Meillä loheen ei tule mitään muuta kuin hiukan sitruunaa ja pippuria ja merisuolaa. Sitten ei saa paistaa liian kuivaksi. (löysin myös kaupasta valmiin mausteseoksen tai kaksikin jotka sopii kalaan kuin nenä päähän: Santa Maria sarjan maustemyllyt Seafood&fish sekä Lime &pepper. Kumpi tahansa sopii)
Jogurtti/kermaviili/majoneesi pohjainen kastike, johon paljon silputtua tilliä, ruohosipulia, suolakurkkua, pippuria ja sitruunaa jos haluaa. Avot.
Tuo jeera on tällä hetkellä ehdottomasti lempimausteeni. Kun pikkasen se tuoksuukin on vesi heti kielellä. Korianteria olen kasvattanut yhden kerran, ensimmäisen ja viimisen. Metsälutikkaa en halua maistella, makuasioita:)
Jeeraa kannattaa ensin kuumentaa öljyssä ja lisätä siihen sitten paistettavat. En ole koskaan laittanut niin päin, että lisäisin kypsään ruokaan, kai se niinkin luonaa. Vähän tunkkainen maku, aika hintsusti laitan. Sopii hyvin paistettuun broileriin, jossa kookosmaito+soijakastike on keitetty kokonaan kokoon kunnes liha on kauniin ruskeaa.
Aika usein erilaiset mausteet joita ei-suomalaisissa ruokalajeissa käytetään, silputaan/pilkotaan/hienonnetaan ja laitetaan juuri ensin kuumaan öljyyn -maut jotenkin tasaantuvat/voimistuvat/paranevat ja vasta sitten laitetaan lihat tms ainekset mukaan.
Minä myös tykkään jeerasta ihan mahdottomasti. Olen kyllä käyttänyt sitä myös ihan kuumentamatta esim. kaalisalaattiin ja johonkin jogurttikastikkeisiin. Sopi kyllä ihan hienosti eikä minusta maistunut mitenkään tunkkaiselta.
Jeera kuuluu täälläkin suosikkeihin. Minäkin olen tottunut käyttämään niin, että kuumennan jeeran ja muut mausteet ensin öljyssä. Aasialaiset yms. mausteet ostan yleensä etnisestä ruokakaupasta, ne kun tuntuu olevan siellä paljon parempia. Miinusta tosin tulee isoista pusseista, mutta meillä on menekkiä, niin sekään ei haittaa.
Suosikkiteeni löytyi myöskin tuosta samaisesta ruokakaupasta. En varmaan olisi koskan tullut ostaneeksi sitä, onneksi sain äidiltäni maistiaispussin. Nyt kaikki liptonit maistuu ihan platkuilta kun on tottunut tähän teehen.
Korianterin lehdet todella maistuvat metsäluteelle, mutta siemenet on hyviä. Käyvät vaikka broiskujen pintakuorrutukseen tai leipomisessa. rieskojen tai sämpylöiden päälle voitelun jälkeen. Ihana tuoksu tulee jo paistettaessa.
Jeerasta tykkään minäkin - harmi vaan, että loppui juuri joulun alla enkä ole vielä löytänyt lähikaupoista, lähikaupungeista enkä edes Keskiseltä uutta. Suosin isoja paketteja, koska mausteita menee paljon.
Korianterista syödään käsittääkseni jostain lajikkeesta lehdet ja toisesta siemenet... Kaupan jauhe on siemenjauhetta ja sitä käytän myös paljon.
Itseasiassa tuolla kerrotaan korianterin kasvatuksesta ja siitä kuinka lehdissä on jotain pahanhajuista, jota ei siemenissä ole ollenkaan... Lehti ja siemenmuodosta erikseen ei kerrota mitään.
Kiitos, hyviä juttuja. Curryssa käytetään myös korianterin siemeniä. .
Ja tohon kokkaamiseen, niin myös Thai-keittiössä sekoitetaan mausteet pieneen määrään kookosmaitoa, jossa sitten lihat, kasvikset jne. kypsennetään. Thai-chilin lisääminen valmiiseen ruokaan jättää chilin maun päälle polttavasti. Okein tehtynä chili siirtyy emennän ruoka-aineksiin kuin olisi muuten ensimmäisenä suussa polttamassa.
.Tuosta korianterista, minäkin laitoin viime kesänä kasvamaa sitä, kun jostain lukasin, että jokaisella pitää olla kasvamassa kyseistä yrttiä. Pah, nimenomaan metsälude siellä yrtissäni kasvoi. Suivaannuin tuosta pettymyksestäni niin, että en odotellut siemenvaihetta, vaan heitin yrtit,2 rivimetriä, kanalaan ja kanat sitten mylläsivät kaikki pikkuhiljaa näkymättömiin. En aio enää korianteria laittaa.
Korianterin kypsä siemen tuoksuu appelsiinilta, mutta siemenkorianteri tuoksuu kasvuvaiheessa ihan luteelta. Lehtikorianterista käytetään lehdet.Tai ainakin luulen näin, kun ei siemenkorianterin lehtiä kyllä pysty kukaan syömään. Olen vuosia sitten kasvattanut, tosin kasvihuoneessa, ja sain siemeniäkin.
Wiki sanoo näin: Korianteri (Coriandrum sativum) on yksivuotinen maustekasvi, erityisen suosittu eri puolilla Aasiaa, Etelä-Amerikassa ja Välimeren keittiöissä. Kaikki kasvin osat ovat syötäviä, mutta yleisimmin käytetään siemeniä tai tuoreita tai kuivattuja lehtiä. Korianteri on sukua persiljalle ja porkkanalle. Tuore korianteri ihastuttaa ja vihastuttaa. Kreikkalainen sana koris, joka tarkoittaa ludetta on antanut nimensä korianterille. Korianterin väitetään haisevan luteelle ja tuoreen korianterin makukin on niin eksoottinen, että monet nauttivat ruokansa mieluummin ilman tuota yrttiä. Vaikka tuore korianteri herättääkin paljon vastareaktioita, niin korianterin siemenet eivät useimmissa herätä lainkaan niin voimakkaita tunteita. Useimpia belgialaisia vehnäoluita (witbier) maustetaan korianterilla.