Muistelen että jollain täällä oli jotain vaaleankeltaista tulikukkaa vieressä, kukki samaan aikaan.
Kiitos ehdotuksista, kurjenmiekat vois olla kivoja. Peittokasveja ei oikeen voi kotiloiden takia laittaa palstalle.
Hän on ängenny nauhusten sekaan, vähän ahdasta näyttää olevan.
Ihana!
Kerääkkö siemeniä?? Kiinnostas
Kiitos,kyllä kelepaa!!!
Kukkiiko rantakukka ensimmäisenä vai toisena vuotena? Laitoin syyskylvönä viime syksyllä ja itivät keväällä. Ehtiikö kukkaan?
Tuossa onkin hyvä idea, napsin jo vakiintuneista kasvustoista muutamat pistokkaat joukkoon niin on sitten muutama kukka siinäkin eikä vaan vihreä puska
Pienimmän rantakukan otin muutossa mukaan, ei oo enää mikään pieni, samassa turppaassa salamatkusti kallionauhuksen taimia , ei oo pieniä nyt nekään.
Tässä minun viime vuonna pellon reunalta siirtämä rantakukka. Tämä ei oikein kukoista, koska tähän iski jo alkukesästä joku ötökkä joka on syönyt lehdet aivan reikäiseksi. Täytyy toivoa, että kasvi toipuu.
Rantakukat rehottavat. Suuri Linne oli sitä mieltä, että metsäkurjenpolvi on Suomen kaunein kukka. Saattoi olla oikeassa, mutta näyttävyydessä rantakukka vie kyllä voiton!
Ihan luonnonkasvi se tosiaan on ja kaunis sellainen. Pörriäiset tykkäävät kovasti. Meillä tätä kasvaa pellon pientareilla ja sieltä olen omani siirtänyt tuohon.
Toin kerran järveltä pihaan ja kasvaa mutta ei ole levinnyt yhtään. Sais kyllä vähän levitäkkii.
Pohjanrantakukka eli rantakukka, Lythrum salicaria
Punakukkainen kosteikkokasvi, jota tavataan lähes koko Euroopassa. Suomessa laji on yleinen sekä luonnonvaraisena että puutarhojen koristekasvina.
Monivuotinen rantakukka kasvaa 40–120 cm korkeaksi. Kasvin varsi on pysty, nelisärmäinen ja tavallisesti hienon karvan peitossa. Purppuranpunaiset kukkatähkät lähtevät lehtihangoista, ja ne voivat kasvaa jopa 40 cm pitkiksi. Rantakukka kukkii Suomessa heinä-elokuussa. Siemenet ovat tummia, ja ne leviävät joko veden mukana tai jään pinnalla.
Rantakukkaa tavataan kosteilla paikoilla lähes koko Euroopassa. Suomessa rantakukkaa tavataan paikoin hyvinkin yleisenä Keski-Lappiin saakka. Runsaimmillaan laji on Suomenlahden ja Pohjanlahden rannikolla Vaasan korkeudelle saakka.
Rantakukkaa kasvaa monenlaisissa kosteissa paikoissa, kuten järvien, jokien ja meren rantaniityillä ja -kivikoissa, rantakallioiden raoissa, luhdilla, ojissa ja lammikoissa. Toisinaan kasvupaikka saattaa olla vedessä
Rantakukkaa kasvatetaan perennana ja se kasvaa myös kuivemmilla kasvupaikoilla kuin luonnossa. Rantakukka on vanha rohdos- ja hyötykasvi. Versoista keitettyä haudetta on käytetty vatsa- ja suolistotautien, kuten ripulin, hoitoon sekä tyrehdyttämään verenvuotoa ja parantamaan esimerkiksi peräpukamia. Nuoria versoja voi keittää vihannekseksi, ja kukista saadaan punaista väriä leivonnaisiin. Parkkihappopitoisuutensa vuoksi rantakukkaa on myös aikanaan käytetty nahan parkitsemiseen.
Lähde: Wikipedia
Tässä mun rantakukkia. Meillä on tällainen pieni lampi ja sen rannalle olen istuttanut ojanvarsilta kaivettuja rantakukkia. Puska tuuhenee vuosi vuodelta.
Tämä on aivan ihana kasvi, kukkii pitkään ja on näyttävä. Tuntuu viihtyvän kosteassa ja kuitenkin täydessä paahteessa. Nimensä mukaisesti siis rantojen kasvi.
Rantakukka on yksi parhaita kasveja mielestäni. Olen tuonut sen meille järven rannasta vesirajasta mutta se viihtyy kuivemmassakin paikassa.
Sehän oli Irsan avatarkuvana. Sillä samalla kuvalla hän osallistui silloin siihen pentin kuvakisaan. Se oli aivan ihana kuva, se tulee mulle aina mieleen kun mainitaan sana rantakukka