haluavat aloittaa aivan alusta tyhjältä tontilta, niin mikseivät valitse "uhrejaan" uusilta alueilta tai jostain metsän valtaamilta tonteilta.

Muistan yhden siirtolapuutarhajakson, jossa nuori nainen nimenomaan sanoi ettei halua mitään lasten leikkipaikkaa, vaikka hänellä paljon lapsivieraita käykin. No koko tontti meni uusiksi ja oli keskitytty koko ajan lähinnä lasten lekkimahdollisuuksiin. Lopputulos oli avara ja aukea (nurmikenttä, jossa lapsoset voivat telmiä), ei mitään suojaa. Ja kyseessä siis siirtolapuutarha, jossa mökkejä vieri vieressä. Silloin kyllä huomasi, että omistaja melkein itkua väänsi, vaikka tulosta kai oli pakko kehua.

Katsoin tuon Huvila ja Huussin ja ihan naurattamaan alkoi ne tuijat ja hortensiat. Mutta Sami näytti kyllä todellakin tykkäävän lopputuloksesta. Toisaalta ihmetytti kun hän kertoi että mökki on hankittu vähän niinkuin hänen(?) yritykselle ja tarkoitus olisi sitä vuokrata. No, onko tällaisten ohjelmien tarkoituksena tehdä kalliit piharemontit jonkun yrityksen hyödyksi?

Muoks. Ja siinä siirtolapuutarhajutussa vielä tää nainen sanoi että hänen pioninsa on tosi tärkeä ja se pitää ehdottomasti säilyttää. No se oli varmaan ainoa kasvi joka ei joutunut roskalavalle, mutta senkin paikkaa piti siirtää.

Minnas, no siis toi on just se jakso mitä tarkoitin! Sai oikein valtimot sykkimään ohimoilla. Se piha jyrättiin täysin vaikka siinä oli ihania vanhoja puita, omppuja syreeneitä…sen semmosta. Ja paljon vanhan ajan perennoita. Ne heivas sen pionin johonkin näkymättömään paikkaan. Tontilla ei ollut muistaakseni aikalailla mitään istukastaimea korkeampaa kasvia uudistuksen jälkeen. Juttuja oli maalattu räikein keinotekoisin värein…maalasivat tontin ympärille räikeän amerikkalais-tyyppisen aidan (picket fence). Se ihana vanhanajan puutarha muutettiin ihan semmoseksi, joka näyttää siltä, että sisätiloihin on lavastettu ulko-leikkipaikka vihreine muoviruohomattoineen. Vähän niin kuin lastenohjelman lavasteet.

tulee vieläkin ärsytys kun muistelen tuota ko. jaksoa. Minä olisin antanut kuulua ja kunnolla jos olisivat pihani pilanneet…

Höh, mikäs vika on tuijissa ja hortensioissa? Ne on just mun lemppareita. Vai keksiikö joku ikivihreää, peittävää ja nopeasti kasvavaa havua? Tai kaunista suurta pitkään kukkivaa kukkaa/pensasta, mikä ei haise (tuoksu) ja on siitepölytön? H&H ja edenin pihat on usein ihan hienoja, mutta erilaisia tyylejä voisi olla enemmän.

Ei oo mitään vikaa niissä, mutta ei nyt joka paikkaan niitä tartteis tunkea.

Olihan tuo Saminkin piha aika hieno jos tykkää väkisin tehdystä rantamaisemasta nurmikkoineen, hiekkoineen ja Design-porealtaineen...

Mua ärsyttää niissä vähissä puutarhaohjelmissa, mitä nykyään tulee, että mukana häärii aina joku lankkumaakari timpurina ja sitten rakennetaan jokin monumentti. Monumentti täytetään pussimullalla, jonka määrä veisi tavikselta kolmen kuukauden nettopalkan. Sen jälkeen istutetaan tärkeästi yrttejä (joita ei kukaan alkuinnostuksen jälkeen edes käytä), tomaatteja (joita ei monumentin omistaja osaa edes hoitaa), pensaita ja jokin kääpiöomenapuu. Voi järkytys… Mulla on varmaan väärä tausta näihin asioihin ja siksi ärsyilen :smiley: .

On meidänkin pihassa tuija. Mutta noissa ohjelmissa istutetaan aina samanlainen ryhmä joka pihaan. Vähänkö yllättyisin jos joskus istuttaisivat syreeneitä…tai orapihlaja-aidan! :smile: Orapihlaja-aita alkaa olla jo niin retroa, että semmosia pitää alkaa istuttelemaan :wink:

Noiden pitäis tehdä semmonen seuranta-käynti ohjelmaan…että millanen piha oli seuraavana kesänä…tai jos istuteltiin toukokuusa, niin menisivät katsomaan vaikka elokuussa. Siitä tykkään, kun jossakin brittiohjelmassa joskus näytettiin miltä näytti myöhemmin. Onkohan ollut semmosta jossain ruotsalaisohjelmassakin?

