Se on nyt kolmatta vuotta meillä,kyl siitä nyt pikkuhiljaa on alkanu tihkuttaa vettä läpi,jos paljon sataa tai siis kovalla voimalla.Tosiaan veljellä tuo samanlainen paviljonki kuin sinulla bee,oli vaan numikon pällä ja tuuli nosti sen ylös ja toki se sieltä alaskin tuli ja ihan solmuun.Olis kannattanut kiinnittää paikalleen.Kaunis toi kyllä on,aivan upea.
bee,tuli mieleen,et mullakin on jouluvalot paviljongissa talvisin,kun katto on poissa.Kaksi jääpuikko-valosarjaa.Molemmat valot laitan noihin vinoihin kehyspuihin tonne kattorakenteisiin kiinni nippusiteillä,joten valosarjat menevät keskeltä kivasti ristiin.Harmi,kun mulla ei taida olla kuvaa siitä.
Höttiäinen,meillä paviljonki on rintessä,kuten varmaan olet huomannut.Isäntä kaivurilla kuori ton alueen nurmesta vapaaksi ja päälle laitettiin kyl vanha kevytpressu.Siihen sitte runkopuut painekyllästetystä ja painekyllästetyt laudat rungon päälle.Kehikon ulkoreunan mies verhoili kuvassa näkyvällä rimoituksella.Toisella puolella,joka ei kuvassa näy,riitti vaan ton laudan levyinen puu,joita on tossa lattiana.Olen huono selittämään…ähhh…siis tohon sivulle,kun muualla on rimoitus sivussa.Koita saada tolkkua.Ai niin puukehikon ulkopuolella kaikilla sivuilla on 30x30cm laatat nurmikonleikkuun helpotukseksi.
Höttiäinen,unohdin mainita,et jokaisen tukipuun alle mies valasi pienen betonikakun.Ja nyt tsekkasin kuvaani uudelleen ja voin todeta,et tuolla matalimmassa reunassa on vaan tollanen puu,joka näköjään kiertää koko reunuksen ympäri tossa yläreunassa.Pikkurimat vaan puuttuu,ei tarvittu,kun on sieltä niin matala.
Eilen tuli multasormen mainos jossa oli ihan kivan näköinen paviljonki 149e,ja mä taidan haluta sellasen…Onkohan se hyvä vaiko ei? Mietin että kuinka se katto haalistuu heti ekoina aurinkopäivinä ja vesi lorottaa suoraan läpi sateella ja muuta tälläistä…? Meillä ukko UHKASI tehdä mulle samantapaisen tohon pihaan,mutta mä haluisin valmiina kun oli näin halpakin:)
Lissu85,se on muuten samanlainen kuin meillä,mut nuo kulmien ristikot menee tossa suorassa linjassa,kun meillä ristikot kulkee vinossa.Rakenteen vahvuudesta ei ole mitään tietoa tossa multasormen kuvaston paviljongissa,mut meidän on ihan hyvin toistaiseksi kestänyt.Pitäis noi puuosat meillä jo maalata uudelleen ja kattokangasta vois koitta kiristää vähän.Haalistumisesta sen verran,et meilläkin on vihreä katto ja toki se vähän haalistuu,mut ei ainakaan vielä ole kamalaksi mennyt.Pesen kankaan joka syksy pesukoneessa.Mun mielipide on,et tuskin tohon hintaan kannattaa itse alkaa tekemään,mites katto???Osaako joku siihen tehdä sopivan,vai saako niitä jostain erikseen ostaa?
En usko että kovin vahva rakenne voi olla kun on melko edullinen,mutta kyllä uskon että se meidän käytön kestää:).Niin mäkin ukolle sanoin ettei kyllä kannata itse alkaa tekeen just sen kangas ongelman takia(siinä kohtaa sekin alkoi jo tuumimaan että niin juu se katto…)
Jos sen sitten uskaltaisi käydä ostamassa joku päivä,vaikka Kesärannan paviljonki onkin nätimpi juuri niiden ristikoiden takia.No köynnöksien takia sen haluankin,että saa tuoksuherneet,kuukierrot ja päivänsinet kivan paikan kasvaa ja ei ne loppukesästä näy ristikot ollenkaan:)
Jos edes muutaman vuoden kestäisi jonkinmoisessa kunnossa,niin sitten saa ukko räpeltää oman versionsa tilalle:) Tietysti jos tekee nätin,tukevan rungon ja laittaisi mustan huopakaton,niin se voisi olla siina kesät ja talvet:)Oisko huopakatto huono tollasessa?kestää ainakin vettä ja kun sen saa kunnolla naulattua runkoon kiinni,niin ei ainakaan lennä tuulen mukana.
