Olen tässä koonnut rohkeutta muutaman viikon julkiseen esiintymiseen pihani kanssa. Se on ihanan sotkuinen Onnela, jossa aina riittää puuhattavaa ja muutettavaa. Vanha pihapiiri asettaa omia rajoituksia, vaikkei olekaan "tuotantokäytössä". Navetan tilallekin on rakennettu miehen puuhapaja.
Laittelen tässä alkuun pikkuhiljaa kuvia ennen ja jälkeen ja välillä muuta, mikä näyttää kivalta.
Tässä alkuun Potagerini kevätkuvia.
Kuvassa näkyy viime keväänä rakennetut 3 kylvölaatikkoa. Loppualue on nyt remontin alla. Siinä on vanha kasvutehonsa menettänyt mansikkamaa, jonka tasoittelen. Päälle tulee vävyn hommaamista lavakauluksista kasvitarha. Alue on rajattu vanhoista tiilistä tehdyllä muurilla
Vielä toinen kuva vähän eri suunnasta. Lidl’'n kasvari odottelee saavansa kasveva huomaansa
Vielä yksi kamala sotkukuva. Kapean laaatikon takaa pilkottaa kaivonrengas, jossa kasvaa raparperia. Se on tarkoitus poistaa. Urakan hoitelee onneksi aikamiesvoima eli poika ja vävy. Homma vaatii varmasti papua.Taustan rakennus on meidän grilli/letunpaistopömpeli eli kotoisasti "Kioski". Tiilistä näkyy, että ovat kierrätyskamaa eli vanhan talon ja saunan purkutiiliä.
Sotkun jälkeen jotain kaunista ja ah niin sieluun käypää sinililaa. Kukkivat jokin aika sitten syreenipuskien varjossa.
Tervetuloa Raijani! Uusia pihoja/puutarhoja on mukavaa seurailla ja saada itsekkin vinkkejä.
Tuosta tulee varmaankin hyvä ja toimiva alue,materiaalit aivan kohdallaan.
Tervetuloa Raijani laitahan lisää kuvia…
Samat sanat Fiialtakin. Kiva, kun otat kuvia pitkin matkaa. Niistä voi tehdä vaikka romaanin parin kymmenen vuoden päästä. Kaikkiin kuviin liitty monenlaisia muistoja. Mielenkiinnolla seuraamme.
On jo kasvarit ja kaikki, hienolta näyttää! Minullakin kaikki ihan keskeneräistä, pitäis vesiallas tehdä valmiiksi, mutta kun pitäis poika tulla Helsingistä neuvomaan, en minä sitä yksin uskalla ruveta värkkäämään. Mielenkiinnolla odotellaan jatkoa…
Projektikuvat ovat oikein tervetulleita. On niin mukava huomata, ettei se valmis puutarha muillekaan taivaalta tipahda, ja ymmärtää sitten taas paremmin perehtyä näihin omiin sotkuihin, joita täällä meilläkin piisaa, maalla kun ollaan.
Kiitos kommenteista ja rohkaisusta Hoyabella, Kuutamo, Maizu, Fiia, Kitikat ja Kreeta-Eulaalia.
Moni teistä on jo "tuttu", kun olen lueskellut eri palstoja, löytänyt valtavasti vinkkejä ja innostavaa vihreää energiaa.
Tänään olen jatkanut Potagerin kanssa mylläämistä. Lavakaulukset on nyt paikallaan ja osassa on jo kasvualustaakin: hp-kompostia ja äitienpäivälahjaksi saamaani multaa (kuorma-auto kävi pihan nurkalle kippaamassa). Se hyvä puoli tässä maalaisympäristössä on, että voi käyttää järeämpiäkin koneita ja varastointilaa löytyy. Toisaalta meikäläisen piha ei ikuna ole tip-top-siisti, ei, ei. Nurmikkoa voi pikemminkin sanoa alkukesästä voikukkaviljelmäksi, kun ympäröivät pellot on sitä täynnä. Pellonvuokraaja tekee tuorerehun vasta, kun voikukat ovat saaneet siemenensä levitellä kaiken maailman tuuliin ts. meiän pihan vapaisiin kohtiin. Eipä silti, kyllä tämän puutarha-projektin pitääkin kestää niin kauan kuin kuokka ja lapio nousee edes sentin maasta. Tuloksista on kiva nauttia, mutta prosessi pitää mahlan liikkeellä, vai mitä?
