Puutarhavaja

Kaipaisin ideoita puutarhatarvikkeiden yms. säilyttämiseen. Etupihalla on varasto, missä suurin osa tavaroista on säilytyksessä, mutta takapihan puolella on kuitenkin aina multasäkkejä, tyhjiä kukkapurkkeja ja muuta sellaista levällään. Jonkinkokoinen säilytyslaatikko takapihan puolella on, mutta se on auttamatta liian pieni. Kyse on kuitenkin vaan pienestä rivitalopihasta, joten millekään isolle vajalle ei ole tarvetta.

Siis kaipailen ideaa jonkinlaisesta säilytyslaatikon ja vajan välimuodosta, joka saisi mielellään olla vielä vedenpitävä, ettei sitä tarvitse sijoittaa pienen katoksen alle.

Yleensäkin kiinnostaisi kuulla ja nähdä, miten ihmiset säilyttävät puutarhatarvikkeitaan: valtavasti kaikkea tavaraa on tarjolla, mutta mielestäni hyvin vähän ratkaisuja sille, kuinka niitä säilytetään siistin näköisesti.

Tuolla vanhassa puutarha.netissä on muistaakseni otsikko Sandin puuhamaa. Muutama kuvakin siellä on. Ratkaisin meidän kompostit, ämpärit, kottikärryt sun muut vermeet aitaukseen, josta tuli sitten minulle puuhamaa.

Mielestäni ihan hauska idea puutarhatyökalujen säilyttämiseen. Aspegrenin putuarha, Pietarsaari.

Ai, kun hieno! - Jotakin tuon tapaista perinteistä ratkaisua on minunkin ajatuksissani ollut tuonne pihasaunan perälle, seinustalle, räystään alle. Vaan kun siihen vielä saisi ympättyä muutaman kastelukannu- , lannoitepurkki- ja ämpärihyllyn, niin kyllä kelpais!
- Nyt meillä puutarhatyökalut lojuvat kesäikaan mikä missäkin. apea

Meillä seisoo nyt puuhamaassa jousiammuntamaalin teline. On valmiiksi melkein samanlainen kuin tuo kuvan työkalupiste! Isossa puuhamaassani ei nimittäin ole kuin kahden kompostikehikon välitila pitkävartisille työkaluille - paikka on toisaalta hyvä, mutta en tykkää haravien sojotusvarsista aidan yläpuolella.

Keskustelempa tuon jousiammuntajutun kehikon kehittelystä pojan kanssa, joka vielä viettää meillä viimeistä kesälomaviikkoansa. Tulisi hässäkän talvisäilytyksestä helpommin sopimus :smiley:

olemma harkitsemassa lillevilla 12:n ostoa ja pystyttämistä. peukalo ei ole aivan keskellä kämmentä mutta mitään näin suurta ei ole tullut rakennettua. kuinka pitkään teillä on n. 12 neliön valmispakettivaraston kokoamisessa mennyt? perustustöineen?

mietin myös sitä että valmistaja sanoo että ovet laitetaan yläkautta seinäelementteihin.. kai tämän voi toteuttaa vaakatasossa ennen elementin kiinnittämistä? nimim. ei omista nostokurkea.

mitähän kaikkea vempelettä ois syytä hankkia? ainakin se suodatinkangas sepelin alle, kattohuopa (onko naulattu vai liimattu edullisempi tai parempi?), lecaharkkoja alle "perustukseksi".. kootaanko tuo systeemi naulapyssyllä, ruuvarilla vai millä? jotta tietää mitä hankkia.. kiitos paljon jo etukäteen jos joku ehtii vastaamaan.

Kesäpeukalo, löydät viestisi nyt täältä. Laitoin sinulle tulemaan myös privaattiviestin, vilkaisepa postiasi :slight_smile:

Meillä toimii tällainen vanha aitta puutarhavajana. Eilen sain jonkun kohtauksen, ja siivosin sen (taas) sisältä ja vähän ulkopuoleltakin:) Ja vihdoinkin, sain aikaiseksi myös koko seinien mittaiset hyllyt kummallekin sivulle (siis sisäpuolelle). Takaseinällä on myös koukkuja lapioille yms. Muoks.sori, tulipas epätarkka kuva:(

Tämän säilytyssysteemin ajatus lähti varmaan yhdestä Puutarhaunelmien jaksosta, jossa tehtiin vastaava. Sisäpuolella on tarkat paikat lapioille sun muille puutarhavälineille. Haravat eivät tuonne pituutensa puolesta mahdu, mutta niiden paikka sitten toisaalla.

