Jaden mylly on miun kaima
On mullakin kahvimylly seinällä ihan koristeena ja lapsosista on kivaa pyörittää kampea kun sisällä on vielä muutama kahvinpapu.
Ostin aikoinaan sähköisen kahvimyllyn kun en mistään kirpparilta löytänyt tuollaista käsin käytettävää. Jauhan itse pavut ja keitän pannukahvia, parasta kahvia tulee niin, muunlaista en huolisi enään mistään hinnasta! Kokeilkaa vaikka, kun teillä on nuo myllyt!!
Sittarista niitä papuja sais
Täytyyhän sitä papukahvia aina silloin tällöin ostaa, kun lastenlasten kestohuvi on kahvin jauhaminen.
Meilläkin on sähkömylly, kun en sitten mistään kirppareilta enkä mistään löytänyt sen näköistä kahvimyllyä, jota olisi iljennyt käyttää. Tai oli anopilla ihan käyttökuntoinen, mutta se taas näytti jo niin antiikilta, ettei sitä olisi ollut sopivaa ottaa käyttöön.
Mummu keitti aina pannukahvia, ei omistanut keitintä lainkaan, mutta suodattimen löysin joskus jostain kaapin perukoilta. Mökillä meillä ei alkuun ollut sähköä, ja edellisen omistajan jäljiltä siellä oli minusta niin hieno irtosuodatin. Se oli turkoosin sininen ja kiiltävä, kaiketi alumiinia ja korva oli vaaleaa muovia.
Meillä on kaks kahavipannua, mut ei niillä kehtaa alakaa kahavia tekemään ku mokkiksella saa palijon helepommasti, ja hopummasti kahavia
Meillä on prännäri, kaksi kahvimyllyä, neljä kuparipannua ja kaksi teräspannua, joten voisi vaikka raakapavuista alkaa kahvia tekemään. Pannukahvia en kyllä vapaaehtoisesti alkaisi juomaan.
Muistanukkaan,että meilläki on jokunen kuparipannu
Kuparipannoissa oli tinaus sisäpuolella. Se kului käytössä. Kylillä kulki tinureita, jotka sitten tinasivät niitä pannuja Kadonneet ammatit tinurit ja veitsenteroittajat, jotka kulkivat varsinkien kaupunkien pihoilla. Vanhoissa kotimaisissa elokuvissa näkee kaikke tuollaista entisajan elämää 1960 luvulla Helsingin Muknkkivuoressa kulki veilä veitsenteroittaja sekä perunan myyjä. Perunanmyyjä tuli hevosella ja rattaissa oli joskus muutakin kun perunaa. Lapsille se oli elämys ja asukkaat toi vanhoja leipiä ym hevoselle.
Me juodaan vieläkin summpeja. Koska juodaan pelkkää pannukahvia niin yksistä poroista saa helposti 2-3 kertaa todella hyvät kahvit. =)
Meillä pannukahvia selvitettiin lorauksella kylmää vettä. Tämän olemme "perineet" mieheni kotoa. Monesti oon ihmetellyt kuinka tuolla on voitu paahtaa kahvia, kun on niin kaamean nököinen sisältäkin.
Nasty, et voi olla tosissas? Ei tulis mielen viereenkään keittää monehen kertaan samat porot. Totta son jo laihaaki?
Ei se ole laihaa,päinvastoin =). Maut vaan vahvistuu toisella keitto kerralla. Mutta makunsa kullakin.
Minusta nuo julkiset kahvitilaisuudet tarjottavat kahvit on ihan tervaa. Minä joka leikkelen 2-3 valkosipulin kynttä ja siivuja inkivääristä aamupala leivälle en tykkää kahvista jossa "lusikka" pysyy pystyssä. Liian väkevä kahvi on mielestäni makuhermojen rääkkäystä ei nautinnollista.
Silloin entivanhaan kahvin jauhaminen kahvimyllyssä toi ihanat tuoksut ja makukin oli silloin todella hyvää nauttia.
Kahvi pahvimukista ei oo kahvia ollenkaan.
Mut pittää sen kahavin olla semmosta ettei läpi näje :D
Totta Jade, mutta tervaa käytetään ihan muihin tarkotuksiin kuin nautittavaksi.
Tumma,sopivan vahvaa,aromikasta. Itse myllyllä jauhaen. Herkkua =)
Tässä mun vanha kaffemylly - lieneekö arabian, ei ole tietoa...
Epesa…tuo on aivan IHANA <3