Onhan nuo pihat mitä muutetaan aika samalla kaavalla tehtyjä, mutta mua ei ärsytä eikä haittaa yhtään. Iloinen olen, että tulee edes jotain puutarha/pihaohjelmia nykyään. Ihan ilolla katson kaikki, vaikka en niistä mitään vinkkejä omaan pihaan saisikaan. Mutta tosiaan olisi kiva, jos joskus tulisi ohjelma, missä näytetään näitä pihoja muutaman vuoden kuluttua laittamisesta.

Minä en tykkää yhtään terijoen salavista. Kyllä kotimaan pihlajat kuuluvat paremmin tänne pihoihin.

Mä tykkäjään. Aina Kuopioon ajaessaki niitä ihastelin, ja sielä suunnalla niiton vissiin joka kartanolla

Sen minäkin haluaisin nähdä: miltä piha/ puutarha näyttää vuoden päästä. Miten hyvin ne nopeaksi kehutut kasvit ovat kasvaneet tai helpot menestyneet. Ja haastattelu asiakkaalta, jossa kertoo onko piha täyttänyt toiveet köytännössä, esim. Helppohoitoisuus tms.

Tykkään kyllä tuosta tyylistä, mitä ohjelmissa käytetään. Mutta voisi niissä muitakin tyylejä olla. Ties vaikka löytyisi enemmän itseä miellyttävä tyyli.

Kun ei vaan se tyyli olisi "uusi piha". Yhdellä tutulla on tarkkaan suunniteltu ja tehty hieno piha, kymmenisen vuotta vanha ja nyt tuumii, että pitää uusia, kun on ylikasvanutta. Uusimisella hän ei siis tarkoita mitään pientä rajoittamista ja karsimista ja harventamista, vaan tosiaan aivan kaiken uusimista, juuri kun puut jo vähän näyttävät puilta. Hänellä on tarkka esteettinen silmä, koti on aina muodin mukainen ja kaiketi piha myös. Puutarhaohjelmissa ja lehdissä ei niitä kymmenvuotiaita pihoja montaa näy.

Jotenkin aina näitä muutos ohjelmia katsoessa on jäänyt sellainen kuva, että askarrellaan vaan se helpoin mahdollinen hoitettava piha, eli mielellään vaan se sellanen missä pikkasen pitää nurmikkoa ajella ja thäts it… :smiley: Uteliaana aina sillon tällön teen pieniä tutkimusmatkoja koirien kanssa kävellen pitkin kyliä kattelemassa minkälaisia pihoja taloissa on ja suurimmaksi osaksi ne on sitä nurmikkoa ja muutama puu sinne-tänne istutettu ilman sen suurempaa suunnitelmaa…Sääli, sillä usea talo olisi vielä arvokkaampi tyylilleen sopivan puutarhan kera. Mielenkiintoista olisi kyllä sellainen sarja missä olisi vuoden tai useammankin päästä kuvattu nää muutos pihat uudelleen… :smiley:

Terijoensalavista on tehty vähän niin kuin “pihatiekuja” ukon vanhempien pihaan. Se on kesällä nätti…siellä tiellä on semmonen pilkahteleva vihreä valo ja varjo. Vaikea selittää. Mutta talvisin ainakin ne alasleikatut terijoensalavat on aika rumia…näyttävät Tylypahkan tällipajuilta (Harry Potter-elokuvassa).

Mä en myös tykkää tuijista, vaikka muistinkin heti että täällä on useammalla tosi hieno piha, missä niitä on. Mun inhotus tulee varmaan niistä ruskeista epämääräisistä rivistöistä, joita joka paikassa näkee. Uudelle omakotialueelle tehdään tuija-aita kun pitää saada nopeasti kasvavaa ja peittävää. Tuo leikkausvinkki innosti mua siinä määrin, että saattaisin jonkun tuijan johonkin laittaa ja muotoilla siitä puumaisen. Hyvä idea!

Siitähän saisi eedenikin uuden aiheen kun kiertäs nyt ne kohteet missä ovatten olleet … katottas kui hienoi ne vielä ovatten ? Minua rietoo kun uusinnat pyörii 3-5 krt viikossa ja joka kevät …

Toivottavasti sitä -jälkeen puutarhakierrosta ei tekis Eedeniin, kun se on ainoa puutarhaohjelma mitä en pysty hyvällä tahdollakaan katsomaan suuren ärsytyksen vuoksi… :smiley: