Rantakukka, Lythrum salicaria

(Luonnonkasvit - Pohjanrantakukka ( Rantakukka ), Lythrum salicaria )

Tällainen  löytyi Tommolasta.

Tämä on haavelistalla. Kukkii parhaillaan Karhulan jokipuistossa.

Ania, saat täältä siemeniä (jos vaan muistan kerätä) 

Multa saat taimiakin parin viikon päästä , penkissä viihtyy ja talvehtii hyvin !
Kasvaa tuolla mökkirannalla ja tämä viikko kotona , toinen mökillä  .

Rantakukkaa ihan luonnostaan ja suurin puska on kalliopoterossa, johon on tuotu lisämultaa. Se tarvitsee huipputuulisella paikalla reteen kokonsa vuoksi jo tuennan ja lisäkastelua. Ihan pienessä  kallionhalkeamassakin niitä kasvaa, millään ei uskoisi olevan tilaa juurille saati ravinteille. Joinakin vuosina (2012, 2004) ovat olleet metrinkin veden alla ja kun vesi laskee rantakukat kasvavat entistä paremmin ja lukuisammin.

Kyllä miullakin on jokirannasta haalattuja rantakukkapuskia ihan tontin kuumimmilla ja kuivimmilla paikoilla, hyvin pärjää, kukinta vaan on lyhempi kuin tuolla kosteemmilla ja ehkä vähän varjosammilla paikoilla.

Pohjanrantakukka aloittelee kukintaa…

Oih, mun haavekukkani alatimärkään paraatikukkapenkkiini kulleroiden seuraan. Jos joku haluaa niin mulle saa kaupata taimia!

Kylmäkäsittelyn vaativat, että istuta ne ulos nyt, niin lämpimien kelien tultua itävät itsekseen.

Rantakukan taimia olen menossa ostamaan, kunhan ilmat lämpenevät. Olen nähnyt ensimmäiset rantakukat Kemiönsaarella setäni asunnon kulmilla ojassa kauan sitten ja ihastuin heti.

Monesti olen aikonut ostaa taimia, mutta olen ajatellut, ettei se pärjää “ilman rantaa”, normaalissa kukkapenkissä. Nyt rohkaistuin hankinnan tekemään :slight_smile:

Ostetut rantakukkani ovat siirtyneet toisaalle kotipihasta. Tilalle hain viime kesänä kovalla työllä ojista komeita rantakukkia. Juuret olivat mahtavia ja kasvien varret kuin puuta. Kukintaa riitti pitkälle syksyyn. Leikkasin varret tapeiksi syksyllä melko myöhään.

Nyt kaipailen elonmerkkejä, muttei mitään ole vielä ilmestynyt mullasta, vaikka lähes kaikki muut perennat ovat hengissä talvesta selviytyneet.

Olisiko arvailuja, miksei luonnosta otettu rantakukka ehkä selviytynyt talvesta? Eikö olisi saanut leikata syksyllä alas?
Vai eikö ylipäätään luonnosta siirrettynä menesty kukkapenkissä? Tosin loppukesän viime vuonna kasvoi, teki uusia lehtiäkin ja ymmärtääkseni juurtui hyvinkin.

Kiitos, jos ehditte vastailla arvailuja tai tietoa.

Minulla on ollkut monta vuotta kuonnosta haettua rantakukkaa. Aina on selvinnyt talvesta. Joskus olen leikannut niitä syksyllä mutta useimmiten jätän ne talventörröttäjiksi. Kukkamaassa viihtyy huonolla hoidolla ja luumupuun juurellakin kukkii nätisti. Tänä keväänä näyttää olevan vähän vähemmän kasvustoa, johtunee kuivasta viime kesästä. Nyt ovat noin 5-10 senttiä pitkiä.

Ei kasva näillä lakeuksilla rantakukkaa, mutta Hormaa ja ohdaketta ja Vuohenjuurta senki eestä. Minäkin olen kuvitellut että Rantakukka viihtyy vain kosteilla paikoilla samoin kuin Punalatva, niin ainakin puutarha kirjoissa sanotaan.

Aika myöhään keväällä nousee ainakin meillä, ja koska penkki on muutenkin täynnä, ei tähän aikaan enää juuri erottaisi joukosta. Joka vuosi on aina vaan suurempana kukkinut. Siirsin sen penkkiin omasta ojasta. Penkki taas on sellainen, ettei siinä minkään puutarhaopuksen mukaan pitäisi kasvaa mitään perennoja, koska on notkopaikassa ja kerää vettä helposti, jos tulee vettä kaatamalla. Rantakukka on juuri sopiva sellaiseen paikkaan.

Omani toin järven rannasta, juuret oli veden rajassa. Kasvaa kuivemmallakin paikalla. Kympin kukka :slight_smile:

Mitäs teillä on rantakukan kaverina? 

Rantakukan kaverina: vuohenjuurta, vuohenputkea :slight_smile: luonnon kulleroa, hiirenvirnaa ja vähän muuta.

Mulla on tuo rantakukkapenkki vielä vaiheessa (osittain kesken, ei siis enää pelkästään suunnitteluasteella) Siinä on keltakurjenmiekkaa, kuningatarkurjenmiekkaa, särkynyttä sydäntä, pari puuliljaa, kirjokanukkaa ja jotain pentä angervoa(japanin angervo?) Tulossa vielä ainakin varjoliljaa ja ehkä purppurapunalatvaa. Alla kasvaa sinivuokkoja ja tuoksuorvokkia. Tuo keltakurjenmiekka riitelee kukkien värin suhteen muun porukan kanssa, mutta rehevä kasvusto taas näyttää hyvältä. Katkon varmaan kukkavarret pois jos alkaa liikaa silmiä kirvellä…Tää juttu siis ei vielä ole kokonaan valmis, joten varmuudella ei voi sanoa, näyttääkö hyvältä vaiko joltain muulta:rolleyes:

Minulla on rantakukka tuossa suuren etupenkin etureunassa, laattojen välissä, suoraan auringonpaisteessa, (rasti päällä). Ollut vuosia. 

Minulla on rantakukan vieressä syysleimu. On vaan lähes samanvärinen niin ei paljoa erotu.
Samassa läjässä on myös vaaleanpunainen ukonhattu, mutta hukkuu tuonne joukkoon, kun on niin pieni vielä. Syysleimu joutuu siirtoon ainakin.