Potager kuvaa ei nyt tule, kun kameran akku ilmoitti olevansa Vähä-Virtanen ja vetäytyi piuhan jatkoksi sähäköitymään.
Mutta kuva kuitenkin, onnenpensas kukinnassaan.
Oi, olen saanut ensimmäisen tähden .
Potager on edistynyt sitten viime kirjoituksen. Pohja on tasoitettu, alusta varustettu sanomilla (Savon), lavakauluksset paikoillaan ja kasvualustaakin kärrätty paikoilleen.
Oikeassa reunassa on ruohosilpulla peitelty härkäpapulaatikko ja edessä porkkanat harson alla.
Sama potager, eri kuvakulma. Työsarkaa riittää vielä. kioskin seinustalla olevan penkin multa pitäisi vaihtaa. Ajattelin istuttaa siihen lämpimälle seinustalle lehmänpavut. Tarvii kehitellä niille jonkinlainen yhden kesän säleikkö. Onnistusikohan pajusta ja rautalangasta, hm…(mietiskelee…)
Paljastetaan sitten lisää yksityiskohtia puuhamaastani. Tässä ns. suihkulähdepenkki toukokuun puolivälin surkeudessaan. Penkki on keittiön ikkunan alla, suhteellisen paahteisessa paikassa, johon talvella tulee katolta lumet. Ei voi oikein kasvatella muuta kuin perennoja, sipulikukkia ja erilaisia kesäviritelmiä. Kuvassa näkyy kissan "rappuset", joita pitkin kissamme kiipeää ikkunalaudalle. Samoin näkyy kaksi hypertufa-laatikkoa, joihin istutan aina kesäkukkia. Mustaan kohtaan paiskataan keväisin muoviallas-suihkulähde viritelmä, joka otetaan syksyllä pois. Kasvusto näyttää vielä ankealta; maksaruohot, tulppaanit ja kurjenmiekat vähän yrittävät aurinkoon kurkotella.
Tässä suihkulähde paikoilleen laiton jälkeen. Aiemmin lähde on suihkutellut paketissa olleen suuttimen kautta, mutta nyt keksin hyödyntää työpaiklla roskiin menevää lasiesinettä. Vesi nousee pallukan sisällä ja mukavasti pulppuilee alas sen pintaa. Olen aika tyytyväinen kierrätysideaani, tuli uniikki tuote.
Penkissä kasvaa muuten vuorirevonpapua, kun aikoinaan ajattelin, että saa olla jotain hyvin itsestään huolehtivaa. Nyt olen kuitenkin kaivanut ko. kasvin ympärille ojan ja laittanut viirasuikaleen juuriesteeksi.
Pajutöitä olen jonkin verran tehnyt, mutta muutama viikko sitten ensimmäiset elävät pajupuut hannedken kuvien inspiroimana. Tällä hetkellä puu on jo hyvin versonut ja sitä on jo leikattukin. Ruukun olen valanut muutama vuosi sitten. Betonityöt taas kiinnostavat kovasti, mutta ensin pitää hoidella pois nämä istutus- ja kylvöpuuhat. Ilmakin saisi olla lämpimämpi.
Ensimmäinen jalokärhöni: Vyvyan Pennell. Oli valmiiksi nupulla tullessaan. Kukka ihanan lilasininen ja suuri. Laitoin ruukkuun kasvamaan ja yritän talvettaa kellarissa.
Alppikärhöa minulla kasvaa parissakin paikassa puiden juurilla. Se on kyllä kestävä. Pari talvea sitten jänikset söivät hangen yläpuolella olevan kasvustoa, mutta uutta kasvua tuli juuresta.
Eilen illalla sateen lomassa piti lähteä vähän metsiä kori kädessä samoamaan. Saalis ei ollut suuren suuri, mutta tarpeeksi yhtä kunnon muhennosta varten (kuvassa esimerkki saalislajista). Nyt aamulla aion saaliini keitellä ja samalla leipoa kevään ensimmäisen raparperipiirakan.
Ennustuksista huolimatta näyttää tulevan aurinkoinen päivä, mikä sopii mainiosti kesäloman alkuun!!!
En ymmärrä, mihin kuvat hävisivät kahdesta viestistäni.
Tässä pajupuu.
Tässä Vyvyan Pennell.