Tuosta kuvasta voisi myös päätellä miten innokkaasti meillä on puutarhahommia viime aikoina tehty kun toinen ovi on jo umpeen kasvanut . Eihän niitä työvälineitä sovi tarpeettomina säilössä lepuuttaa - lapiot ja talikot pitää olla siellä missä niitä tarvitaan…

Havina, hienoja vanhoja lapioita tuossa aitan seinustalla!

Minulla on aitan takana kompostit ja sinne aitan taa keräilen myös isompia työkaluja kesänajaksi, talveksi ne viedään entiseen lampolaan nykyiseen varastoon. Pieniä istutuslapioita ja kuokkia olen ostellut sieltä ja täältä ja niitä säilyttelen kesän kukkapenkeissä - että aina olisi käsillä, kun tarvitsen.

Kukkien joukkoon eri puolille voi laittaa vaikka tyhjiä ruukkuja, joissa pienet työkalut säilyvät tai voi vaan tökätä pystyyn kukkien suojaan, soma kukallinen ei penkkiä rumenna näkösälläkään:)

Kauniit vajat Havinalla ja hopeavillakolla.

Mukava nähdä näitä vajakuvia, kun vaja-asia on juuri ollut ajankohtainen. Vanha vaja alkoi tulla tiensä päähän ja uusi piti hankkia. Kun lähipiirissä ei oikein rakentajia löydy, helpoin ratkaisu oli tällainen valmispaketti, jossa olikin mukana melkein kaikki tarvittava. "Maisemointi" on edelleen vähän kesken, mutta ehkä jo ensi kesänä sulautuu paremmin ympäristöön.

Puuvartisia lapioita rautaterällä oli meidän talonpoikien pakko käyttää 1800 luvulla, rautaa ei saanut tuhlata ja vain porvaristo sai käytää kokorautaisia lapioita. Aikamoinen energiansäästö. Tommosia luomulapioita kun joku tekisi, niin oitis hankkisin. Kauniita ovat Havinan lapparit!

Kiitos, Valtsu. Juu, talonpoikiahan tässä ollaan. Meillä taitaa vielä pari muutakin tuollaista lapiota lojua jossain nurkissa. Tämä on miehen sukutila, ja varsinainen aarreaitta. Kaikenlaisia vanhoja esineitä olen löytänyt, ja ottanut myös käyttöön. Onneksi eivät ole olleet kovin poisheittäväistä väkeä, eli on vaan siirretty jonnekin pois jaloista.

Minulla on haaveissa rakentaa ensi kesänä oma puutarhavaja. Nyt tarvikeet ovat mitenkuten läjässä talon entisten asukkaiden “metallivarastossa”, joka on aika kamala. Hankalinta on se, ettei läävässä ole lattiaa eikä sen seinille saa ripustettua mitään :frowning:

Olen ihastellut muutamalla brittisivustolla sellaista pitkulaista puutarhavaja, jossa on vain yksi katon lape. Onko kellään penttiläisellä vastavaa?

Olisikohan vajan koko sopiva, jos sen leveys on 2 metriä ja pituus 5 m?

Etuseinälle tulisi ovi ja yläreunan 2 ikkunaa. Ikkunoiden alle laittaisin ruukutuspöydän, kenties seinään kiinni taittuvan klaffin…

Olisin vähän unelmointiavun tarpeessa :slight_smile:

Esmes tämmöinen… http://www.shedstore.co.uk/wooden-garden-sheds/walton-garden-buildings-sheds/all-purpose-pent/walton-all-purpose-pent-garden-shed-8-by-6

Voisi se varmaan olla vähän leveämpikin, 2m tuntuu hiukan kapealta? Ei ole tuollaista vajaa, mutta kaverilla on tuon muotoinen huvimaja isoilla ikkunoilla :slight_smile:

pitääkö ottaa huomioon kunnan byrokraatit? alle 10m² voi saada rakentaa ihan noin vaan tai ainakin pelkästään ilmoittamalla mutta isompaan virkamiehet vaativatkin jo paljon paperia

heksu, niin - siksi minä tuon kysymyksen teinkin:-)

Ja sekin riippuu paljon kunnasta.

Melko tasan seitsemän vuotta sitten olen lisännyt kuvan uudesta vajasta. Jonkin verran on maisema muuttunut näiden vuosien aikana.

Löytyykö muilta puutarhavälineiden hallittua kaaosta piilotettuna jonkinlaisen kopin ovien taakse?

Portista sisään, ja vasemmalle metsän reunaan.

Ja tadaa! Vain minä tiedän missä mitäkin on. Talvella toki on paljon täydempi. Sanomattakin selvä juttu. Lapioita ei ole öljytty, eikä ruukkuja pesty. Enkä aio sitä tehdäkään. :smile: