Puutarhurin opinnoista

Tämä on ehkä väärä paikka tälle aiheelle, mutta yritetään silti. Pahoittelut myös, mikäli tämän kaltainen aihe jo löytyy.

Olen siis tämän vuoden syksynä aloittanut puutarhurin opinnot ja suuntautuminen tapahtuu ensi vuoden alussa. Olen päättänyt jo, että suuntaudun kukka- tai puutarhakaupan puolelle, mutta ongelma on, että kumpaan niistä?

Kukkakaupan puolella on paljon sidontaa, asetelmien tekoa ynnä muuta pientä jatkuvaa pikkutarkkaa näpertämistä. Olen taiteellinen ja tykkään askarrella kaikenlaista, mutta perfektionistinen puoleni asettaa minulle stressiä tässä asiassa. Kukkakauppoihin lukeutuu siis kaikki ne pienemmät yksittäiset kukkakaupat. Olen kuullut, että tällä "sidonnan" puolella joutuisi olemaan vähemmällä kassalla ja saisi enemmän tehdä kimppuja ja asetelmia, mutta onko asian todellinen laita niin työelämässä?

Puutarhakaupan puolella opiskellaan muutakin kuin pelkkää sidontaa ja asetelmien tekoa. Siellä pitää osata neuvoa asiakkaita, jos he ostavat esim. joitakin puita ja pensaita pihalleen. Puutarhakauppoihin lukeutuvat Plantagen ym. ja ne ovat sis ilmeisesti kaikki näitä isompia liikkeitä ja ketjuja.

Ongelmani on, etten haluaisi viettää työuraani kassalla, vaan päästä tekemään käsillä töitä. Toinen ongelmani on, etten välttämättä jaksa päivästä toiseen sitä pikkutarkkaa ja stressaavaa täydellisyyteen pyrkimistä. Asiakas kun kuitenkin maksaa jokaisesta ostamastaan kimpusta ja asetelmasta, joten minä ainakin yrittäisin tehdä parhaani miellyttääkseni asiakasta. Pelkään kuitenkin pahasti epäonnistumista miellyttämisen suhteen. Minulla on itselläni hyvin tarkkoja ja vahvoja näkemyksiä asioista ja teen aina käsitöistäkin sellaisia joista minä itse tykkään. En siis tiedä osaanko tehdä sellaisia kimppuja, jotka miellyttävät muita.

Olen jutellut koulussa opettajien kanssa, mutta en ole saanut asiaan oikein minkäänlaista selkeyttä. He eivät ilmeisesti halua "tehdä päätöstä" puolestani ja tämä asia askarruttaa minua yhä pahasti. En tiedä pyöriikö tällä foorumilla paljonkaan alan ammattilaisia, enkä myöskään tiedä mistä heitä löytäisi, jotta voisi asiasta kysellä. Haluaisin saada kommentteja ja mielipiteitä mieluiten sellaisilta, jotka ovat olleet jo alalla töissä ja ymmärtävät murheeni, mutta kaikki saavat ilmaista oman näkemyksensä asian suhteen!

Alkuperäinen kirjoittaja: Midi

Tässä tulee alaa tuntemattoman mielipide: kuulostaa siltä, että haluat kumminkin suuntautua sinne kukkakaupan puolelle. Jos kassalla oleminen on joutumista niin ei kai kannata suuntautua sinne puolelle jossa joutuu sitä enemmän tekemään.

Perfektionismi on sellainen luonnevika, että siitä on mahdollista kouluttaa itseään eroon ainakin jossain määrin. Enkä minä näkisi kovin suurena ristiriitana tuota asiakkaiden mieltymyksiä vs. omaa näkemystäsi. Eivätkös ne asiakkaat kuitenkin maksa juuri siitä sinun näkemyksestäsi jos sinulta kimpun tilaavat? Tasapainon löytyminen tuossa asiassa, eli asiakkaiden toiveiden täyttäminen omia näkemyksiä seuraten lienee sitten sama asia kuin ammattitaito, ja sitähän saa kokemuksen sekä itsetutkiskelun kautta.

Mitä monipuolisempi olet, sitä helpompi on työllistyä. Kukkakaupan puoli on pitkään jo ollut alamäessa, joten on oletuksena, että siellä työt vähenevät entisestään. Puutarhakauppa taas on tällä hetkellä varsin nousujohteinen. Käytännössä aika vähän on työpaikkoja talvella, yksi tapa on esim. olla puutarhakaupassa kesäkausi ja sitten joulun aikaan kukkakaupassa.

Tilhiskiä kompaten, ammattitaidon ja kokemuksen myötä helpottuu se kimppujen tekeminenkin ja raaka fakta on sekin, että jos sinulta menee paljon aikaa sen täydellisen kimpun tekemiseen, ei sinua ole kellään varaa palkata. Plus sitten sekin vielä, että käytännössä riittää, kun ne kimput ovat hyviä, täydellisyyttä voi tavoitella sitten vaikka kilpailuissa :slight_smile: TOPeissahan kannattaa nyt sitten käydä käytäntöä kokeilemassa erilaisissa paikoissa, jollei vielä työkokemusta paljoakaan ole.

Tilhiski ja Heksu kirjoittavat asiaa. Kaikkia asiakkaita ei voi miellyttää koskaan. Aina on niitä hankalia, joille ei kelpaa mikään. Toisaalta on niitä ihmisiä, jotka ovat aina kiitollisia ja tyytyväisiä. Ja näin joulun aikaan ja ylioppilaspäivänä se on nopeus, joka ratkaisee. Useimmista yksitoikkoinen työ on tylsää.

Opiskele nyt sitä, mikä tällä hetkellä kiinnostaa sinua. Et sinä, eikä opettajasi voi tietää etukäteen, millaista työtä tulet saamaan, tai tuletko viihtymään siinä. Oma mielikuva ei aina vastaa totuutta. Keskity siihen, mitä teet nyt. Opintoja voi aina jatkaa tai vaihtaa alaa. Ja joka työssä on joku kurja puoli, jota ei haluaisi.

Tuo on totta, että kukkakaupat ovat alamäessä. Joka marketti myy kimppuja ja viherkasveja ei hinnan takia kannata kukkakaupoista ostaa. Sidontapalveluilla toki on kysyntää, mutta yhä useampi kukkakauppa tarjoaa hautauspalvelua tai pitopalvelua tai sisustustavaroiden myyntiä sidonnan ohessa. Puutarhamyymälät työllistävät keväällä ja kesällä, ellei sitten ole Plantagen tai Terra -tyylinen myymälä. Itse ole valmistunut joskus tuotantopuolen puutarhuriksi, koska minusta kasvihuoneissa on sitä jotakin :slight_smile: Työllistyminen hankalampaa, mutta minulla oli onni saada tehdä oman alan töitä, kunnes sairastuin ja jouduin jättäytymään työelämästä. Ainakaan täälläpäin ei työnantajat tuijota pelkästään tuota mihin on suuntautunut, kaikki puutarhurit kuitenkin opiskelevat sidontaa, pihasuunnittelua, kasvihuonetyöskentelyä, viherpuolen töitä jne. Ja ainahan voit jatkaa opiskelujasi joskus, valitset toisenkin suuntautumisvaihtoehdon, vuosi lisää opiskeluja :slight_smile:

Mäihällä löysin tämän keskustelun. Itselläni on tällä hetkellä aikuislukion opiskelut kesken, tarkoitus on aloittaa yo-kirjoitukset ensi syksynä ja jos oikein hyvin käy, saan yo-todistuksen puolentoista vuoden päästä. Itseäni on alkanut kiinnostaa tuo puutarhurin koulutus ja tällä hetkellä suuntautuminenkin on aikalailla kirkas, eli floristin erikoisammattitutkintoon tähtään.

Toisaalta, jos opiskelemaan lukion jälkeen pääsen, voi alan koulutuksen aikana mielenkiinnon kohteet muuttua. Aikoinaan kotipaikkakunnalla oli hyvin arvostettu kukkakauppa ja hautaustoimisto, jossa kauppiaspariskunnan rouva teki vallan mahtavia sidontatöitä - olen ihaillut hänen kädentaitojaan ihan pikkulikasta saakka.

En ole oikein koskaan tiennyt, mitä haluaisin alkaa isona tehdä ja niinpä vajaa parikymppisenä räpistelin ravintola-alan koulutuksen (tarjoilija ilman ammattinimikettä) läpi. Päivääkään en ole noita töitä tehnyt ja koulutuksen jälkeen tuli puuhattua yhtä ja toista. Olenkin hieman hämilläni ja hämmästynyt siitä, että tällä hetkellä tulevaisuuden suunnitelmat ovat näin kristallin kirkkaina mielessä.

Olen suunnittelemassa alanvaihtoa puutarha-alalle, mutta hiukan hankaluuksia päättää hakeutuisinko perustutkintoa vai amk-tutkintoa suorittamaan... Haluaisin tulevaisuudessa työskennellä mahd paljon käytännön puutarhatöissä, en niinkään esim pelkissä suunnitteluhommissa saati missään "johtotehtävissä" tai yrityshallinnon/talouden puolella (siltä alalta on nykyinen koulutukseni ja ammattini).

Kiinnostaa tällä hetkellä taimien kasvatus, puutarhamyymälän asiakas- ja esillepanotehtävät sekä vihersuunnittelu ja -toteutus eli hyvin laidasta laitaan, joku voisi jopa sanoa, että vähän hakusessa vielä mail Mutta tuo varmaankin tarkentuisi opintojen / työharjoittelujen aikana. Haluan kuitenkin työskennellä kasvien parissa ja "kosketuksessa" ja toivoisin, että myös opiskelussa olisi mahdollisimman paljon sitä oikeaa tekemistä, kasvattamista, istuttamista, hoitoa jne jne. Mietin, että kuinka paljon perus ammattitutkinto eroaa amk-tutkinnosta käytännössä työelämää ajatellen? Mitä erityistä hyötyä olisi suorittaa amk-tutkinto perustutkinnon sijaan??

Palkkauksen kannalta mietin myös että saavuttaako amk-tutkinnolla miten suurta vai mitään etua jos kuitenkin hakeutuisin melkolailla perusduuneihin? Mieluiten haluaisin valmistua mahdollisimman lyhyessä ajassa ja ammattitutkinto lukiopohjalta olisi käsittääkseni noin kaksi vuotta (?) kun taas amk-tutkinto kestäisi ymmärtääkseni kolme vuotta. Ikää on pian 40-v niin siksi ei enää kauhean kauaa viitsisi koulunpenkillä viipyillä devil

Eli jos täältä löytyisi alan opiskelijoita tai vastikään opiskelleita tai jopa opettajia tai muita ammattilaisia, niin olisin kovin kiitollinen vastauksista! devil