Itse saa tehtyä varmasti jykevän ja kestävän.Katto ei varmaan sit tosiaan ole kankainen,mut kyl mä luulen,et huopa olisi hyvä,kunhan kattorakenteet on kunnolliset,huopa on aika painavaa tavaraa.Mut kun sen kasaa pystyyn,niin avot,siinä on iloa moniksi vuosiksi eteenpäin.Eikä tarttis kattoa irrotella,eikä pestä jne....ja ei tulis vesi läpi .Jos vielä joskus munkin ukko sellaisen tekis,kun tuo loppuu aikanaan.Ovelaa et nois molemmissa malleissa on vaan kahdessa kulmassa noi kukkalaatikot.Olen noihin laatikoihin laittanut purkit sisälle ja kahteen muuhun kulmaan purkit lattialle.
Joo mäkin suunnittelin heti jo istutukset valmiiks kun näin sen mainoksen.Totesin että se on hyvä että mulla on kaks isoo ulkoruukkua,jotka sopii niihin kulmiin,joissa ei ole kukkalaatikoita:)
Täytyy sanoo ukolle että saa alkaa jo nyt suunnitteleen sitä omaa paviljonkia,ettei sitten tule yllätyksenä kun mä sen tarviin.Ja kun sen rakentamisen täytyy sitten tapahtua hyvinkin sukkeleen,niin ei sitä sitten enään kerkiä alkaa suunnitteleen,se on sit myöhäistä:)
Täytyy kyllä multasormen paviljongin kestää ees 2 vuotta,sillä aikaa saa ukko rakentaa mulle grillikodan,kunnon terassin,pojalle leikkimökin,hiekkalaatikon,kissa-aitauksen ja ja ja…=)
Niinpä,rakennuskohteita aina riittäisi. Mulla ukko aina sanoo leikillään noihin kattojuttuihin,et helppo homma,laitetaan kevytpressua,ei kestä kauaa kun on paikallaan.Ja mä vastaan siihen tän seuraavan hymiön mukaisesti .
Heh,meillä on ihan sama juttu! Meillä se sanoo että onhan siellä vajassa ne finnforestin vanhan pressut,niitataan niistä…On ne miehet niin samanlaisia kaikki:)
Meillä ukko tahallaan kiusaa mua tolla lauseellaan ja nauraa päälle,kun tietää,etten voi olla ainakin ilmeilläni näyttämättä,et no just joo,niin varmaan,älä unta näe.
Meidän miehet on kiusanhenkiä! Ja se kiusaa mua aina kun mä olen esim.ostanut 10 pussia siemeniä ja multaa ja tuun kotiin ja sanon et hitto kun ei oo rahaa ostaa leipää.sit se sanoo että eikö noilla siemenillä tuu maha täyteen?no ota kauhallinen multaa päälle...Ihan ihme touhua
Heh,ne miehet,ne miehet…
Vinkiksi kaikille niille, jotka suunnittelevat puutarhaansa paviljongin tai huvimajan rakentamista: Juuri on ilmestynyt uusi kirja “Unelmien huvimajat” / kirjoitt. Arja Paasio (Atena 2009). Näytti olevan täynnä toinen toistaan ihanampia huvimajoja, myös kierrätysmateriaaleista tehtyjä.
Kiitos vinkistä, kuulostaa lupaavalta. Täytyypä katsoa kirjastosta heti ensi käynnillä.
Katosasioissa kirjoitan minäkin. Meillä on ollut n. 5 vuotta 3*4 m puurunkoinen katos ja sen päällä kangas. Periaatteessa kangas on pitänyt hyvin vettä, mutta jouduttu ostamaan jo 3 kpl uusia, koska kankaat haurastuvat ja repeävät pikkuhiljaa auringossa/sateessa. Kangas on kallis yli 100 e per kerta. Tänä talvena meille kävi niin, että armas siippani jätti kankaan katoksen päälle. Silloin kun tuli ne ensimmäiset lumet, niin niiden painosta kangas rikkoutui, mutta ennenkuin se hajosi niin hajosi myös kehikko. Hoh, hoh tuota miesten saamattomuutta. Nyt sitten ollaan pohdittu mikä olisi pysyvämpi ratkaisu. Pation paikka on hiukan haasteellinen. Talon lähellä, mutta ei voida kuitenkaan hoitaa margiisilla. Mitenkäs saan tähän viestiin kuvan lisättyä, niin voisin havainnollistaa. Onko kenellekään hyvin ehdotuksia vähän pysyvämmästä virityksestä?
Nyt vasta huomasin, että ylhäältä löytyi jo joitain vinkkejä. Täytyy käydä lainaamassa ensi tilassa tuo kirja.
Kävin ottamassa kuvan meidän keskeneräisestä katoksesta. Ristikot on tulossa noihin vino lautojen kohdille köynnöksiä varten.
Kurpista - eikun Kurpitsa! - kaunis katos teille tulossa. Eikös teillä ole se semmoinen puuristikkonurkkainenkin?
Onko toi katto tehty sillai, että siinä ei ole keskellä tasaista, vaan niinkuin “oikeakin” katto tehdää eli kulma? Mitä toi kattomateriaali on?